Dla Torunia nowy Swing

infotram
18.12.2013 14:28
Dziś, w środę, 18 grudnia 2013 roku, podpisana została umowa na dostawę 12 tramwajów dla MZK Toruń. PESA, która wygrała przetarg, dostarczy przewoźnikowi nowe Swingi. Będą to wagony oparte na dotychczas budowanych pojazdach, ale z nowym czołem –mówił podczas konferencji prasowej w toruńskiej zajezdni Tomasz Zaboklicki, szef PESY. Sześć tramwajów będzie pięcioczłonowych, kolejne sześć trójczłonowych. Wszystkie zostaną przystosowane do poruszania się po sieci o torach 1000 mm, wszystkie będą też w 100% niskopodłogowe. Od tradycyjnego Swinga, znanego chociażby z Warszawy, odróżniać ich będzie brak skosów. Takie rozwiązanie stosowaliśmy już przy produkcji wagonów dla Szeged –mówi nam Robert Szot, dyrektor marketingu rynku tramwajowego w PESIE. To bardzo ważny moment w historii przewoźnika. Mimo, że tramwaje kursują w Toruniu od 1891 roku to pierwsza umowa na zakup wagonów niskopodłogowych. Pierwsze pojazdy chcielibyśmy dostarczyć wcześniej niż zakłada to umowa –mówi Tomasz Zaboklicki. A to z uwagi na duże natężenie pracy, związane m.in. z rozpoczęciem realizacji kontraktu na dostawę 120 Twistów dla Moskwy. Mam nadzieje, że pierwszy toruński Swing będzie już woził przyszłorocznych studentów –mówi szef PESY.
Swing dla Torunia (wiz. PESA)
Swing dla Torunia ma łączyć nowoczesny design z klasycznymi wzorcami, wpisując się tym samym w klimat miasta. Obecnie po Toruniu jeżdżą wyłącznie Konstalowskie 805Na, cześć co prawda zmodernizowanych, ale to i tak wagony ponad trzydziestoletnie. Ten przeskok będzie na pewno widoczny –mówi Tomasz Zaboklicki. To będzie nowa jakość w Toruniu. Bardzo nas cieszy zwycięstwo w mieście, które sąsiaduje z siedzibą firmy –dodaje. Jak wspomnieliśmy Swing to tramwaj w 100% niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych czy podróżujących z wózkami. Do ich dyspozycji będzie rampa, zapewniający swobodny wjazd i wyjazd z wagonu. Będzie też klimatyzacja, co ważne także w przedziale pasażerskim. W jednoprzestrzennym tramwaju nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma system monitoringu. Na kwestie bezpieczeństwa zwraca uwagę też Tomasz Zaboklicki. Jesteśmy światowym liderem w tej dziedzinie. Nasze tramwaje spełniają wszystkie surowe normy bezpieczeństwa –podkreśla szef PESY. W każdym wagonie zostanie zamontowany także system informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.
Wózki Swinga dla Torunia posiadają klasyczne osie, będące sprawdzonym rozwiązaniem, zapewniającym prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Komfort jazdy zapewnia zawieszenie, które posiada dwa stopnie usprężynowienia. Zastosowane falowniki umożliwią rekuperację energii podczas hamowania, co sprawia, że koszty eksploatacji tramwaju są niższe.
Jak będzie wyglądał finalnie toruński Swing? Konsultacje trwają i może okazać się, że końcowy efekt będzie inny niż ten pokazany na wizualizacji.