Silnik spalinowy na dachu pociągu?
inforail
28.02.2014 11:55
Silnik spalinowy na dachu pociągu?
W typowych spalinowych pojazdach szynowych silniki znajdują się pod podłogą. Są to poziome jednostki napędowe, z tłokami pracującymi w płaszczyźnie poziomej. Odróżnia to je od popularnych w motoryzacji silników z tłokami pracującymi w płaszczyźnie pionowej. Poziome ułożenie silnika wiąże się z modyfikacji układu smarowania i miski olejowej, oraz z odmiennym montażem osprzętu.
Umieszczenie silnika pod podłogą pozwala na oszczędność miejsca w przedziale pasażerskim. Aby zmieścić silnik w podwoziu należy jednak wprowadzić podwyższenie podłogi i stopnie w przejściu. Jeśli pojazd szynowy ma być niskopodłogowy na całej długości, to takie rozwiązanie nie wchodzi w rachubę. Dlatego też w Alstomie Coradii Regiolisie zastosowano pionowe silniki rzędowe, które umiejscowiono na dachu zespołu. Są to jednostki znane z ciężarówek MAN.
Zastosowany silnik MAN D2676 LE621 to wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy silnik z dwustopniowym doładowaniem i układem wtryskowym Common Rail firmy Bosch. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 1800 barów i jest wytwarzane przez pompę CP3.4H+. Paliwo pod ciśnieniem jest magazynowane w szynie, skąd kierowane jest do elektromagnetycznych wtryskiwaczy, wykonujących do 3 faz wtrysku. Ciśnienie indykowane spalania sięga 190 barów. Konstrukcja kadłuba wytrzymuje to dzięki zastosowaniu żeliwa sferoidalnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Silnik posiada jednoczęściową głowicę i po 4 zawory na cylinder. Kolektor dolotowy zintegrowano z głowicą, co eliminuje problemy ze szczelnością. Płyn chłodzący i olej smarujący są dostarczane niezależnie do kadłuba i głowicy, dzięki czemu żadne płyny nie są przenoszone przez uszczelkę głowicy. Silnik posiada intercooler oraz układ recyrkulacji spalin EGR. Filtry oleju zgromadzono w module filtracyjnym. W jego sąsiedztwie zamontowano chłodnicę oleju.
Jednostka napędowa jest zabudowana w formie modułu obejmującego poza silnikiem również alternator, filtr powietrza, chłodnicę, sterownik, układ wydechowy z filtrem cząstek stałych i katalizatorem utleniającym oraz prądnicę. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro Stage 3 B obowiązującą od 2012 r. bez wykorzystania katalizatora SCR i wtrysku AdBlue. Program sterownika silnika dopasowano do warunków pracy występujących na kolei.
Na dachu pojazdu znalazło się łącznie 6 silników MAN o mocy 350 kW (inne źródła podają 338 kW). Każdy z nich waży 1125 kg i osiąga maksymalny moment obrotowy 2200 Nm w zakresie 1000-1400 obr/min. Masa całego zespołu z generatorem prądu to 3600 kg.
Długość Coradia Liner to 100 metrów, a pojemność pasażerska –267 miejsc. Pociąg będzie posiadał niskie wejścia, przestronną przestrzeń pasażerską i szerokie drzwi wejściowe. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Przewidziano zasilanie elektryczne napięciem 25 kV 50 Hz AC oraz 1,5 kV DC. Pociągi mają zużywać o 30% mniej energii niż składy wagonowe, przy lepszych parametrach przyspieszenia i hamowania.
Kontrakt obejmujący dostawę 34 pociągów Coradia liner ma wartość 346 mln euro (10 mln euro za sztukę). Pociągi mają rozpocząć eksploatację na liniach międzymiastowych od grudnia 2015 r. Produkcja ruszy w lipcu 2014 r.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024