Umowa na Flirty3 podpisana
18 listopada br. PKP Intercity podpisały został podpisany kontrakt na zakup i utrzymanie 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity. Umowa, o wartości 1,6 mld złotych, zawarta została pomiędzy przewoźnikiem i Stadlerem. Część prac przy budowie pociągów będzie też wykonywana w Nowym Sączu. Pasażerowie PKP Intercity skorzystają z komfortowych pociągów w październiku 2015 roku. 70% środków na inwestycję przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej. Umowa obejmuje nie tylko dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt, ale także serwis pociągów przez 15 lat. Za same jednostki przewoźnik zapłaci 1 mld 156 mln zł, natomiast koszty utrzymania to 465 mln zł. Łączna wartość kontraktu wynosi zatem ponad 1,6 mld zł. Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu Polaków do kolei. Jest on możliwy dzięki programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie realizowany przez polskich producentów –mówi Maria Wasiak, członek zarządu PKP S.A.
a peronem czy specjalnie przystosowana toaleta. Dla osób podróżujących z małymi dziećmi będzie dostępny przewijak. Nowymi pociągami będzie można przewozić rowery. Do dyspozycji podróżnych będzie również system informacji na zewnątrz i wewnątrz składu, w postaci monitorów LED oraz przyciski przywoływania obsługi. Ponadto EZT-y zostaną przystosowane do zamontowania systemu wzmacniania sygnału telefonów komórkowych. Pociągi będą mogły rozwijać prędkości 160 km/h i jako jedne z pierwszych w Polsce pociągów zostaną seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
CO?
|
Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) typu FLIRT 3
|
ILE?
|
20 pociągów, każdy po 8 nierozłącznych członów
|
LICZBA MIEJSC
DLA PODRÓŻNYCH |
360 miejsc
Klasa 2. – 300 miejsc
Klasa 1. – 60 miejsc
|
UKŁAD SIEDZEŃ
|
bezprzedziałowy
|
KIEDY?
|
– produkcję 20 EZT,
– serwisowanie pociągów przez minimum 15 lat
– do 30 października 2015 r. – dostarczenie PKP Intercity wszystkich składów
|
ZA ILE?
|
Łączna wartość kontraktu: 1 mld 621 mln zł
Produkcja pociągów: 1 mld 156 mln zł
Serwisowanie pociągów przez 15 lat: 465 mln zł
|
GDZIE?
|
Pociąg produkowany będzie wg następującego podziału zadań: pudła i wózki kołowe dostarczy Stadler, następnie NEWAG zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne człony pociągów, a całe pojazdy zostaną zespolone w fabryce NEWAG w Nowym Sączu. Tam pojazd będzie także testowany i uruchamiany.
|
WYPOSAŻENIE/KOMFORT
|
– klimatyzowana, bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska
– ergonomiczne fotele
– gniazdka elektryczne dla każdego pasażera
– możliwość montażu urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej
– nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt
– stojaki na rowery
– przestrzeń na bagaż w każdym z przedziałów pasażerskich
– wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem
– automatyczne drzwi zewnętrzne i wewnętrzne
– elektroniczny system informacji pasażerskiej, wewnętrzne nagłośnienie
– system monitoringu przedziałów pasażerskich
– przyciski przywoływania obsługi pociągu
– przedział barowy
|
UDOGODNIENIA
DLA PASAŻERÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH I Z OGRANICZONĄ MOBILNOŚCIĄ RUCHOWĄ |
– urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu dla każdej strony pociągu
– specjalnie przystosowane toalety (1 na skład) – wydzielone 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w sąsiedztwie przedziału barowego |
BEZPIECZEŃSTWO
|
– jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżowania
|
Relacja
|
Długość odcinka
|
Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz
|
290 km
|
Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków
|
551 km
|
Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Łódź –
Częstochowa – Katowice |
655 km
|
Kraków – Miechów – Opoczno – Łódź –
Kutno – Konin – Poznań – Szczecin |
734 km
|