Ciekawostki z historii kolei 1984-2011

inforail
10.11.2013 13:52

1984
•   Rozpoczęto elektryfikację 630 km magistrali węglowej Datong – Qinhuangdao w Chinach.
•   Uruchomiono drugą linię metra w Pekinie.
•   Uruchomiono Bajkalsko-Amurską linię kolejową.

1986
•   Wielka Brytania i Francja zadecydowały o budowie Eurotunelu pod kanałem La Manche.

1987
•   Dokonano podziału Kolei Japońskich na mniejsze przedsiębiorstwa.
•   14 kolei europejskich zadecydowało o uruchomieniu sieci połączeń o wysokim standardzie pod marką EuroCity. Sieć objęła 64 pociągi dzienne i 8 nocnych i zastąpiła dotychczasową TEE.
•   Uruchomiono pierwsze automatyczne metro w Wielkiej Brytanii – Dockland Light Railway.
•   Ruszyło metro w Singapurze.

1988
•   Ascan Scania zaprezentowało elektryczny zespół trakcyjny IC3 z gumowym czołem, o ułatwionym łączeniu w składy.
•   Po prawie 17 latach od rozpoczęcia budowy uruchomiono tunel Seikan o długości 53,85 km. Tunel przebiega do 240 m pod poziomem morza. Tunel staje się najdłuższym i najgłębszym na świecie.
•   Uruchomiono pierwszą linię dużej prędkości w Niemczech pomiędzy Hanowerem a Wurzburgiem.
•   W Szwecji po raz pierwszy w Europie rozdzielono infrastrukturę kolejową od przewozów.

1989
•   We Francji rozpoczęto eksploatację TGV z prędkością 300 km/h pomiędzy Paryżem a Rennes i Nantes.
•   W Szwecji wprowadzono do eksploatacji pociągi ASEA/ABB X2 o wychylnym pudle, oznaczane również jako X2000.

1990
•   Zaprezentowano trzecią generację Shinkansen 300 o prędkości maksymalnej 270 km/h. Pociągi wprowadzono do ruchu w 1992 r.
•   TGV osiąga rekordową prędkość 515,3 km/h.
•   W Niemczech uruchomiono pociągi Intercity pomiędzy Frankrutem i Lipskiem, Kolonią i Berlinem, Lipskiem i Norymbergą oraz Lipskiem a Monachium.
•   W RPA zrealizowano przejazd pociągu towarowego o długości 7,3 km, liczącego 660 wagonów, ciągniętego przez 9 lokomotyw elektrycznych na napięcie 50 kV. Masa pociągu wyniosła 70 800 km, przewoził on rudę żelaza.
•   Połączono francuski i brytyjski fragment budowanego Eurotunelu.

1991
•   Koleje Francuskie SNCF zamówiły w Alstomie pierwsze 45 piętrowych pociągów TGV.
•   Koleje Niemieckie DB uruchomiły sięc połączeń ICE pomiędzy Hamburgiem, Hanowerem, Frankfurtem, Stuttgartem i Monachium.

1992
•   W Hiszpanii uruchomiono pierwszą linię dużej prędkości pomiędzy Madrytem a Sewillą, długość 471 km.
•   W Karlsruhe uruchomiono tramwaje dwusystemowe z wykorzystaniem pojazdów produkcji Duewag / ABB.

1994
•   Połączono koleje wschodnio- i zachodnioniemieckie.
•   Rozpoczęto budowę linii dużej prędkości Rzym – Neapol.
•   Railtrack przejął zarząd nad brytyjską infrastrukturą kolejową.
•   Uruchomiono Eurotunel. Ruszyły pociągi Eurostar w relacji Bruksela – Londyn i Paryż – Londyn.

1995
•   Rozpoczęto testy piętrowych TGV.

1996
•   Uruchomiono sieć szybkich pociągów Thalys pomiędzy Paryżem, Brukselą i Amsterdamem.

