Pendolino tylko na 160 km/h?
Polskie Radio powołując się na Puls Biznesu donosi, że zakup składów Pendolino może być dla PKP Intercity podobnym problemem co Dreamlinery dla LOT-u. Inwestycja, która ma ratować polską kolej staje pod znakiem zapytania. Firma Alstom, która ma wyprodukować dla PKP Intercity 20 składów musi przekazać pierwsze gotowe do jazdy składy już w maju. Firma chce jednak, by miały one specyfikację o niższym standardzie niż wymagana w przetargu. Chodzi o prędkość maksymalną. Pendolino zamówione przez PKP Intercity miały jeździć z prędkością 250 km/h, tymczasem Alstom chce dostarczyć składy o prędkości maksymalnej 160 km/h. Sprawa oparła się o interwencję dyplomatyczną ministerstwa infrastruktury we francuskiej ambasadzie.
Alstom tłumaczy, że dopuszczalna prędkość na polskich torach i tak nie przekracza 160 km/h, a homologacja pozwalająca jeździć z większą prędkością ma być gotowa dla wszystkich 20 składów pod koniec roku. Polska strona nie chce się zgodzić na takie ustępstwo. Choćby z powodu rozkładu jazdy, który zakłada, że pociągi będą jeździć z prędkością 200 km/h. Po drugie konkurenci Alstomu w przetargu mogą zarzucić, że zostały przyjęte pojazdy niezgodne ze specyfikacją przetargową. Kiedy w sierpniu ubiegłego roku pierwszy skład pendolino, zwany w Polsce EIC Premium, przyjechał do Wrocławia, by poddać się testom na naszych torach, witały go tłumy pasażerów. Testy szły jak po maśle. Pendolino pojechało z prędkością 270 km/h —komunikowały resort transportu i kupujące 20 pociągów PKP Intercity. Problem w tym, że pendolino —przynajmniej na razie —zabiega o homologację na jazdę z prędkością…160 km/h.
Co na to przewoźnik? PKP Intercity wydały oświadczenie:
’Zarząd PKP Intercity oświadcza, że kontrakt podpisany z firmą Alstom, zobowiązuje producenta do przekazania pociągów posiadających homologację dopuszczającą eksploatację na terenie Rzeczpospolitej Polskiej z prędkością max. do 250 km/h. Inne działanie stanowiłoby istotne naruszenie warunków zamówienia.
W związku z otrzymanymi, niepokojącymi informacjami dotyczącymi dokumentacji homologacyjnej pojazdów EMU 250 PKP (ED250) złożonej w Urzędzie Transportu Kolejowego (UTK), w tym w szczególności w zakresie prędkości maksymalnej przedmiotowych pociągów, Zarząd PKP Intercity zwrócił się do producenta z prośbą o pilne wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.’
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: