Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe linie tramwajowe – Wrocław

infotram
23.01.2014 09:48
We Wrocławiu od czasu budowy torowiska w 1993 r. na ul. Bałtyckiej nie prowadzono inwestycji w rozbudowę sieci tramwajowej. Dopiero po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej rozpoczęto prace nad modernizacją i rozbudową systemu tramwajowego. Nowe linie miały posiadać standard szybkiego tramwaju i stąd nazwano je „Tramwaj Plus”. Wstępnie wysunięto koncepcję budowy nowych tras na Kozanów, Nowy Dwór, na lotnisko i do Leśnicy.
W praktyce podjęto się jedynie budowy linii docierającej na Kozanów i na Gaj. Tramwaj poprowadzono wydzielonym torowiskiem. Aby uniknąć budowy pętli nawrotnych, wykorzystano tabor dwukierunkowy. Tramwaje otrzymały priorytet na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, a na przystankach uruchomiono elektroniczną informację pasażerską.

588136_760

Projekt budowy pierwszej trasy Tramwaju Plus nazywał się „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap I”o wartości 753 mln zł uzyskał dofinansowanie kwotą 362 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Realizację rozpoczęto w listopadzie 2006 r. i zakończono na wiosnę 2012 r.
W ramach inwestycji powstały dwa nowe odcinki sieci tramwajowej o długości 5,3 km. Zbudowano dwa węzły przesiadkowe, a także zmodernizowano torowiska na długości 37,85 km. Przebudowano również infrastrukturę drogową, rozbudowano układ zasilania sieci trakcyjnej, a także zakupiono 31 tramwajów Skoda 19T, dostarczonych w latach 2010-2011. Uzupełnieniem inwestycji był inteligentny system sterowania ruchem.

513522_760

Priorytet dla Tramwajów Plus realizuje Inteligentny System Transportu 'ITS Wrocław’, realizowany w latach 2008-2015 za kwotę blisko 73 mln zł, w tym 58,7 mln zł dofinansowania unijnego. Budowa wrocławskiego ITS obejmuje budowę następujących systemów:
  • sterowania ruchem
  • informacji przystankowej
  • informacji o warunkach ruchu
  • informacji o sytuacji parkingowej
  • monitoringu
  • oraz Centrum Zarządzania Ruchem
System realizuje priorytet sterując cyklami sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Wyróżniono 4 poziomy priorytetu: najwyższy, wysoki, niski i zerowy. Priorytet najwyższy oznacza, iż system będzie zapewniał płynny przejazd tramwaju, a wysoki, że dopuszczany jest tylko krótki postój. Poziom priorytetu jest zależy od konkretnego skrzyżowania i maleje tam, gdzie ruch samochodów jest największy, co zaprzecza zasadom zrównoważonego transportu.
Skrzyżowania z priorytetem dla tramwajów są następujące:
  • pl. Legionów
  • pl. Orląt Lwowskich
  • pl. Strzegomski
  • Milenijna/Pilczycka/Popowicka
  • Borowska/Dyrekcyjna
  • pl. Społeczny
  • Powstańców Śląskich/Hallera
  • Grabiszyńska/Hallera
 
Skrzyżowania z niskim priorytetem:
  • Milenijna/Legnicka/Na Ostatnim Groszu/Lotnicza
  • Kazimierza Wielkiego –Krupnicza
  • Ruska/Kazimierza Wielkiego
  • Świdnicka/Piłsudskiego
  • Dubois/Drobnera
 
Skrzyżowania bez priorytetu dla tramwaju (z priorytetem dla samochodów osobowych!):
  • pl. Jana Pawła II
  • pl. Dominikański
  • pl. Grunwaldzki
  • Sienkiewicza/Wyszyńskiego
  • Traugutta/Kościuszki/Krakowska
W październiku i grudniu 2013 r. we wrocławskiej prasie zaprezentowano koncepcje dotyczące następujących odcinków torowisk, planowane do realizacji w nowej perspektywie unijnej 2014-2020:
  • ul. Borowska do szpitala uniwersyteckiego
  • na Jagodno
  • na Nowy Dwór
  • na Psie Pole
  • ul. Popowicka i ul. Długa (do Pilczyc)
  • między Parkiem Południowym a ul. Zwycięską
Niektóre odcinki, jak linia na Jagodno czy na Popowice, znajdowały się w 2009 r. na liście planowanych inwestycji. Przesunięto je jednak na listę rezerwową, a gdy w 2012 r. znalazły się środki na dofinansowanie, wrocławscy urzędnicy zrezygnowali z realizacji inwestycji, tłumacząc się niedostateczną ilością czasu na niezbędne poszerzenie wiaduktów na ulicach: Buforowej, Długiej i Starogroblowej.
W styczniu 2014 r. zrezygnowano z budowy tramwaju na Nowy Dwór, pomimo iż inwestycja przewidziana była w polityce transportowej i studium zagospodarowania. W jego miejsce ma powstać trasa autobusowa opierająca się na buspasach i wydzielonej jezdni dla autobusów. Budowa wiaduktu dla autobusów nad torami ma kosztować 30 mln zł, a więc aż 80 mln zł mniej niż estakady dla tramwajów. To właśnie koszt estakady zadecydował o decyzji na niekorzyść tramwajów. Zdobycie unijnej dotacji dla planowanej inwestycji ma ułatwić wykorzystanie do obsługi trasy elektrobusów.
W praktyce więc, pomimo hasłowego wspierania tramwajów na papierze, szynowe środki transportu mają we Wrocławiu „pod górę”–priorytet faworyzuje samochody osobowe, a koszty decydują o wyborze autobusów, o niższej niż tramwaje zdolności przewozowej, co spotyka się z krytyką ekspertów oraz mieszkańców Wrocławia.