Pierwszy łódzki M8C do modernizacji
Łódzkie MPK planuje wykonanie modernizacji wagonu M8C. W ramach tej przebudowy tramwaj zostanie wyposażony w człon niskopodłogowy. Przewoźnik ogłosił też przetarg na dostawę układu napędowego i sterowania wagonu wraz z dokumentacją instalacji elektrycznej. Termin składania ofert upływa 19 lutego 2014 roku, o godz. 12. „Postępowanie dotyczy dostarczenia niektórych elementów na potrzeby przeprowadzenia modernizacji wagonu M8C, którą przeprowadzą nasi pracownicy samodzielnie”- wyjaśnia Sebastian Grochala, Rzecznik Prasowy MPK-Łódź. „Zgodnie z zapowiedziami planujemy pracę nad modernizacją jednego wagonu, aby zaprezentować go w okolicy jesieni pasażerom, zebrać ich opinie wraz z opiniami prowadzących, zobaczyć jak będzie sobie radził etc. Chodzi o szeroko rozumiane testy”- dodaje.
Przypomnijmy, że MPK Łódź zakupiło 18 wagonów M8C z Bielefeld. Ostatnio takie wagony, zmodernizowane przez Modertrans wyjechały na ulice Elbląga. W Bielefeld, skąd tramwaje przyjechały do Łodzi, były eksploatowane m.in. w tunelach i na wydzielonym torowisku z peronami. Dlatego też są wyposażone w wysuwane stopnie, które w Łodzi niekoniecznie są potrzebne i muszą się sprawdzić w polskich warunkach. Kapitalna przebudowa wagonu na pewno przedłuży jego żywot nawet o kolejne 20 lat. Nie ma co ukrywać, że to już dość wiekowe, bo trzydziestoletnie, pojazdy. Podobna decyzja o modernizacji została swego czasu podjęta przez ZKM Gdańsk, który zdecydował się na lifting bliźniaczych wagonów N8C. Remont, podobnie jak w przypadku Elbląga, wykonał poznański Modertrans. Przypomnijmy, że tramwaje M8C to wąskotorowa wersja wagonów N8C, produkowanych przez firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Zakup i modernizacja wagonów używanych to alternatywa dla kupna tramwajów nowych. Koszt takiego przedsięwzięcia to około półtora miliona złotych. Nowy wagon to wydatek rzędu 7,5 mln złotych. Kwoty są zatem nieporównywalne, nawet jeśli dodamy do tego koszty modernizacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: