Budapeszt: Utworzenie MÁV Start coraz bardziej opóźnione
inforail
05.06.2007 11:35
Budapeszt: Utworzenie MÁV Start coraz bardziej opóźnione
Jak pisze dzisiejszy numer centralnego węgierskiego dziennika Magyar Nemzet, w niebezpieczeństwie jest 1-lipcowe powstanie samodzielnej firmy przewozów pasażerskich kolei węgierskich —MÁV Start, bowiem w dalszym ciągu jeszcze nie otrzymała ona koniecznych zezwoleń. Węgierski Urząd Kolejowy (Magyar Vasúti Hivatal —MVH) z dwóch przyczyn zwleka z rejestracją tej firmy. Po pierwsze: MÁV Start nie posiada ani ważnego regulaminu handlowego, ani też ważnej koncesji. Oprócz tego MVH oczekuje na wypowiedź MÁV w sprawie osób odpowiedzialnych za spowodowanie kilkanaście tygodni temu katastrofy kolejowej pod Szőny, w której zginął na miejscu maszynista elektrowozu austriackich kolei ÖBB. W wypowiedzi opublikowanej w Magyar Nemzet, Prezes MVH Dániel Antal podkreślił, że poprawione podanie w sprawie wydania licencji dla MÁV Start, które zawiera już wszystkie informacje potrzebne do rozpatrzenia tego wniosku, urząd otrzymał dopiero 12 dni temu, podczas kiedy termin rozpatrzenia sprawy w pierwszej instancji jest 60-dniowy.
Sprawę komplikuje fakt, że w międzyczasie minęła ważność zezwolenia wydanego macierzystej firmie —holdingowi MÁV, który również wniósł podanie o wydanie nowego zezwolenia. Ale nawet, gdyby w sprawie wydania licencji dla MÁV Start MVH do tego podania pozytywnie ustosunkował się, nie może licencji wydać, bowiem MÁV Start nie ma zatwierdzonego przez MÁV Holding ważnego regulaminu handlowego. A MÁV Holding może je zatwierdzić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie miało już w porządku własną licencję. Czyli diabelskie koło!
Sprawa wypadku pod Szőny o tyle komplikuje, a nawet gmatwa sytuację, że MVH wlepił MÁV pokaźną grzywnę za ten wypadek, jednoznacznie stwierdzając winę MÁV. A MÁV tymczasem w swoim komunikacie kategorycznie odrzucił stwierdzenia MVH. Jak powiedział dziennikarzowi Magyar Nemzet Prezes MVH Dániel Antal —urzędowych postępowań i orzeczeń nie można dyskwalifikować nic nie znaczącymi komentarzami i komunikatami prasowymi. Jeżeli MÁV w terminie określonym w ustawie nie odwoła się, decyzja staje się prawomocna i MÁV grzywnę tą musi zapłacić. Jeżeli tego nie zrobi, wszelkie inne postępowania prawne dotyczące MÁV zostaną zawieszone. Oznacza to również zawieszenie działalności Holdingu MÁV z powodu braku ważnej licencji.
Jak pisze na kanwie tej informacji gazeta Magyar Nemzet, w Parlamencie wstępnie zaczęto rozpatrywać wniosek kilku opozycyjnych posłów w sprawie pełnej odpowiedzialności towarzystw kolejowych za spóźnienia pociągów. Projekt ustawy zawiera 19 punktów i jeżeli przejdzie —kolej będzie musiała płacić pasażerom odszkodowania za każde spóźnienie, a obok tego również za dodatkowe szkody spowodowane pasażerom przez to spóźnienie. Czyli potrącenie spóźnionego czasu z pensji pasażera przez pracodawcę aż do wyrzucenia pasażera z pracy, spóźnienie jego z przedstawienia teatralnego, połączenia tranzytowego itd.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024