Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia zbadała preferencja pasażerów

infotrans
22.04.2014 13:06

ZKM Gdynia opublikował raport z badań marketingowych pod nazwą „Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni.”Komunikacja miejska uzyskała ogólną ocenę 4,27 w skali ocen od 2 do 5. Prezentujemy najważniejsze wnioski raportu:

– udział mieszkańców podróżujących zawsze lub przeważnie komunikacją zbiorową –47%
– udział mieszkańców podróżujących zawsze lub przeważnie samochodem osobowym –41%
– udział gospodarstw z samochodem osobowym –74%
– udział głównych użytkowników samochodu w gospodarstwie domowym –43%
– średni czas dojazdu do miejsca pracy samochodem wynosi 22 min, a do miejsca nauki –23 m.in.
– średni czas dojazdu do miejsca pracy komunikacją miejską wynosi 41 min, a do miejsca nauki –40 m.in.
– statystyczny gdynianin realizuje od poniedziałku do piątku średnio 1,57 podróży niepieszych dziennie
– najwyższą ruchliwością komunikacyjną charakteryzują się osoby jednocześnie pracujące i uczące się (2,04 podróży/dobę), najmniejszą natomiast renciści (0,88 podróży/dobę)
– udział transportu zbiorowego w realizacji podróży miejskich wynosi 46%, natomiast samochodów osobowych –53%
– najważniejszymi postulatami przewozowymi zgłaszanymi po adresem komunikacji miejskiej są w kolejności: bezpośredniość, punktualność i częstotliwość
– gdyńska komunikacja miejska uzyskała ogólną ocenę 4,27 w skali ocen od 2 do 5
– kontrolerzy biletów ZKM w Gdyni otrzymali ocenę 3,75 w skali ocen od 2 do 5
Komunikacja miejska w Gdyni uzyskała ogólną ocenę 4,27 w skali ocen od 2 do 5Najważniejsze wnioski z gdyńskiego raportuNajważniejsze wnioski z gdyńskiego raportuNajważniejsze wnioski z gdyńskiego raportu
Z raportu wynika także, że systematycznie zmniejsza się udział transportu zbiorowego w podróżach realizowanych przez mieszkańców Gdyni. W 2013 r. wyniósł on 45,7%. W porównaniu z 2010 r. nastąpił wzrost udziału samochodów osobowych w podróżach miejskich o 4,4 punktu procentowego. Najważniejszymi przyczynami wyboru samochodu osobowego w podróżach miejskich są w kolejności: większa wygoda, krótszy czas podróży i brak konieczności oczekiwania na przystanku. Z kolei najważniejszymi przyczynami wyboru komunikacji miejskiej w podróżach w mieście są w kolejności: trudności z parkowaniem w miejscu docelowym, opłaty za parkowanie, korzystanie z samochodu przez inną osobę i niższy koszt podróży komunikacją zbiorową. Najważniejszym postulatem pozostaje bezpośredniość, po niej punktualność. Zmniejszyło się znaczenie dostępności, która w obecnym rankingu spadła z III na IV miejsce i którą na III miejscu zastąpiła częstotliwość. Gdynia może pochwalić się najbardziej rozwiniętym system komunikacji trolejbusowej i o ten rodzaj transportu spytali także ankieterzy. Okazało się, że nowych linii trolejbusowych oczekuje 17% mieszkańców, 10% opowiada się za zastępowaniem linii autobusowych trolejbusowymi, a 63% oczekuje utrzymania obecnych proporcji linii trolejbusowych i autobusowych. Tylko 10% mieszkańców opowiada się na zastępowaniem linii trolejbusowych autobusowymi. Badanie uwzględniło także rower jako środek transportu miejskiego. Wg raportu 64% gospodarstw domowych w Gdyni posiada rower. Rower najczęściej wykorzystywany jest w celach rekreacyjnych. W dojazdach do miejsca pracy lub miejsca nauki z roweru często korzysta 3% mieszkańców z gospodarstw posiadających rower. Głównymi powodami korzystania z roweru są: przyjemność (50%);względy zdrowotne (30%). 28% mieszkańców zadeklarowało, że będzie korzystać z systemu roweru miejskiego pod warunkiem, że cena wypożyczenia nie będzie wygórowana. Średnia cena wypożyczenia roweru nie powinna być wyższa niż 3,60 zł za godz. 50% respondentów oczekuje, że cena ta będzie niższa niż 3 zł.14% mieszkańców deklaruje, że będzie korzystać z systemu roweru miejskiego jeżeli można będzie wypożyczyć rower na podstawie biletu miesięcznego MZKZG.
Gdynianie o komunikacji trolejbusowej Gdynianie o komunikacji rowerowej
W raporcie przedstawiono najważniejsze wyniki badań marketingowych preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni w 2013 r. Badania zostały przeprowadzone metodą wywiadu indywidualnego, pogłębionego, ustrukturyzowanego, na 1% (2 000 respondentów) losowo wybranej próbie mieszkańców w wieku 16-75 lat, z uwzględnieniem proporcjonalności doboru próby w stosunku do populacji, analizowanej w przekroju liczby mieszkańców dzielnic, płci i wie- ku. Badania zostały zaprojektowane, a ich wyniki przetworzone i przeanalizowane przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Pomiar przeprowadzili ankieterzy agencji PBS Sp. z o.o. w Sopocie. Poprzednie badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni zrealizowano analogiczną metodą w 2010 r.