TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Rosja: RŻD chcą wybudować szerokotorową magistralę do wiednia
Rosja: RŻD chcą wybudować szerokotorową magistralę do wiednia
inforail
16.01.2014 10:05
Rosja: RŻD chcą wybudować szerokotorową magistralę do wiednia
Utworzenie nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą Środkową jest niezmiennie jednym z priorytetów Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD) – poinformował w środę ich prezes Władimir Jakunin.
Projekt ten przewiduje przedłużenie szerokiego toru biegnącego z Rosji przez Ukrainę do Słowacji o odcinek do Austrii. Magistrala ta skróci przejazd z Azji do Europy z 30 (drogą morską) do 14 dni. Jakunin przekazał, że studium wykonalności projektu będzie gotowe w IV kwartale 2014 roku. Szef RŻD podał, że przygotuje je amerykańska firma konsultingowa, która wygrała przetarg na jego opracowanie. Chodzi o Roland Berger Strategy Consultants – jedną z wiodących firm konsultingowych na świecie. Jakunin podkreślił, że ta założona w 1967 roku firma, doradzająca największym spółkom międzynarodowym i narodowym, przystąpiła już do prac nad dokumentem.
Prezes RŻD oświadczył, że problem finansowania tego przedsięwzięcia 'jest już praktycznie rozwiązany’. Nie chciał jednak zdradzić szczegółów. 'Nie można uzgadniać konkretów, dopóki nie ma biznes planu’ – oświadczył. Jakunin poinformował, że w ostatnich dniach zainteresowanie projektem wyraziły też Włochy. Szef RŻD nie rozwinął tego wątku. W przeszłości strona włoska wspominała o możliwości budowy odgałęzienia do regionu Morza Adriatyckiego.
Wstępne porozumienie o budowie szerokotorowej magistrali do Wiednia koleje z Rosji, Ukrainy, Słowacji i Austrii podpisały w kwietniu 2008 roku. Na Słowacji szerokie tory dochodzą już do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Teraz mają zostać przedłużone do Bratysławy, a stamtąd – do Wiednia. Długość nowego odcinka wyniesie 575 km.
Projekt przedsięwzięcia, mającego poparcie rządów tych czterech krajów, przewiduje też budowę wielkiego centrum logistycznego nad Dunajem, na odcinku między Bratysławą i Wiedniem.
W 2009 roku cztery koleje powołały do życia spółkę, która zaprojektuje, zbuduje i będzie eksploatować magistralę. Powstała ona na bazie Breitspur Planungsgesellschaft mbH – spółki powołanej przez koleje austriackie OBB. Każda ze stron wniosła do jej kapitału po 1,5 mln euro. Środki te zostały przeznaczone na przygotowanie studium wykonalności projektu.
Koszt projektu eksperci szacują na około 8,7 mld dolarów. Mają one zostać rozłożone proporcjonalnie do długości odcinków w poszczególnych krajach. W takich samych proporcjach w przyszłości będą dzielone zyski z eksploatacji szerokotorowej kolei.
Początkowe ustalenia czterech krajów przewidywały, że studium wykonalności projektu zostanie opracowane do końca maja 2010 roku i że budowa ruszy kilka miesięcy później. Jakunin nie podał nowego terminu rozpoczęcia inwestycji.
Strona rosyjska nie ukrywa, że inwestycja stanowi alternatywę wobec projektu uruchomienia w Sławkowie terminalu do odbioru kontenerów transportowanych Koleją Transsyberyjską z Azji do Europy. Do Sławkowa, leżącego 397 km od granicy z Ukrainą, dochodzi polska kolej szerokotorowa.
Prezes RŻD oświadczył, że problem finansowania tego przedsięwzięcia 'jest już praktycznie rozwiązany’. Nie chciał jednak zdradzić szczegółów. 'Nie można uzgadniać konkretów, dopóki nie ma biznes planu’ – oświadczył. Jakunin poinformował, że w ostatnich dniach zainteresowanie projektem wyraziły też Włochy. Szef RŻD nie rozwinął tego wątku. W przeszłości strona włoska wspominała o możliwości budowy odgałęzienia do regionu Morza Adriatyckiego.
Wstępne porozumienie o budowie szerokotorowej magistrali do Wiednia koleje z Rosji, Ukrainy, Słowacji i Austrii podpisały w kwietniu 2008 roku. Na Słowacji szerokie tory dochodzą już do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Teraz mają zostać przedłużone do Bratysławy, a stamtąd – do Wiednia. Długość nowego odcinka wyniesie 575 km.
Projekt przedsięwzięcia, mającego poparcie rządów tych czterech krajów, przewiduje też budowę wielkiego centrum logistycznego nad Dunajem, na odcinku między Bratysławą i Wiedniem.
W 2009 roku cztery koleje powołały do życia spółkę, która zaprojektuje, zbuduje i będzie eksploatować magistralę. Powstała ona na bazie Breitspur Planungsgesellschaft mbH – spółki powołanej przez koleje austriackie OBB. Każda ze stron wniosła do jej kapitału po 1,5 mln euro. Środki te zostały przeznaczone na przygotowanie studium wykonalności projektu.
Koszt projektu eksperci szacują na około 8,7 mld dolarów. Mają one zostać rozłożone proporcjonalnie do długości odcinków w poszczególnych krajach. W takich samych proporcjach w przyszłości będą dzielone zyski z eksploatacji szerokotorowej kolei.
Początkowe ustalenia czterech krajów przewidywały, że studium wykonalności projektu zostanie opracowane do końca maja 2010 roku i że budowa ruszy kilka miesięcy później. Jakunin nie podał nowego terminu rozpoczęcia inwestycji.
Strona rosyjska nie ukrywa, że inwestycja stanowi alternatywę wobec projektu uruchomienia w Sławkowie terminalu do odbioru kontenerów transportowanych Koleją Transsyberyjską z Azji do Europy. Do Sławkowa, leżącego 397 km od granicy z Ukrainą, dochodzi polska kolej szerokotorowa.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024