Umowa na Flirty3 podpisana

inforail
18.11.2013 15:03

18 listopada br. PKP Intercity podpisały został podpisany kontrakt na zakup i utrzymanie 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity. Umowa, o wartości 1,6 mld złotych, zawarta została pomiędzy przewoźnikiem i Stadlerem. Część prac przy budowie pociągów będzie też wykonywana w Nowym Sączu. Pasażerowie PKP Intercity skorzystają z komfortowych pociągów w październiku 2015 roku. 70% środków na inwestycję przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej. Umowa obejmuje nie tylko dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt, ale także serwis pociągów przez 15 lat. Za same jednostki przewoźnik zapłaci 1 mld 156 mln zł, natomiast koszty utrzymania to 465 mln zł. Łączna wartość kontraktu wynosi zatem ponad 1,6 mld zł. Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu Polaków do kolei. Jest on możliwy dzięki programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie realizowany przez polskich producentów –mówi Maria Wasiak, członek zarządu PKP S.A.

Składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia – Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).
Zakup 20 pociągów to kolejna realna zmiana w jakości podróżowania z PKP Intercity. W ostatnim czasie na tory wyjechało 68 zmodernizowanych wagonów. A już za 2 lata 70% naszych pociągów będzie nowoczesnych i komfortowych –mówi Janusz Malinowski, Prezes zarządu PKP Intercity S.A.
Flirt dla PKP IntercityFlirt dla PKP Intercity

 

Pociągi, które wyjadą na tory w barwach PKP Intercity, to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT3 o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe składy mają 360 miejsc siedzących w układzie otwartym, co oznacza, że nie będzie w nich typowych przedziałów. Każdy ze składów zostanie wyposażony w klimatyzację, przedział barowy, wydzielone miejsce na bagaże, indywidualne gniazdka elektryczne. Dla każdego z pasażerów przewidziano szereg udogodnień. Duży nacisk przy zamawianiu pociągów PKP Intercity położyło na wygodę podróżowania osób niepełnosprawnych. Oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do dyspozycji będą urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu, wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem
a peronem czy specjalnie przystosowana toaleta. Dla osób podróżujących z małymi dziećmi będzie dostępny przewijak. Nowymi pociągami będzie można przewozić rowery. Do dyspozycji podróżnych będzie również system informacji na zewnątrz i wewnątrz składu, w postaci monitorów LED oraz przyciski przywoływania obsługi. Ponadto EZT-y zostaną przystosowane do zamontowania systemu wzmacniania sygnału telefonów komórkowych. Pociągi będą mogły rozwijać prędkości 160 km/h i jako jedne z pierwszych w Polsce pociągów zostaną seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.
EZT-y PKP Intercity powstaną na bazie pojazdów z rodziny FLIRT. 930 pociągów tego typu jest obecnie eksploatowanych w 14 krajach. W ramach konsorcjum, które ma dostarczyć pojazdy, nastąpi podział zadań. Pudła i wózki kołowe dostarczy Stadler, następnie NEWAG zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne człony pociągów, a całe pojazdy zostaną zespolone w fabryce NEWAGu w Nowym Sączu. Konsorcjum zapewni również odpowiednie zaplecze techniczne, które zlokalizowane będzie w Warszawie, Krakowie lub Łodzi.
Zaproponowaliśmy komfortowy, niezawodny i sprawdzony pojazd w racjonalnej cenie, którego wieloletnia eksploatacja przyniesie PKP Intercity wymierne oszczędności wynikające z niższych kosztów dostępu do infrastruktury i mniejszego zużycia energii elektrycznej –powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.
Podstawowe dane
  
CO?
Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) typu FLIRT 3
ILE?
20 pociągów, każdy po 8 nierozłącznych członów
LICZBA MIEJSC
DLA PODRÓŻNYCH
360 miejsc
Klasa 2. – 300 miejsc
Klasa 1. – 60 miejsc
UKŁAD SIEDZEŃ
bezprzedziałowy
KIEDY?
  • 18 listopada 2013 r. – podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A. na:
– produkcję 20 EZT,
– serwisowanie pociągów przez minimum 15 lat
– do 30 października 2015 r. – dostarczenie PKP Intercity wszystkich składów
ZA ILE?
Łączna wartość kontraktu: 1 mld 621 mln zł
Produkcja pociągów: 1 mld 156 mln zł
Serwisowanie pociągów przez 15 lat: 465 mln zł
GDZIE?
Pociąg produkowany będzie wg następującego podziału zadań: pudła i wózki kołowe dostarczy Stadler, następnie NEWAG zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne człony pociągów, a całe pojazdy zostaną zespolone w fabryce NEWAG w Nowym Sączu. Tam pojazd będzie także testowany i uruchamiany.
WYPOSAŻENIE/KOMFORT
– klimatyzowana, bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska
– ergonomiczne fotele
– gniazdka elektryczne dla każdego pasażera
– możliwość montażu urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej
– nowoczesne toalety z przewijakami dla niemowląt
– stojaki na rowery
– przestrzeń na bagaż w każdym z przedziałów pasażerskich
– wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem
– automatyczne drzwi zewnętrzne i wewnętrzne
– elektroniczny system informacji pasażerskiej, wewnętrzne nagłośnienie
– system monitoringu przedziałów pasażerskich
– przyciski przywoływania obsługi pociągu
– przedział barowy
UDOGODNIENIA
DLA PASAŻERÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
I Z OGRANICZONĄ MOBILNOŚCIĄ RUCHOWĄ
– urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu dla każdej strony pociągu
– specjalnie przystosowane toalety (1 na skład)
– wydzielone 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w sąsiedztwie przedziału barowego
BEZPIECZEŃSTWO
– jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżowania
TRASY:
Relacja
Długość odcinka
Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz
290 km
Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków
551 km
Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Łódź –
Częstochowa – Katowice
655 km
Kraków – Miechów – Opoczno – Łódź –
Kutno – Konin – Poznań – Szczecin
734 km