Większość kolejowych stron z oceną niedostateczną
inforail
10.03.2014 15:19
Większość kolejowych stron z oceną niedostateczną
Fundacja Widzialni po raz kolejny przeprowadziła badanie dostępności stron internetowych polskich przewoźników kolejowych. Wyniki audytu Fundacja przedstawiła na spotkaniu, które odbyło się 7 marca br. w Urzędzie Transportu Kolejowego. Wzięli w nim udział przedstawiciele przewoźników, którzy mieli okazję zapoznać się z wynikami najnowszych badań oraz porozmawiać z ekspertami z dziedziny dostępności stron internetowych.
Dwa lata temu żadna z przebadanych stron kolei nie była dostępna dla osób niepełnosprawnych i innych narażonych na wykluczenie cyfrowe. Najnowsze badanie wykazało, że pomimo tego, że większość serwisów internetowych przewoźników w dalszym ciągu ma problem ze spełnieniem standardów dostępności, serwisy pasażerskie powoli się zmieniają i stają bardziej przyjazne dla użytkowników.
Osoby niewidome, niedowidzące i głuche oraz eksperci z dziedziny dostępności stron internetowych przebadali czternaście serwisów internetowych wiodących polskich przewoźników kolejowych. Sprawdzano kluczowe elementy jak m.in. kontrast serwisu, poprawność linków, formularzy wyszukiwania połączeń, opis elementów graficznych, poprawność HTML, poprawność CSS.
Badania rankingowe zostały podzielone na dwie części. W pierwszej części ekspert z dziedziny dostępności serwisów www sprawdził kluczowe elementy serwisu pod względem zgodności z WCAG 2.0.
W drugiej części (User experience) niepełnosprawni konsultanci dokonali oceny wszystkich badanych podstron oraz wykonali trzy zadania charakterystyczne dla serwisu. We wszystkich testach wzięły udział osoby o różnym stopniu dysfunkcji wzroku oraz osoba głucha.
Niepełnosprawni konsultanci przeprowadzili zadania polegające na sprawdzeniu rozkładów jazdy, cen biletów, kontaktu z przewoźnikiem. Badane strony okazały się nie spełniać standardów dostępności. Dwa serwisy otrzymały ocenę dobrą, dwa dostateczną, dziesięć serwisów otrzymało oceny niedostateczne. Najczęściej popełniane błędy to brak odpowiedników tekstowych, nieopisane linki, pola formularzy i elementy graficzne. Z przebadanych serwisów wiele nie posiadało prawidłowej struktury nagłówków, elementu który ma duży wpływ na komfort nawigowania po stronie www przez osobę niewidomą. Część elementów na stronach przewoźników nie posiadała wystarczającego kontrastu lub w trybie kontrastu tekst w stosunku do tła jest nieprawidłowy, a nawet gorszy niż w trybie zwykłym.
Najbardziej dostępnym serwisem z przebadanych jest strona Urzędu Transportu Kolejowego i Serwis dla pasażerów www.pasazer.info.pl, najmniej punktów w badaniu i jednocześnie najmniej dostępnym serwisem jest strona Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Wyniki badania przewoźników:
|
I część
(punkty)
|
II część
(punkty)
|
Suma
(punktów)
|
Ocena
|
Serwis dla Pasażerów www.pasazer.info.pl
|
18
|
19,6
|
37,6
|
85,5%
dobra |
18
|
18,6
|
36,6
|
83,2%
dobra – |
|
13
|
19,1
|
32,1
|
73,0%
dostateczna |
|
13
|
18,7
|
31,7
|
72,0%
dostateczna – |
|
10
|
20,2
|
30,2
|
68,6%
niedostateczna |
|
11
|
17,5
|
28,5
|
64,8%
niedostateczna |
|
11
|
16,8
|
27,8
|
63,2%
niedostateczna |
|
11
|
16,7
|
27,7
|
63,0%
niedostateczna |
|
9
|
16,8
|
25,8
|
58,6%
niedostateczna |
|
10
|
14,9
|
24,9
|
56,6%
niedostateczna |
|
9
|
15,2
|
24,2
|
55,0%
niedostateczna |
|
8
|
16,2
|
24,2
|
55,0%
niedostateczna |
|
7
|
16,1
|
23,1
|
52,5%
niedostateczna |
|
1
|
13,9
|
14,9
|
33,9%
niedostateczna |
Podstawą badania była metodologia badania dostępności stron www opracowana przez Fundację Widzialni oraz Uniwersytet Śląski w oparciu o dokument WCAG w wersji 2.0 opracowany przez międzynarodowe Konsorcjum W3C. Dokument rekomendowany przez Europejską Agendę Cyfrową i oraz Rozporządzenie w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności jest zbiorem wytycznych dla twórców stron internetowych. Zastosowanie rekomendacji gwarantuje dostępność serwisu dla maksymalnie dużej liczby użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych z dysfunkcjami motorycznymi i sensorycznymi. Został uznany i zaakceptowany przez wiele krajów Unii Europejskiej i włączony jako dokument normatywny lub stanowiący podstawę rozwiązań legislacyjnych w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w odniesieniu do serwisów www.
Przewoźnicy kolejowi podczas spotkania w UTK wykazali duże zainteresowanie tematem dostępności swoich stron internetowych, co powinno przełożyć się na dalsze działania dotyczące tworzenia i utrzymywania serwisów w pełni dostosowanych do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne. To niezwykle istotne, aby wykorzystać dzisiejsze możliwości techniczne i wypracowane standardy do skutecznego przeciwdziałania wykluczeniu osób niepełnosprawnych z poszczególnych dziedzin życia, w tym podróży koleją. Osoby te, jak każdy z nas, mają prawo do swobodnego przemieszczania się środkami publicznego transportu kolejowego i należy robić wszystko, aby ich podróż nie zakończyła się już na etapie planowania, a więc na niemożności sprawdzenia w Internecie rozkładu czy swobodnego znalezienia innych istotnych informacji.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024