W ramach zawartego w lipcu ub. roku trójstronnego porozumienia z Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń SA oraz Wojewódzką Stacją Ratownictwa Medycznego w Łodzi, przez siedem miesięcy trwały w MPK-Łódź szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Skorzystało z nich 700 pracowników. Taka potężna grupa osób gotowych do niesienia pomocy i –co jest niezwykle ważne –posiadająca umiejętności w tym zakresie, poparte ćwiczeniami praktycznymi pod okiem specjalistów, znacznie podniosła bezpieczeństwo podróżowania komunikacją miejską. Kierowcy autobusów, motorniczowie, pracownicy nadzoru ruchu oraz zakładu przewozu osób niepełnosprawnych a także kontrolerzy biletów mają kontakt nie tylko z pasażerami – potencjalnie mogą oni uratować życie również przypadkowym przechodniom, a także kierowcom innych pojazdów (np. rowerzystom). Szkolenia prowadzili ratownicy medyczni, którzy na co dzień pracują w karetkach pogotowia ratunkowego. Zajęcia praktyczne w małych, ośmioosobowych grupach dawały uczestnikom szkolenia możliwość wielokrotnego powtarzania każdego ćwiczenia. Dzięki temu można było dokładnie zapamiętać algorytm postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia bądź życia. A jak się okazuje kolejność wykonywania działań nie tylko w matematyce ma znaczenie. Tutaj każde działanie osoby podejmującej się ratowania życia musi być celowe, a na planowanie i rozmyślanie o kolejności nie ma czasu –trzeba wyrobić w sobie pewne nawyki, bo każda minuta jest na wagę życia.
W programie był także moduł poświęcony pomocy niemowlętom i małym dzieciom. Te ćwiczenie, chociaż na fantomach, zawsze robiły na uczestnikach szkolenia olbrzymie wrażenie. Wiele emocji towarzyszyło odgrywaniu scenek, symulujących zagrożenie życia, w których musieli odnaleźć się uczestnicy szkolenia. Okazuje się, że bez takich szkoleń popełniamy wiele błędów i nasza pomoc może nie być efektywna. Jak bardzo można podnieść skuteczność ratowania życia dowiedzieliśmy się ćwicząc resuscytację krążeniowo-oddechową przy użyciu AED czyli przenośnego defibrylatora. –„Jesteśmy przekonani, że te szkolenia nie tylko zwiększyły świadomość naszych pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, ale też pozwoliły poznać własne słabości i blokady”–mówią przedstawiciele MPK-Łódź. – Szkolenie na pewno zwiększyło możliwość bezpośredniego, natychmiastowego reagowania przez naszych pracowników w sytuacji zasłabnięcia, co w przypadku zawału czy udaru może znacznie zwiększyć szansę na przeżycie. Ponadto mamy nadzieję, że informacja o przeszkoleniu grupy zawodowej, z którą codziennie spotykają się mieszkańcy miasta, będzie działać korzystnie na propagowanie niesienia pierwszej pomocy, zachęci i ośmieli do reagowania w sytuacjach, gdy czyjeś zdrowie lub życie znajdzie się w niebezpieczeństwie”.
Aby wiedza zdobyta na szkoleniach nie ulotniła się każdy z uczestników otrzymał książeczkę z instrukcjami udzielania pierwszej pomocy. Ukończenie kursu zostało potwierdzone otrzymaniem certyfikatu. Organizacja tego szkolenia była możliwa dzięki współpracy MPK-Łódź ze sponsorem – Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń S.A. oraz Wojewódzką Stacją Ratownictwa Medycznego w Łodzi. MPK liczy, że wkrótce uda się rozpocząć kolejne szkolenia, dzięki czemu kolejni pracownicy MPK-Łódź zdobędą wiedzę i umiejętności pomagające ratować życie.