Budowa metra wraca pod tunel Wisłostrady
infotram
15.01.2014 09:21
Budowa metra wraca pod tunel Wisłostrady
W styczniu rozpocznie się drążenie łącznika metra pod tunelem Wisłostrady. Roboty w tym miejscu zostały przerwane półtora roku temu, kiedy budowniczowie natrafili na ciek wodny, na skutek czego zalana została budowa pobliskiej stacji metra oraz podmyta jezdnia Wisłostrady.
’Prace przy budowie łącznika wschodniej i zachodniej części stacji Centrum Nauki Kopernik rozpoczną się w drugiej połowie stycznia’ – poinformował Mateusz Witczyński, rzecznik spółki AGP Metro Polska, która jest wykonawcą centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki.
Chodzi o 37-metrowej długości odcinek, który próbowano już wydrążyć w sierpniu 2012 r. Wtedy budowniczowie natrafili jednak na ciek wodny nieujęty w ekspertyzach poprzedzających prace budowlane. Zalana została konstrukcja stacji, a woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ze względów bezpieczeństwa zamknięto wówczas tunel i sąsiadujący z budową Most Świętokrzyski. Ruch na moście udało się przywrócić po kilku dniach, jednak tunel pozostał zamknięty przez 10 miesięcy.
Witczyński zapewnił, że tym razem podczas budowy tego odcinka 'na 99,9 proc. nic się już nie stanie’. 'Skomplikowana technologia, którą zastosowaliśmy po wypłukaniu gruntu spod Wisłostrady, pozwala utrzymać ruch podczas całej operacji drążenia łącznika;daje też pewność, że nie powtórzy się sytuacja, z którą spotkaliśmy się latem 2012 r.’ – podkreślił.
Po podmyciu Wisłostrady ubytek podłoża został wypełniony mieszanką podobną do betonu. Następnie zastosowano iniekcje z cementu i substancji chemicznych, które miały dodatkowo związać grunt. Ostatnim etapem zabezpieczania podłoża przed niestabilnością podczas wiercenia łącznika jest zmrażanie gruntu w rejonie prac. Schładzanie ziemi rozpoczęło się jesienią ub. roku i trwa do dziś.
’Z poziomu jezdni Wisłostrady (jej skrajne lewe pasy w obydwu kierunkach nadal nie są dostępne dla kierowców – PAP) podłoże schładzane jest przez tłoczony pod ziemię roztwór chemiczny chlorku sodu, a z poziomu wybudowanych już stacji metra Centrum Nauki Kopernik – ciekłym azotem. Grunt w obszarze robót powinien osiągnąć średnią temperaturę -30 st. C’ – wyjaśnił Witczyński.
Prace przy drążeniu łącznika rozpoczną się, jak tylko ziemia w rejonie prac osiągnie wymagane parametry. Budowa łącznika potrwa do maja. Przez cały czas robót ziemia w rejonie stacji Centrum Nauki Kopernik będzie schładzana, dlatego ruch na skrajnych pasach jezdni Wisłostrady będzie mógł być przywrócony dopiero po ukończeniu łącznika.
W związku z pracami na stacji Centrum Nauki Kopernik kierowców czekają też kolejne zmiany przy wjeździe na Most Świętokrzyski od strony Powiśla. Wkrótce przywrócony zostanie wjazd na most jego południową jezdnią, drogowcy zamkną za to odcinek Wybrzeża Kościuszkowskie pomiędzy Zajęczą i Tamką.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak zapewnia rzecznik konsorcjum AGP, to już ostatnie utrudnienia na ulicach Warszawy w związku z budową centralnego odcinka II linii metra. 'Budowa infrastruktury na powierzchni już się kończy. Poza nielicznymi, chwilowymi utrudnieniami – które mogą się zdarzyć przy okazji odbiorów stacji – mieszkańców w miejscach, w których powstają stacje metra, czekają raczej ułatwienia’ – powiedział Witczyński.
Na wiosnę planowane są też pierwsze oddania terenów nad stacjami. Prawdopodobnie w kwietniu konsorcjum AGP Metro Polska zwolni okolice stacji Dworzec Wileński – część obszaru budowy pomiędzy jezdniami ul. Targowej oraz teren pl. Wileńskiego.
Centralny odcinek drugiej linii metra ma być gotowy do 30 września 2014 r. Jak zaznaczył rzecznik spółki AGP, 'nie ma żadnych sygnałów, żeby ten termin był jakkolwiek zagrożony’.
Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022