Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Marszałkowie opowiedzą się za podziałem Przewozów Regionalnych?

inforail
10.04.2014 11:56

W Busku-Zdroju trwa konwent marszałków. Jednym z tematów obrad ma być sytuacja Przewozów Regionalnych. Marszałkowie będą zastanawiać się nad przyszłością przewoźnika, być może dowiemy się czy właściciele są za podziałem spółki. Takie rozwiązanie zasugerowała w ubiegłym tygodniu Wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Już dziś wiadomo, że niektóre województwa są za podziałem. Takiej możliwości nie wyklucza chociażby Wielkopolska. Wicemarszałek tego województwa –Wojciech Jankowiak –poinformował nas wczoraj, że podział Przewozów Regionalnych jest możliwy. Wydaje się, że rozwiązanie to łatwiej będzie zaakceptować województwom większym, tym, które już dziś mają swoje spółki przewozowe. A takie powołane zostały już na Mazowszu, Śląsku, Dolnym Śląsku i w Małopolsce. Województwo kujawsko-pomorskie korzysta z usług Arrivy. Nie możemy jednak zapominać, że Przewozy Regionalne to spółka obsługująca obecnie jedną trzecią ruchu kolejowego w kraju, ale jednocześnie borykająca się z poważnymi problemami finansowymi i organizacyjnymi. Od 2008 roku należy do szesnastu samorządów wojewódzkich w Polsce. Obecnie trwają prace nad rozwiązaniem problemów przewoźnika. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało na początku kwietnia, że jesienią będzie gotowa szczegółowa koncepcja naprawcza. Co jeśli nie podział? Pod uwagę brany jest jeszcze renacjonalizacja czyli ponowne upaństwowienie. Rząd nie wyklucza oddłużenia Przewozów Regionalnych, ale warunkiem jest przygotowanie programu naprawczego gwarantującego rentowność. Szczegóły dotychczasowych ustaleń na ten temat prezentują na dzisiejszym posiedzeniu konwentu wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki i prezes spółki Przewozy Regionalne Tomasz Pasikowski.

Czy Koleje Małopolskie obsłużą też inne województwa?
Jak podzielić Przewozy Regionalne?
Naszym zdaniem firma powinna zostać podzielona w oparciu o istniejące już spółki przewozowe. Problemem może być Polska północna, gdzie w zasadzie nie ma takiej jednostki. Stąd też wydaje się konieczne powołanie przewoźnika, który mógłby obsługiwać linie w województwach: pomorskim, warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Na bazie Kolei Wielkopolskich można by utworzyć przewoźnika, który przejmie także zadania z województw zachodniopomorskiego i lubuskiego. Koleje Śląskie powinny obsługiwać Opolszczyznę, rozpoczynające swoją działalność Koleje Małopolskie natomiast Podkarpacie i województwo świętokrzyskie. Koleje Mazowieckie, spółka najprężniej działająca, powinna poradzić sobie z obsługą trzech kolejnych województw, a więc: łódzkiego, lubelskiego i podlaskiego. W ten sposób na bazie obecnych Przewozów Regionalnych otrzymalibyśmy sześciu przewoźników, są jeszcze Koleje Dolnośląskie, co wydaje się być liczbą maksymalną. Tworzenie kolejnych spółek, chociażby według schematu jedno województwo –jeden przewoźnik wydaje się być zupełnie bezprzedmiotowe.