Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacje torowisk w GOP – cz. 1

infotram
13.03.2014 22:27
W Górnośląskim Okręgu Przemysłowym trwają remonty torowisk związane z realizacją projektu unijnego „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.
Prowadzone obecnie remonty pozwolą na utrzymanie ruchu tramwajów na licznych połączeniach. Torowiska obsługiwane przez Tramwaje Śląskie wyróżniały się od dawna tragicznym staniem technicznym. Zdeformowane podtorze, zanieczyszczona podsypka, pokrzywione szyny, zużycie faliste –wszystkie te zjawiska występują w GOPie na masową skalę. Dopiero projekt unijny pozwala w szerszym zakresie zwalczyć wieloletnie zaniedbania. Dwa przykłady istotnych remontów to modernizacja linii Katowice –Sosnowiec oraz torowiska na ul. Armii Krajowej w Chorzowie.

img_2882_copy_760

Opis pierwszy – modernizacja linii Katowice –Sosnowiec
Modernizacja tego połączenia jest realizowana w ramach zadania nr 20 o nazwie „Modernizacja połączenia tramwajowego Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem (dobudowa drugiego toru na połączeniu z Sosnowcem)”. Odnowione zostanie torowisko pomiędzy ul. Wiosny Ludów w Katowicach a granicą miasta z Sosnowcem. Drugi tor poprawi przepustowość linii i skróci czas przejazdu, eliminując oczekiwanie na mijankach. Łącznie przebudowa obejmie ok. 1460 m torowiska. Na odcinkach poza jezdnią szyny będą ułożone na podsypce, na podkładach strunobetonowych. Tam, gdzie torowisko pobiegnie w jezdni, tory znajdą na betonowej płycie (tak zwanej węgierskiej) z zalewą poliuretanową. Dodatkowo, inwestycja obejmie modernizację sieci trakcyjnej, przebudowę nawierzchni ulic, budowę chodników i ścieżek rowerowych. Przebudowany zostanie też most na Rawie.

90915_760

Torowisko typu węgierskiego powstanie na ul. Sosnowieckiej i Sobieskiego, za wyjątkiem okolicy przystanku Szopienice Stawiki, gdzie konstrukcja wykonana będzie z płyty betonowej, a nawierzchnia ulicy –asfaltowa. Ze względu na obecność przystanku w tym miejscu tory będą oddalały się do osi jezdni i zbliżały do zewnętrznej krawędzi.

img_2881_copy_760

Dotychczas tor był umieszczony obok jezdni, na podsypce. Po remoncie dwa tory zabudowane będą w jezdni. Konstrukcja torowiska będzie składała się z kilku warstw. Pierwszą będzie 25 cm kruszywa stabilizowanego cementem. Na niej umieszczona zostanie podbudowa betonowa – 20 cm, a później –warstwa z betonu asfaltowego – 12 cm. Na takiej podbudowie ułożone będą prefabrykowane, strunobetonowe płyty węgierskie, głównie VL60 lub VL15 z szynami blokowymi LK-1 ze stali klasy 900 (odporność na zginanie w megapaskalach), o twardości większej niż 260 HB. Szyny zabezpieczone będą żywicą epoksydową. Pod stopkę umieszczona zostanie elastomerowa podkładka. Po bokach szyny znajdzie się elastyczny materiał tłumiący Icosit KC 340/45. Szczeliny pomiędzy płytami wypełnione będą masą polimeroasfaltową. Mocowanie szyn będzie zrealizowane za pomocą stalowych kotw, a łączenie –termitowo w technologii SoWoS.
Niektóre odcinki będą wykonane na podbudowie betonowej z podlewem ciągłym. Konstrukcja torowiska w tym wypadku będzie miała mniej warstw –25 cm kruszywa stabilizowanego cementem i 30 cm betonu zbrojonego B35 wzmocnionego włóknami poliestrowymi. Szyny 60R2 zostaną umieszczone w specjalnych komorach płyty betonowej. Pozostała część komory będzie wypełniona dwuskładnikowymi, elastycznymi poliuretanami. Funkcję dylatacji będą spełniać nawiercone piłą poprzeczne szczeliny sięgające 1/3 grubości betonu, w odstępach co 3 m, wypełnione pianką poliuretanową.
W rozjazdach zostaną zastosowane szyny 59R2 ze stali R290GHT, a bloki krzyżownic będą ze stali gatunku S800 z nakładkami z wysokiej twardości –aż 400 HB. Końcówki krzyżownic i kierownice będą wykonane z profili 76C1 ze stali gatunku S800, z obrabianą cieplnie powierzchnią toczną (twardość ponad 340 HB). Zwrotnice będą miały długość 5,3 m i wymienne iglice o wysokości 116 mm.

tram73715_760

Obecnie usunięto już nawierzchnię jezdni ulicy Sosnowieckiej. Pod asfaltem ulicy znajdował się jeszcze stary bruk. Wysypano też tłuczeń na odcinku torowiska nieopodal mostu nad Rawą. Od 8 marca stare torowisko jest zamknięte dla ruchu –zostanie ono całkowicie rozebrane. Ruch będzie wznowiony po wykonaniu nowej, 2-torowej drogi szynowej.