Transport publiczny po stronie Wielkiej Orkiestry
infotrans
15.01.2014 10:47
Transport publiczny po stronie Wielkiej Orkiestry
Podobnie jak każdego roku w finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy aktywny udział wzięło wielu organizatorów komunikacji, przewoźników i klubów miłośników komunikacji miejskiej w całej Polsce. Uruchamiano specjalne linie obsługiwane często przez zabytkowe autobusy i tramwaje, na których pokładzie kwestowali miłośnicy komunikacji, licytowano pamiątki związane z transportem, w tym nawet wycofane kultowe pojazdy. Wolontariusze WOŚP mogli także korzystać z bezpłatnych przejazdów w niektórych miastach. A to przegląd najważniejszych „orkiestrowych”wydarzeń:
Gdańsk
Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego wspólnie z gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej po raz siódmy włączyło się do akcji WOŚP. Na ulice Gdańska wyjechały trzy „orkiestrowe”zabytkowe tramwaje kursujące na różnych trasach –Konstal N z 1952 roku (Strzyże –Centrum –Siedlce), 102Na z 1970 roku (Nowe Ogrody –Zaspa) oraz 105N z 1977 roku (Nowy Port –Centrum –Stogi). Przejazd był bezpłatny, a wewnątrz tramwajów kwestowali członkowie PSSTM.
GOP
Tramwaje Śląskie uruchomiły dwa tramwaje. Między zajezdnią w Gliwicach a pętlą w Zaborzu kursował tramwaj kulturalny, wewnątrz którego oprócz kwestowania odbywały się prezentacje twórczości młodych ludzi. W Katowicach i Chorzowie na tory wyjechał natomiast sprowadzony niedawno z Warszawy zabytkowy Konstal 13N, wykonując pętlę z Ratusza w Chorzowie przez Park Śląski, centrum Katowic, Załęże, Chorzów Batory do Ratusza. Wewnątrz również kwestowali wolontariusze.
Elbląg
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu przekazał na licytację elbląskiego sztabu WOŚP trzy specjalne „orkiestrowe”Elbląskie Karty Miejskie –złotą, srebrną i brązową, które oprócz związanych z WOŚP graficznych akcentów będą miały zakodowany bilet okresowy (odpowiednio na trzy, dwa i jeden miesiąc).
Łódź i Pabianice
Uruchomiono linię tramwajową (XXII/1) i autobusową (XXII/2) w Łodzi oraz linię tramwajową w Pabianicach (XXII/3). Wewnątrz pojazdów kwestowali konduktorzy-wolontariusze z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, wręczający oprócz tradycyjnych naklejek-serduszek także pamiątkowe bilety. Na linii XXII/1 z Północnej na pl. Niepodległości kursował wagon 5N należący do Tomasza Adamkiewicza oraz skład 5N+5ND, na linii XXII/2 z ronda Powstańców 1863 roku na Maratońską kursował najnowszy Mercedes Conecto z MPK Łódź. Linia XXII/3 w Pabianicach (Wiejska – Duży Skręt) obsługiwana była natomiast wagonem 803N będącym własnością KMST.
Poznań
Po Poznaniu kursował zabytkowy Konstal 102N („kanciak”) na trasie Ogrody –Gwarna –Marcinkowskiego –Kórnicka –rondo Śródka –plac Wielkopolski –Most Teatralny –Ogrody. Wewnątrz spotkały się dwa sztaby WOŚP: z VII Liceum Ogólnokształcącego i Gimnazjum Dwujęzycznego im. Dąbrówki w Poznaniu, oraz drugi stworzony przez członków Fundacji Małych i Dużych, Stowarzyszenia Rekonstrukcji i Strzelectwa Vnutrenniye Voiska oraz uczniów Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego nr 2. Za organizację odpowiadało MPK Poznań i Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.
Toruń
Na ulicach Torunia pojawił się „orkiestrowy”tramwaj. Wewnątrz kursującego po trasie linii 5 (Olimpijska –Motoarena) zmodernizowanego tramwaju Konstal 805Na kwestowali wolontariusze.
Warszawa
W tym roku w organizację finału WOŚP zaangażował się Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej (po raz dwunasty), Zarząd Transportu Miejskiego oraz przewoźnicy –Tramwaje Warszawskie, Miejskie Zakłady Autobusowe oraz Mobilis. Uruchomiono specjalne „serduszkowe”linie, autobusową oraz tramwajową. Autobusy (dwa Solarisy Urbino 18 należące do Mobilis oraz kultowy czerwony Ikarus 280.37 #5254 ze stołecznych MZA) kursowały co 30 minut z CH Reduta przez Aleje Jerozolimskie, Centrum, Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście do placu Bankowego. Zabytkowe tramwaje (13N nr 588+295, 13N nr 821+818, 102N nr 5) kursowały co 20 minut z placu Narutowicza przez Grójecką, Aleje Jerozolimskie, Centrum, most Poniatowskiego do pętli przy al. Zielenieckiej. Obie linie były okazją do spotkania w ruchu niedawno wycofanych tramwajów 13N i Ikarusa. Przejazd był bezpłatny, wewnątrz kwestowali miłośnicy komunikacji miejskiej. Również większość z kierowców i motorniczych prowadzących obsługujące linię pojazdy było miłośnikami komunikacji miejskiej. O godz. 15 na placu Narutowicza odbyła się przygotowana przez KMKM licytacja gadżetów komunikacyjnych i kolekcjonerskich detali wyposażenia autobusów i tramwajów (np. kasowniki, przyciski do otwierania drzwi). Jak podaje KMKM na swoim profilu na facebooku, zebrano ok. 13,4 tys. zł. Niezależnie od tego Miejskie Zakłady Autobusowe przekazały do licytacji na cel WOŚP jednego z niedawno wycofanych Ikarusów –solowy autobus typu 260.73A z 1993 roku o numerze taborowym 6306. W akcję włączyło się też przedsiębiorstwo PKS Polonus Warszawa. Na terenie Dworca Zachodniego we współpracy z wolontariuszami ze Sztabu z Gimnazjum Nr 14 przy ul. Barskiej 32 przeprowadzono kwestę, do dyspozycji wolontariuszy przeznaczono Salonik Pasażera, w dniach 11 i 12 stycznia każdy wolontariusz mógł też bezpłatnie przemieszczać się autobusami podmiejskimi i dalekobieżnymi Polonus i PolonusBus.
Wrocław
Niedzielny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zaczął się we Wrocławiu najwcześniej w Polsce –po północy z placu Teatralnego wyruszył tramwaj 105Na oklejony w reklamę XXII Finału WOŚP. W ciągu dnia kursował on po trasie linii 6 razem z dwoma zabytkowymi tramwajami (4N „Mikołaj”i 102N „Strachotek”). Przejazd specjalnymi tramwajami był bezpłatny, wewnątrz kwestowali wolontariusze.