MIR o raporcie NIK
inforail
16.12.2013 09:32
MIR o raporcie NIK
Wnioski zawarte w raporcie NIK dotyczącym bezpieczeństwa ruchu kolejowego pomogą uzupełnić podjęte już działania w tym zakresie – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli, który został przedstawiony w tym tygodniu, wynika, że system bezpieczeństwa w ruchu pociągów ma wiele istotnych luk. NIK wytknęła kolejom wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury, co sprawia, że liczba wypadków na kolei – choć spada – wciąż jest wysoka. NIK zauważa, że ostatnio mniej było wypadków kolejowych i poprawia się stan infrastruktury, ale Polska wciąż zajmuje drugie (po Rumunii) miejsce w Europie pod względem liczby wypadków na kolei, a liczba ofiar w poważnych wypadkach kolejowych jest największa w Europie (ponad 10 razy większa niż w Niemczech, czy we Francji). Przyczyną wypadków najczęściej był zły stan torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Według NIK, niewystarczający nadzór nad kolejami sprawował zarząd spółki PKP PLK, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), a także minister transportu. Wszystkie wymienione podmioty ocenione zostały przez NIK negatywnie.
’Warto podkreślić, że raport dotyczy lat 2011-2012, i nie obejmuje podjętych w 2012 i 2013 r. inicjatyw zmierzających do uregulowania prawa związanego z bezpieczeństwem transportu kolejowego, jak i konkretnych działań podejmowanych przez PKP i UTK’ – napisano w komunikacie resortu infrastruktury.
Rzecznik prasowy ministerstwa Piotr Popa informuje w nim, że wdrożono już m.in. przepisy dotyczące uprawnień maszynistów, a wkrótce wejdą w życie te związane z pracą dyżurnych ruchu i warunkami prowadzenia ruchu kolejowego. Wyjaśnia, że PKP i UTK podjęły do tej pory ok. 200 inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego zarówno inwestycyjnych jak i organizacyjnych (m.in. modernizacja bazy technicznej, zwiększona częstotliwość audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem, szkolenia m.in. dla dyżurnych ruchu i poprawa jakości kadr poprzez większą liczbę klas o profilu kolejarskim).
’Przynosi to już pierwsze efekty, bowiem w porównywalnych kwartałach 2012 i 2013 r. zanotowano spadek w obszarze incydentów kolejowych’ – zauważą rzecznik. Dodaje, że do bezpieczeństwa na kolei przyczyni się też remont i modernizacja kilku tysięcy kilometrów linii kolejowych.
Według NIK, niewystarczający nadzór nad kolejami sprawował zarząd spółki PKP PLK, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), a także minister transportu. Wszystkie wymienione podmioty ocenione zostały przez NIK negatywnie.
’Warto podkreślić, że raport dotyczy lat 2011-2012, i nie obejmuje podjętych w 2012 i 2013 r. inicjatyw zmierzających do uregulowania prawa związanego z bezpieczeństwem transportu kolejowego, jak i konkretnych działań podejmowanych przez PKP i UTK’ – napisano w komunikacie resortu infrastruktury.
Rzecznik prasowy ministerstwa Piotr Popa informuje w nim, że wdrożono już m.in. przepisy dotyczące uprawnień maszynistów, a wkrótce wejdą w życie te związane z pracą dyżurnych ruchu i warunkami prowadzenia ruchu kolejowego. Wyjaśnia, że PKP i UTK podjęły do tej pory ok. 200 inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego zarówno inwestycyjnych jak i organizacyjnych (m.in. modernizacja bazy technicznej, zwiększona częstotliwość audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem, szkolenia m.in. dla dyżurnych ruchu i poprawa jakości kadr poprzez większą liczbę klas o profilu kolejarskim).
’Przynosi to już pierwsze efekty, bowiem w porównywalnych kwartałach 2012 i 2013 r. zanotowano spadek w obszarze incydentów kolejowych’ – zauważą rzecznik. Dodaje, że do bezpieczeństwa na kolei przyczyni się też remont i modernizacja kilku tysięcy kilometrów linii kolejowych.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024