Alstom odpowiada w sprawie Pendolino
inforail
28.11.2013 09:36
Alstom odpowiada w sprawie Pendolino
Odnosząc się do nieprawdziwych informacji zawartych w publikacji, która ukazała się na łamach portalu internetowego InfoRail w dniu 25 listopada 2013 r., Alstom Transport jako producent pociągów dużych prędkości, pragnie wyjaśnić na czym polega różnica pomiędzy pojazdami produkowanymi na potrzeby ruchu regionalnego, takimi jak Elf PESY, Flirt Stadlera, czy Impuls Newagu a długodystansowym pociągiem kolei dużych prędkości, jakim jest pojazd ED250 dla PKP Intercity, czyli Pendolino.
Generalnie nie należy porównywać pojazdów zupełnie różnych kategorii i w związku z tym radyklanie różnych sposobów eksploatacji. Jednakże zdecydowaliśmy się na sprostowanie rażąco odbiegających od rzeczywistości informacji podanych w artykule. Główna różnica pomiędzy wymienionymi pociągami polega na tym, że ww. pociągi regionalne nie są taborem typu dużych prędkości, a co za tym idzie nie są pojazdami wielosystemowymi, do jakich zalicza się Pendolino. Pociąg Elf produkowany przez firmę PESA nie musi spełniać takich norm jak Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla taboru wysokich prędkości (TSI HS). Należy również dodać, że Elf nie posiada certyfikatów TSI (Loc &Pas, PRM, CCS). W przypadku Pendolino takie normy muszą zostać spełnione, a to wiąże się z zupełnie innymi wymogami oraz większymi kosztami produkcji wynikającymi m.in. z rozbudowanego wyposażenia. Pociąg Pendolino jest w pełni interoperacyjny, co oznacza, że jest dostosowany do obsługi nie tylko polskiego systemu sterowania, ale również tych w innych krajach europejskich, takich jak: Niemcy, Austria czy Czechy. Takich możliwości nie posiada żaden z przywołanych w artykule producentów konkurencyjnego taboru.
Odpowiadając na nieprawdziwe stwierdzenie zawarte w artykule, chcemy również sprostować błędną informację dotyczącą przyspieszenia Pendolino, które jest wyższe niż podana w artykule wartość. Po pierwsze, pociąg długodystansowy, ma o wiele większy zapas czasu potrzebny do rozwinięcia prędkości maksymalnej w porównaniu do pociągu regionalnego zatrzymującego się co kilkanaście kilometrów. Po drugie, przywołane pojazdy będą osiągały zupełnie różne czasy przyspieszenia wynikające z wymienionych wyżej różnic eksploatacyjnych oraz aspektów technicznych. Na trasie Warszawa –Gdańsk Pendolino może osiągnąć prędkość eksploatacyjną sięgającą do 200 km/h, natomiast na całej linii E65 z Gdyni do Krakowa nawet do 230 km/h prędkości eksploatacyjnej. Pociągi innych producentów nie są w stanie pokonać tej trasy w takim samym czasie przy prędkości eksploatacyjnej 160 km/h.
W związku z tym nasuwa się pytanie – jakie rozwiązanie producenci pociągów regionalnych proponują jako konkurencję dla transportu samochodowego? Obecnie trasę z Gdyni do Krakowa w dużej mierze możemy przejechać samochodem z prędkością dopuszczalną na autostradzie do 140 km/h. Czy wprowadzenie pociągów osiągających faktyczną prędkość około 140 km/h, oferuje konkurencyjne rozwiązanie i spowodowałoby powrót pasażerów do kolei?
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024