UTK: Nieuzasadnione i długotrwałe stosowanie „sygnałów zastępczych” na linii kolejowej 137
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na szlaku kolejowym Mościsko Dzierżoniowskie –Świdnica Miasto, linii kolejowej nr 137 Katowice –Legnica.
Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń przepisów do 31 maja 2014 roku. Na podstawie art. 108 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Naruszenie przepisów polegało na niespełnieniu przez zarządcę infrastruktury warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, spowodowane uszkodzeniami powstałymi w teletechnicznym kablu dalekosiężnym (TKD), czego konsekwencją była niesprawność blokady liniowej w obu kierunkach na szlaku kolejowym. Zarządca nie zapewnił ciągłej pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co wiązało się z koniecznością długotrwałego i nieuzasadnionego prowadzenia ruchu pociągów wyłącznie przy użyciu sygnałów zastępczych.
Dzięki podjętym w 2013 i 2014 roku działaniom kontrolnym i administracyjnym przez Prezesa UTK, już w kilkudziesięciu przypadkach zarządcy infrastruktury usunęli lub podjęli pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania tzw. sygnałów zastępczych. Dotyczyło to m.in. linii kolejowych nr: 1, 9, 14, 68 101, 171, 201, 203, 204, 273, 274, 282, 431 i 657.
Kontrole w zakresie długotrwałego i nieuzasadnionego stosowania „sygnałów zastępczych”zostały uznane za jeden z priorytetów nadzorczych Prezesa UTK w 2014 roku.
Konsekwentne działania nadzorcze Prezesa UTK mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę PKP PLK oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego i jakości usług przewozowych w Polsce.