Funkcjonalność nowego dworca w Katowicach
inforail
09.04.2014 10:33
Funkcjonalność nowego dworca w Katowicach
Od jesieni 2012 r. funkcjonuje nowy dworzec w Katowicach. Obiekt łączy funkcje dworca kolejowego, autobusowego i galerii handlowej.
Stacja kolejowa w Katowicach funkcjonowała już od połowy XIX wieku. W okresie po drugiej wojnie światowej pojawiła się konieczność budowy dworca większego niż dotychczasowy obiekt. W latach 60. powstała część dworca od strony pl. Andrzeja, a w 1972 r. oddano nowoczesny, modernistyczny gmach od strony ul. Słowackiego. Budynek powstał w miejscu eklektycznych kamienic i wyróżniał się konstrukcją z żelbetonowymi kielichami podtrzymującymi strop. Brutalistyczny styl budynku był wyjątkowy w skali światowej. W latach 90. katowicki dworzec tak jak wiele obiektów kolejowych w Polsce uległ dramatycznej degradacji. Wnętrze budynku wypełnił chaotyczny handel i gastronomia pozbawiona właściwego zaplecza i wentylacji. Pomimo istotnych walorów architektonicznych, dworzec stał się miejscem odpychającym.
Po 2008 r. bardzo przyspieszyły w całej Polsce prace związane z modernizacją dworców. Zmiany objęły również główną katowicką stację. Dotychczasowy obiekt miał być zburzony, a na placu przed nim przewidziano galerię handlową. Inwestor, hiszpańska firma Neinver, tłumaczyła, że wyburzenie jest konieczne, aby zbudować w podziemiach dworzec autobusowy. Koncepcja likwidacji budynku będącego perłą światowej architektury modernistycznej spotkała się z druzgocącą krytyką architektów na całym świecie. Do decydentów na kolei nie docierało bowiem, że pomimo ich wieloletnich zaniedbań niektóre budynki dworcowe mają znaczną wartość. Ostatecznie zadecydowano o odbudowaniu części betonowych kielichów. Niestety są one obecnie niemal w całości zasłonięte obiektem galerii handlowej, a we wnętrzu przysłania je nadbudówka nad kasami. Dużo bardziej wyeksponowana jest galeria handlowa o stylu nijakim, cytując za znanym blogiem Odkrywając Śląsk –„w kształcie zbliżonym do czegoś pomiędzy purchawką lub bezkształtnym tworem z reklamy Play”. To duża ujma dla polskiej architektury modernistycznej.
Obecny budynek łączy 3 funkcje:
- dworzec kolejowy
- dworzec autobusowy
- galerię handlową
Ze względów komercyjnych galeria handlowa jest najbardziej wyeksponowaną częścią. Może być przedmiotem dyskusji, czy działa to na korzyść, czy też na niekorzyść kolei. Galeria Katowicka to pierwszy obiekt, który widać z reprezentacyjnych ulic 3 Maja i Stawowej. Do kas i peronów można dojść poprzez pasaż w galerii lub omijając ją bokiem. Wejście do części dworcowej znajduje się na końcu ul. Stawowej, będącej deptakiem. Po wejściu po prawej stronie widoczne są schody ruchome prowadzące do podziemnego dworca autobusowego. Mijając je dociera się do kas biletowych. Gdy pójdzie się na wprost, to dotrze się do przejść do peronów. Z kolei na lewo od wejścia na dworzec znajduje się lokal McDonalds. Wydaje się, że jest on bardziej wyeksponowany, niż kasy biletowe.
Dworzec autobusowy obejmuje podziemną część dworca. Autobusy podjeżdżają pod krawędzie wyspowego peronu. Linie autobusowe z dworca docierają m. in. do innych dzielnic Katowic oraz na lotnisko w Pyrzowicach. Celem przesiadki z pociągu do wielu innych linii autobusowych trzeba jednak dość pieszo do ul. Mickiewicza, zaś do tramwajów trzeba przejść do ul. 3 Maja lub na drugą stronę, na ul. Konopnickiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Część kolejowa obiektu zmieniła się znacznie na plus. Obiekt jest czysty i estetyczny. Perony zyskały nową nawierzchnię oraz powiększone, wysokie zadaszenie. Poprawiła się estetyka oraz oświetlenie przejść podziemnych. Wnętrze jest monitorowane. Przestrzeń w obrębie kas biletowych zyskała nową aranżację. Wnętrze części dworcowej nie robi jednak takiego wrażenia, jak poprzednia, reprezentatywna bryła.
Podsumowując, modernizację katowickiego dworca należy ocenić na plus. Gdyby jednak bardziej kompleksowo podejść do zagadnienia modernizacji układu komunikacyjnego w centrum Katowic, to należałoby bardziej przybliżyć do siebie transport kolejowy, autobusowy i tramwajowy, poprzez bliższe zlokalizowanie przystanków.
Inwestycja związana z przebudową dworca kosztowała 280 mln zł, natomiast miasto Katowice wydało dodatkowo 70 mln zł na przebudowę układu drogowego w sąsiedztwie dworca.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024