Pasy autobusowo-tramwajowe w Krakowie
infotram
23.12.2013 11:22
Pasy autobusowo-tramwajowe w Krakowie
Ze względu na znaczny wzrost ruchu samochodowego na ulicach Krakowa w latach 90. i spadek prędkości komunikacyjnej w transporcie zbiorowym, począwszy od 1999 r. uruchomiono szereg pasów autobusowo-tramwajowych. Celem tego działania jest poprawa efektywności transportu zbiorowego.
Już w 1993 r. przyjęto w Krakowie politykę transportową, opartą na zasadzie zrównoważonego rozwoju miejskiego systemu transportowego. Priorytet dla transportu zbiorowego oraz ograniczenie dostępności śródmieścia dla motoryzacji indywidualnej należały do podstawowych zasad polityki. Planowano nie tylko oddzielenie ruchu tramwajowego od samochodowego, z dopuszczeniem wspólnego poruszania się z autobusami miejskimi, ale i zastosowanie wzbudzanej sygnalizacji świetlnej.
Pierwszy ważny priorytet dla transportu zbiorowego wprowadzono w Krakowie w 1997 r. w związku z remontem mostu Dębnickiego, zastąpionego przez most tymczasowy Lajkonik. Aby zapobiec zakłóceniom ruchu na ważnym ciągu komunikacyjnym, postanowiono wydzielić na alei Trzech Wieszczów pas dla pojazdów transportu zbiorowego i taksówek. Po remoncie wprowadzono jako element stałej organizacji ruchu wydzielony pas o długości 1,1 km. Już dwa lata później wysunięto projekt zapewniający systemowe uprzywilejowanie transportu zbiorowego w śródmieściu Krakowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnym nowym rozwiązaniem z zakresu inżynierii ruchu było zastosowanie separatora chroniącego torowisko w jezdni przed nieuprawionym wykorzystaniem przez samochody osobowe. Funkcję separatora pełnił niski krawężnik, zastosowany po raz pierwszy na ul. Westerplatte w 1999 r. Aby zapewnić widoczność separatora, oznaczono go miniaturowym niebieskim znakiem z białą strzałką oznaczającą nakaz jazdy z prawej strony (C-9). Zadbano również o przepusty w separatorach, umożliwiające odwodnienie. Rozwiązanie było pionierskie i dopiero po kilku latach zostało uwzględnione w rozporządzeniu ministra transportu dotyczącego znaków drogowych.
W późniejszym okresie w miejsce separatorów betonowych zastosowano również tworzywowe i gumowe, a także uchylne. Separatory uchylne stosuje się tam, gdzie konieczne jest umożliwienie ruchu pojazdów specjalnych, na przykład karetek pogotowia. Ich wadą jest jednak podatność na uszkodzenia.
W wyniku prowadzonych od kilkunastu lat działań, mających na celu uprzywilejowanie transportu tramwajowego, wprowadzono szereg pasów autobusowo-tramwajowych na odcinkach niżej wymienionych ulic i obiektów:
- ul. Westerplatte
- ul. Grzegórzecka
- ul. Stradom
- Most Grunwaldzki
- ul. Na Zjeździe
- ul. Limanowskiego
- ul. Wielicka
- ul. Monte Cassino
- ul. Dietla
- al. Powstania Warszawskiego
- ul. Lubisz
- ul. Pawia
- ul. Kalwaryjska
Powstały również liczne wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe w wybranych lokalizacjach na wymienionych niżej ulicach i skrzyżowaniach:
- skrzyżowanie Wielicka –Powstańców Śląskich
- skrzyżowanie Na Zjeździe –Limanowskiego
- rondo Grunwaldzkie
- rondo Grzegórzeckie
- ul. Grzegórzecka
- ul. Lubicz
- ul. Monte Cassino
- rondo Mogilskie
- ul. Warszawska
W rezultacie, system krakowskiego transportu zbiorowego może pochwalić się wieloma przykładami praktycznego wdrożenia priorytetów dla transportu tramwajowego. Pozostaje sobie życzyć, aby tą drogą poszły również inne polskie miasta.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022