1997
•   Rozpoczęto eksploatację mostu nad Wielkim Bełtem wraz z tunelem, poprawiającego skomunikowania w Danii.

1998
•   Zadecydowano o budowie ECTS poziomu 2 na pierwszym 35 km odcinku w Szwajcarii. Uruchomiono go w 2002 r.

1999
•   Shinkansen serii 700 osiąga prędkość 280 km/h.
•   Japoński maglev uzyskał prędkość 552 km/h.

2000
•   Alstom zaprezentował koncepcyjny pociąg AGV z napędem rozproszonym.
•   Opracowano specyfikacje ERTMS.
•   W Chinach zbudowano Niebieską Strzałę – pierwszy szybki pociąg o prędkości 305 km/h.

2001
•   Zadecydowano o budowie linii kolejowej Lyon – Turyn o długości 280 km.
•   W Chinach zawarto kontrakt na budowę linii maglev na lotnisko w Szanghaju. Wykorzystano niemiecką technologię.
•   Uruchomiono linię TGV Mediterranee pomiędzy Walencją a Marsylią i Nimes.

2002
•   Uruchomiono linię dużej prędkości Frankfurt – Kolonia.
•   Uruchomiono pierwszą linię metra w Delhi.

2003
•   Zakończono elektryfikację kolei Transsyberyjskiej.
•   Uruchomiono 70 km linię dużej prędkości pomiędzy Londynem a Eurotunelem.

2004
•   Ruszyła eksploatacja 15,34 km tunelu na kolei Bajkalsko Amurskiej – najdłuższego w Rosji.
•   Chiny ogłosiły plan rozbudowy sieci kolejowej do 200 000 km do 2020 r.
•   Rozpoczęto eksploatację pierwszej linii dużej prędkości w Korei Południowej.
•   Hitachi wygrało kontrakt na dostawę 30 zespołów trakcyjnych dla brytyjskiej linii dużej prędkości, prędkość 225 km/h.

2005
•   W Iranie ruszyła 805 km linia Mashhad – Bafq.

2006
•   W Niemczech uruchomiono linię Norymberga – Inglostad o prędkości 300 km/h.
•   Uruchomiono nowy dworzec centralny w Berlinie.
•   Lokomotywa elektryczna Siemensa osiąga prędkość 357 km/h.
•   Rozpoczęto eksploatację pierwszej linii dużej prędkości w Tajwanie pomiędzy Taipei a Kaohsuing.

2007
•  Rozpoczęto eksploatację TGV Est Paryż – Strasbourg o długości 300 km i prędkości projektowej 320 km/h.
•  Uruchomiono tunel Lotschberg.
•  TGV osiąga w trakcie jazdy testowej prędkość 574,8 km/h.
•  W Londynie przyjęto do realizacji projekt Crossrail o wartości 19 mld funtów.

2008
•  Alstom zaprezentował pierwszy pociąg AGV.
•  W Chinach uruchomiono linię dużej prędkości Pekin – Tianjing o prędkości 350 km/h.
•  Uruchomiono 215 km linię dużej prędkości Mediolan – Bolonia.

2009
•  W Belgii uruchomiono 42 km linię dużej prędkości Liege – granica niemiecka.
•  Zainaugurowano metro w Dubaju.
•  W Szwecji utworzono zarząd transportu Trafkverket.
•  W Rosji uruchomiono szybkie pociągi Sapsan na linii Moskwa – Sankt Petersburg, wyprodukowane przez Siemensa.

2010
•  Koleje Niemieckie DB przejęły brytyjską Arrivę.
•  W Chinach uruchomiono linię Szanghaj – Nanjing o prędkości 350 km/h i długości 301 km. Zaprezentowano pociąg CR380A.
•  W Szwecji uruchomiono 190 km linię Bothnia.

2011
• Wprowadzono do eksploatacji pociągi Allegro Pendolino na linii Helsinki – Sankt Petersburg.