Co za zlikwidowane pociągi?

inforail
06.02.2014 10:21

PKP Intercity likwidują od marca br. 12 połączeń. Oficjalnie z powodu remontu linii. Nie jest jednak żadną tajemnicą, że akurat te połączenia są dla przewoźnika nieopłacalne i żeby kiepski wynik finansowy spółki nie był w kolejnym roku jeszcze gorszy trzeba ciąć koszty. PKP Intercity właśnie te cięcia zaczęły. Najmniej w tym wszystkim liczy się jak zwykle pasażer, dlatego podpowiadamy jak podróżować.

I tak. Na trasie Warszawa –Białystok pasażerowie mogą przesiąść się do autobusów, i to wcale nie tych uruchamianych przez PKP Intercity. Trasę tę obsługuje PolskiBus.com, PKS Białystok czy Podlasie Express. Maksymalna cena biletu autobusowego to 50 zł, finansowo zatem pasażerowie nie będą stratni. Co więcej czas przejazdu autobusów jest porównywalny, a w przypadku PolskiegoBusa.com nawet lepszy niż TLK. Na trasie Warszawa –Białystok pociągi przegrywają z autobusami, stąd też decyzja o wycięciu połączeń w sumie dziwić nie powinna.
Kraków –Łodź. Sytuacja analogiczna. Pociągi spokojnie zostaną zastąpione przez autobusy. Na trasie tej kursuje PolskiBus.com, a także Mobilis. Tu również bilety autobusowe są tańsze, zaś czasy przejazdu porównywalne. Sytuacja wydaje się być opanowana, kolejna zaś trasa przejmowana jest przez transport drogowy.
PolskiBus.com skutecznie odbiera pasażerów kolei
Wrocław –Kraków. Tu dominacja przewoźników autobusowych jest jeszcze większa niż na trasach wskazanych powyżej. Kolej zdecydowanie przegrywa czasem przejazdu i ceną. Autobusy łączące Wrocław z Krakowem odjeżdżają kilka razy w godzinie i likwidacji pociągów nikt specjalnie nie odczuje. Oferta PKP Intercity jest tu bardzo słaba, nie dziwi zatem odpływ pasażerów, którzy przesiadają się do autobusów Link-Bus, Albatros, PolskiBus.com czy Lajkonika.
Poznań –Szczecin. Tu pasażerom proponujemy przesiadkę do pociągów, tyle, że konkurencyjnego przewoźnika –Przewozów Regionalnych. Jest taniej i tylko niewiele dłużej. Na tym odcinku kursują pociągi Regio i InterRegio. Można skorzystać też z samolotu lub po prostu pojechać samochodem.
I wreszcie Kraków –Rzeszów. Tu niestety zyskają prawdopodobnie busiarze. Już dziś na tej trasie królują właśnie busy, odpływ pasażerów właśnie do tych przewoźników będzie postępować Można skorzystać z usług Marcela, Albatrosa czy Eurores. Jest też oczywiście PolskiBus.com. Przewoźnicy autobusowi wygrywają z koleją i ceną i czasem przejazdu. Nie ma co dziwić, że pociągi z Krakowa do Rzeszowa jeżdżą pustawe. Z Rzeszowa do Krakowa jeżdżą też InterRegio Busy.
Generalnie likwidacja połączeń przez PKP Intercity nie powinna doskwierać pasażerom. Wytypowane do wycięcia połączenia spokojnie zostaną zastąpione przez przewoźników autobusowych, oferujących połączenia tańsze i szybsze. Pytanie tylko czy celem PKP Intercity powinno być napędzanie transportu drogowego, a do tego to przecież zmierza? Ale sorry, taką mamy kolej.