Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie tramwaje chce Łódź?

infotram
20.05.2014 09:32

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o ogłoszeniu przez MPK Łódź przetargu na dostawę 22 tramwajów. Jakie to mają być wagony? Proponowany MPK pojazd musi być tramwajem wieloczłonowym, przegubowym, jednokierunkowym, z całkowicie niską podłogą, napędzanym silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym, z kabiną prowadzącego w przedniej części oraz pulpitem sterowniczym do manewrowania z tyłu wagonu. Konstrukcja tramwaju powinna uwzględniać najnowsze rozwiązania stosowane w dziedzinie technologii i projektowania gwarantujące wysoką jakość wykonania, niezawodność w okresie eksploatacji, rozwiązania techniczne zapewniające bezpieczeństwo pasażerów, motorniczego oraz innych użytkowników drogi, estetykę zewnętrzną i wewnętrzną, komfort podróżowania, dostosowanie do obsługi technicznej przez użytkownika (diagnostyka, oprogramowanie, instrukcje, dokumentacja techniczna, szkolenia, dostosowanie do reprofilacji obręczy na tokarce podtorowej użytkownika) oraz łatwość utrzymania i niskie koszty eksploatacji i wysoką trwałość. Tramwaje powinny pojeździć 30 lat, przy średnim rocznym przebiegu 70.000 km. Muszą być przystosowane do rozstawu torów 1000 mm. Przed przystąpieniem do produkcji pierwszego wagonu wykonawca w ramach ceny kontraktowej będzie musiał wykonać inwentaryzację infrastruktury torowej. Parametry techniczne wyprodukowanego taboru muszą uwzględniać wyniki przedmiotowej inwentaryzacji, tak, aby dostarczony tabor był przystosowany do przejazdu na wszystkich trasach tramwajowych w Łodzi z uwzględnieniem najmniej korzystnych układów torowych. Pierwsze cztery dostarczone wagony tramwajowe muszą być dostosowane do nauki jazdy z demontowanym fotelem dla instruktora, demontowanymi urządzeniami do hamowania roboczego i awaryjnego oraz dodatkowymi lustrami bocznymi. Szerokość wagonu nie może przekroczyć 2400 mm, długość 28-32 m, maksymalna wysokość bez odbieraka 3,6 m. Kolorystyka wagonów musi nawiązywać do barw miasta Łodzi. Przypomnijmy, że dotychczas tramwaje malowane są w barwy żołto-czerwone. Zewnętrzna powłoka lakiernicza musi mieć zapewnioną trwałość minimum przez 6 lat. Całkowita pojemność wagonu nie może być mniejsza niż 200 osób, przy czym miejsc siedzących musi być co najmniej 40. Siedziska mają być wykonane z materiału pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości, tapicerowania wandaloodporne, trudno zapalne oraz odporne na ścieranie. Wymagana ilość drzwi zewnętrznych 6 z czego co najmniej 4 o szerokości min. 1300 mm. Drzwi muszą być odskokowo –przesuwne. W każdym wagonie musi zostać zamontowana informacja pasażerska, z wyświetlaczami LED oraz głośnikami i urządzeniami głośnomówiącymi. Wagon musi być tak skonstruowany i wykonany, aby obsługi techniczne najniższego poziomu były wykonywane nie częściej, niż co 20 000 km przebiegu, nie dotyczy obsługi odbieraka prądu –przegląd wykonywany 1 raz na 7 dni. Przegląd główny nie powinien być wymagany częściej, niż co 500 000 km przebiegu. Producent będzie zobowiązany do udzielenia 36-miesięcznej gwarancji na każdy pojazd, 10 letniej gwarancji na perforację korozyjną, 6 letniej na zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz 10 letniej na wady masowe.

Dalsze informacje na temat specyfikacji tramwajów można znaleźć w załączniku nr 8 do SIWZ.
Tramicus w barwach MPK Łódź
Zamawiający ubiega się o unijne dofinansowanie w ramach Projektu: „Zakup nowoczesnego taboru tramwajowego dla zwiększenia konkurencyjności transportu publicznego w Łodzi”(Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, działanie 7.3.). W przypadku, gdy środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie części zamówienia, nie zostaną mu przyznane, zamawiający ma prawo unieważnić postępowanie. Kolejne tramwaje MPK chce zakupić w nowej perspektywie unijnej. Ma ich być 45. Wszystkie oczywiście niskopodłogowe.