Krótkie Jazzy już nie retro

infotram
15.01.2014 15:47

Dziś w stołecznym ratuszu podpisana została umowa na dostawę trzydziestu krótkich Jazzów 134N. Pierwsze tramwaje przyjadą do Warszawy w 2015 roku. Będą miały 19,3 m długości i obsłużą linie, z których korzysta mniejsza liczba pasażerów. Wyjadą na takie linie jak 6, 14, 27, 28 i 31, dziś obsługiwane przez składy jednowagonowe, niestety wysokopodłogowe –mówi Krzysztof Karos, Prezes Tramwajów Warszawskich. Co ciekawe krótkie Jazzy nie będą już w stylu „retro”, który wywołał wiele kontrowersji. Takie mają być dwukierunkowe Jazzy Duo 128N, które dotrą do Warszawy już w lipcu br. Jakie będą zatem te krótsze tramwaje. Z wyglądu podobne do Swingów –tłumaczy Tomasz Zaboklicki, Prezes PESY, która dostarczy dla Tramwajów Warszawskich nowe wagony.

Jazz 134N dla Warszawy

Umowa, która dziś została podpisana to kolejny etap odnowy parku taborowego stołecznego przewoźnika. Sukcesywnie unowocześniamy tabor komunikacji miejskiej, na ten cel od 2007 roku wydaliśmy już 5 mld złotych. Autobusy w stolicy są już w pełni niskopodłogowe i dążymy do tego, żeby podróż stołecznymi tramwajami była równie komfortowa dla pasażerów. Zaledwie kilka lat temu tramwaje niskopodłogowe były w Warszawie rzadkością, w 2015 roku już 60 proc. tramwajów w stolicy będzie miało niską podłogę – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Jakie będą nowe tramwaje? Nowoczesne, jednoprzestrzenne, trójczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe. Będą miały 19,3 metra długości. Dzięki zastosowaniu bezosiowych wózków jezdnych podłoga będzie idealnie płaska. Do tramwaju wsiądzie 132 pasażerów, z czego 27 będzie mogło podróżować na miejscach siedzących. Jak podkreśla Tomasz Zaboklicki wszystkie siedziska będą ustawione wzdłuż kierunku jazdy. To odróżnia Jazzy od Swingów, w których są siedzenia skośne. Zdaniem szefa PESY takie rozwiązanie nie sprawdziło się w Warszawie. Nowe tramwaje zostaną oczywiście w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą miały ułatwiony dostęp do wnętrza dzięki odpowiednio oznakowanej wysuwanej platformie, umieszczonej przy drzwiach najbliższych kabinie motorniczego. Tramwaje typu 134N będą także wyposażone w klimatyzację (cześć pasażerska i kabina motorniczego), system zliczania pasażerów, monitoring, informację pasażerską, rejestrator zdarzeń oraz automat do sprzedaży biletów. W Jazzach zostaną zastosowane nowoczesne rozwiązania techniczne –pokładowy zasobnik energii w układzie napędowym, który pozwoli na zmniejszenie zużycia energii pobieranej z sieci trakcyjnej, oraz system antykolizyjny poprawiający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dwa wagony zostaną dostosowane do potrzeb nauki jazdy. Rozpoczęcie dostaw planowane jest w I kwartale 2015 roku, a zakończenie 30 września 2015 roku. Jak zaznacza Robert Szot produkcja pierwszego wagonu ruszy miesiąc wcześniej. Tyle czasu potrzebuje bowiem producent na zbudowanie wagonu. Zamówienie jest częścią projektu pn. „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”znajdującego się na Liście Projektów Indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Od 2007 roku Spółka Tramwaje Warszawskie zakupiła 231 nowych tramwajów, w tym 186 niskopodłogowych tramwajów typu Swing. Za 30 tramwajów typu 134N Jazz Spółka zapłaci 167 944 200 mln zł brutto.