Tak jak zapowiadaliśmy na łamach InfoTram, w sobotę, 9 listopada, odbyła się oficjalna prezentacja tramwaju Tramino Jena. Dobrą okazją do zorganizowania tej uroczystości było dostarczenie pięciu w pełni niskopodłogowych tramwajów dla Jenaer Nahverkehr. To jednocześnie zakończenie pierwszego zagranicznego kontraktu polskiego producenta na dostawę pojazdów szynowych. Tramino Jena to również pierwszy polski tramwaj na rynku niemieckim, a „Kierunek przyszłość“–to motto towarzyszące prezentacji. Przyszłość komunikacji szynowej w Jenie to nowoczesne tramwaje Solarisa. Wszyscy zgromadzeni na uroczystości podkreślali zalety pojazdów, wyprodukowanych w Polsce, jako tramwajów przede wszystkim nowoczesnych, komfortowych i przyjaznych środowisku. Wszystkim też, zarówno przedstawicielom władz lokalnych, jak i szefom przewoźnika, i, a może przede wszystkim mieszkańcom miasta, wagony podobały się. Niestety jest też jeden minus. Na liniowy debiut Tramino pasażerowie będą musieli jeszcze troszkę poczekać. Na trasy tramwaje wyjadą dopiero po zakończeniu procedur homologacyjnych, a więc prawdopodobnie już w przyszłym roku. „Od stycznia 2014 te eleganckie i odznaczające się ponadczasowym designem pojazdy wzbogacą krajobraz naszego miasta. W stosunku do obecnie eksploatowanych w Jenie pojazdów stanowią one ogromny krok naprzód nie tylko pod względem estetycznym, ale przede wszystkim technicznym. Tramwaje Solaris Tramino są inwestycją w przyszłość, zwiększą one mobilność w naszym mieście, a tym samym ułatwią życie wszystkim mieszkańcom Jeny”- powiedział Udo Beran, Przewodniczący Jenaer Nahverkehr. Szerszą rozmowę z Udo Beranem opublikujemy wkrótce na łamach InfoTram.
Efektowna premiera
Niemiecka premiera niskopodłogowego Tramino rozpoczęła się od efektownego wjazdu jednego z pięciu dostarczonych do Jenaer Nahverkehr tramwaju na plac Ernsta Abbego. Po przemówieniach Burmistrza Jeny Albrechta Schrötera, Przewodniczącego Jenaer Nahverkehr Udo Berana oraz Członka Zarządu Solaris Bus &Coach Martina Grubera nastąpił chrzest pojazdu. Otrzymał on imię miasta partnerskiego Jeny, Erlangen. Organizatorzy oddali do dyspozycji zwiedzających, oprócz Tramino, również inne pojazdy –historyczne tramwaje nr 26 oraz 101, a także przegubowy autobus Solaris Urbino 18, który niedawno zasilił flotę niemieckiego przewoźnika. Warto dodać, że na ulicach miasta można spotkać polskie pojazdy zarówno w wersji 12-metrowej, jak i przegubowce, liczące 18-metrów. Na placu przygotowano również szereg atrakcji dla bardzo licznie przybyłych mieszkańców Jeny. „Bardzo się cieszę, że przypadł mi w udziale przywilej zaprezentowania Państwu tego pięknego pojazdu. Pięć Tramino Jena to pierwsze wyprodukowane w Polsce tramwaje, które będą woziły pasażerów w Niemczech. Tym bardziej dziękuję naszym partnerom z Jeny za okazane nam zaufanie. Tramino idealnie wpisuje się w krajobraz Jeny, miasta znanego nie tylko ze swojego malowniczego położenia i pięknych budowli, ale także z prężnie działającego, innowacyjnego przemysłu. Tramino i Jena stanowią idealnie dobraną parę”- mówi w trakcie prezentacji Martin Gruber, Członek Zarządu Solaris Bus &Coach ds. Sprzedaży, After Sales, Marketingu i Zapewnienia Jakości. Zakończenie prezentacji stanowiła sesja zdjęciowa Tramino „Erlangen”na ulicach miasta, na którą wyruszył w towarzystwie pojazdów zabytkowych i nowoczesnego Urbino 18.
Według życzeń zamawiającego
Przypomnijmy, że Tramino Jena to trójczłonowe, całkowicie niskopodłogowe i dwukierunkowe tramwaje o długości 29,3 metra i szerokości 2,3 metra, przystosowane do jazdy po torach o szerokości 1 metra. Pod względem konstrukcyjnym są to pierwsze wyprodukowane przez Solarisa tramwaje typu Gtx. Dodajmy, że Tramino Jena zostały skonstruowane specjalnie według wskazówek zamawiającego. Już samo przystąpienie do przetargu, zorganizowanego przez niemieckiego przewoźnika wymagało od naszego eksportowego producenta podjęcia szeregu działań, skutecznych, jak się okazało, a prowadzących do przygotowania oferty na wymagający niemiecki rynek i zgarnięcia historycznego zamówienia. Nikt w Jenie nie ukrywa, że dużym plusem Solarisa okazało się to, że był zainteresowany zamówieniem tylko na 5 pojazdów. W dalszej perspektywie może okazać się to jednak posunięciem o wiele bardziej opłacalnym, tym bardziej, że Jena już dziś rozważa możliwość zakupu kolejnych, nawet dłuższych wagonów.
To jak wygląda Tramino Jena jest efektem współpracy producenta z przewoźnikiem. Każdy z szynowych Solarisów wyposażony jest w nawiew oraz klimatyzację całej przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego. Tramwajem może jednocześnie podróżować 168 osób, z czego 61 na miejscach siedzących. Wszystkie trzy sekcje pojazdu opierają się na umieszczonym po środku wózku jezdnym. Dzięki temu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, jest on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze. Tramino Jena wyposażony jest w cztery pary podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm każda. Jedne z nich znajdują się tuż za kabiną motorniczego, gdzie mieści się przestrzeń dla wózków inwalidzkich. Co ciekawe drzwi po obu stronach pojazdu nie znajdują się naprzeciwko siebie.
Czas na Brunszwik
Umowa z Jeną to nie jedyny kontrakt Solarisa na dostawę niskopodłogowych Tramino na niemiecki rynek. Drugi został podpisany przez polskiego producenta z Braunschweiger Verkehrs-AG (BSVAG). W latach 2014 – 2015 na ulice Brunszwiku wyjedzie 18 czteroczłonowych, tu już tradycyjnych jednokierunkowych, ale wyposażonych w pulpit manewrowy, tramwajów o długości 35,7 metra. Przewoźnik zamówił pierwotnie 15 pojazdów, ale skorzystał także z opcji, która umożliwiała zakup kolejnych 3. Produkcja pierwszych wagonów już się rozpoczęła. Efekty tych prac będziemy mogli prawdopodobnie zobaczyć w przyszłym roku, na targach InnoTrans w Berlinie.