20 lat Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych MPK-Łódź
infotrans
09.04.2014 13:20
20 lat Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych MPK-Łódź
Jeszcze nie przebrzmiały echa uroczyście obchodzonej 115 rocznicy powstania komunikacji miejskiej w Łodzi, a już Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne świętować będzie kolejny jubileusz – nieco skromniejszy, ale mający ogromną wagę. Mija właśnie 20 lat istnienia Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych. –„Byliśmy pierwszym w Polsce przedsiębiorstwem transportu zbiorowego, które zorganizowało specjalny przewóz osób niepełnosprawnych. Decyzję o świadczeniu tego typu usług przez MPK-Łódź podjął ówczesny prezydent Łodzi Grzegorz Palka, a pasażerami ZPON były osoby głównie z dysfunkcjami narządów ruchu, które nie mogły korzystać z komunikacji publicznej”–mówi Sebastian Grochala, rzecznik MP-Łódź. Pierwszym kierownikiem ZPON został Andrzej Słowik, legenda łódzkiej „Solidarności”, były wiceminister pracy i polityki socjalnej. Przed Andrzejem Słowikiem stanęło pasjonujące i trudne zarazem zadanie –miał stworzyć od zera nową tak bardzo potrzebną naszemu miastu instytucje. Rozpoczynał z 11 samochodami marki Volkswagen Transporter zakupionymi z dotacji PFRON-u. Kolejnym zadaniem było skompletowanie załogi, w tym głównie kierowców o wysokich kwalifikacjach. Spośród 2000 tysięcy kierowców zarejestrowanych wówczas w Urzędzie Pracy wyselekcjonowano przy pomocy psychologa grupę 200 osobową, z czego wyłoniono 20 kierowców, którzy spełniali wszystkie wymogi i zostali przyjęci do pracy w zakładzie. Tych 11 pojazdów, z którymi rozpoczynano przewozy w 1994 roku z grubsza pokrywało potrzeby. Jednak trzeba zaznaczyć, że w tym czasie dzieci niepełnosprawne nie były objęte obowiązkiem szkolnym. Kiedy na gminy został nałożony obowiązek przewozu dzieci niepełnosprawnych do szkół, tabor złożony z 11 samochodów okazał się dalece niewystarczający. Przewożenie osób niepełnosprawnych od początku odbywało się w systemie „drzwi-drzwi”, co gwarantowało pełną obsługę, włącznie z transportem osób na wózkach po schodach. Dlatego też pracownicy ZPON charakteryzować się muszą odpowiednią tężyzną fizyczną, ale –co ważniejsze –przechodzą odpowiednie szkolenia oraz testy psychologiczne, potwierdzające ich predyspozycje do pracy z osobami niepełnosprawnymi.
ZPON niemal od początku swego istnienia pracuje we wszystkie dni roku od godziny 6.00 do 22.00. Na życzenie wykonuje także usługi w porze nocnej. Przewozi pasażerów nie tylko w rejonie obsługiwanym przez MPK–Łódź, ale na zlecenia jeździ także w inne części kraju. Usługę przewozową można było zamówić telefonicznie, bądź wykupić abonament na cały miesiąc. W 2001 roku nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika ZPON. Odszedł Andrzej Słowik, a na jego miejsce przyszedł Jan Mędrzak. Zastał on 13 mocno wysłużonych samochodów, które w tym czasie przewoziły 60 tys. osób, czyli trochę więcej niż połowę potrzebujących. Nowy szef opracował Strategię Rozwoju ZPON do roku 2010. Zakładała ona rozszerzenie zakresu usług i poprawę ich jakości poprzez wymianę zużytych samochodów i zakup nowych, a także wzrost zatrudnienia. Strategia w dużej mierze została zrealizowana głownie dzięki zwiększeniu taboru do 16 samochodów, nowoczesnych Fiatów Ducato w pełni przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Zwiększenie liczby samochodów zaowocowało znacznym wzrostem ilości świadczonych usług. W 2007 roku Jan Mędrzak awansował na dyrektora ds. eksploatacji MPK–Łódź zaś jego miejsce zajął Andrzej Cerski, który kieruje Zakładem do dnia dzisiejszego, od początku zatrudniony w zakładzie, początkowo w charakterze inspektora ds. technicznych. Do jego obowiązków należało wszystko, co wiązało się z taborem a więc przeglądy, naprawy itp. Kiedy objął stanowisko kierownika ZPON na stanie było 16 samochodów i rocznie przewożono 70 tys. pasażerów. Obecnie jest 20 samochodów, zaś w ubiegłym roku z przewozów skorzystało 94,2 tys. osób niepełnosprawnych. Głównymi klientami ZPON są dzieci i młodzież niepełnosprawna, których wozi się do przedszkoli i szkół. Największym problemem, z którym boryka się Zakład do dzisiejszego jest wciąż zbyt szczupła baza samochodów i zbyt mała ilość kierowców. To sprawia, że czasami zakład nie jest w stanie przyjąć zlecenia od osoby niepełnosprawnej zwłaszcza w godzinach szczytu, gdyż nie dysponuje wolnymi pojazdami. Najbliższa przyszłość przewoźnika to zwiększenie taboru i wzrost zatrudnienia tak, aby mógł on obsłużyć wszystkich potrzebujących. –„Łódź jest miastem numer jeden na tle wszystkich dużych miast w Polsce pod względem przewozu osób niepełno sprawnych –podkreśla Sebastian Grochala – Jesteśmy jedynym miastem w kraju, które na taką skalę i w tak korzystnej formule zorganizowało przewozy osób niepełnosprawnych. Pod tym względem możemy konkurować z wiodącymi w tym zakresie miastami europejskimi takimi jak Lyon czy Berlin. Jest to zasługa władz samorządowych Łodzi, kierownictwa MPK-Łódź i ZPON-u, ale przede wszystkim jest to zasługa kompetentnej i ofiarnej załogi.”Film o działalności Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych MPK-Łódź można zobaczyć tutaj