TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Dostawy nowych pasażerskich jednostek po III kwartałach 2013 roku
Dostawy nowych pasażerskich jednostek po III kwartałach 2013 roku
inforail
04.11.2013 12:03
Dostawy nowych pasażerskich jednostek po III kwartałach 2013 roku
Prezentujemy podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych w III kwartale 2013 roku. Omawiany okres okazał się ponad dwukrotnie lepszy od analogicznego w 2012 roku. Dostarczono 9 jednostek taborowych, o łącznej długości 768,8 m, podczas gdy rok wcześniej było ich zaledwie 4. To o około 55% więcej. Wynik ten, mimo, że lepszy niż rok wcześniej, nie powala. Większość przekazanych do eksploatacji pojazdów to składy elektryczne. Po raz pierwszy w naszych zestawieniach pojawia się ED 250 Pendolino, pierwszy skład został przekazany PKP Intercity przez Alstom. I to by było na tyle zakupów realizowanych przez przewoźników, pozostałe pojazdy nabyły samorządy. Łącznie nowe jednostki trafiły do czterech przewoźników. Niechlubna tradycja braku zakupów przez polskie kolejowe firmy przewozowe jest zatem kontynuowana. Warto zaznaczyć także, że trwa spadkowa passa w dostawach pasażerskich jednostek z 10 sztuk w I kwartale, poprzez 9 w II i III. Najwięcej nowych pociągów, bo (aż?) 4, w III kwartale, trafiło do Kolei Wielkopolskich (44,45% udziałów w rynku). To cztery Elfy EN76. Przewozy Regionalne, a konkretnie ich Zakłady: Lubelski i Zachodniopomorski otrzymały od samorządów wojewódzkich, autobusy szynowe, odpowiednio SA134 –2 sztuki oraz SA139. To daje Przewozom Regionalnym jedną trzecią rynku. To właśnie samorządy wprowadzają na polskie tory najwięcej nowych jednostek. Ostatniego Impulsa od Newagu odebrała warszawska Szybka Kolej Miejska. I wreszcie, na koniec, PKP Intercity z rodzynkiem Pendolino. To po 11,11 % w rynku. Udziały tego ostatniego przewoźnika będą jednak rosły, pojawią się nie tylko kolejne ED250, ale również nowe wagony, a w dalszej perspektywie ezt-y, a być może także lokomotywy.
Przewoźnik
|
Jednostka
|
Ilość
|
Udział w rynku
|
Liczba członów jednostki
|
Łączna liczba członów
|
Długość jednostki
|
Łączna długość
|
Udział w rynku
|
Koleje Wielkopolskie
|
EN76
|
4
|
44,45%
|
4
|
16
|
75,25 m
|
301,00 m
|
39,15%
|
Przewozy Regionalne
|
SA134,
SA139
|
3
|
33,33%
|
2
|
6
|
41,70 m
43,75 m
|
166,80 m
|
21,79%
|
PKP Intercity
|
ED250
|
1
|
11,11%
|
7
|
7
|
187,4 m
|
187,40 m
|
24,37%%
|
SKM Warszawa
|
35WE
|
1
|
11,11%
|
6
|
6
|
113,6 m
|
113,60 m
|
14,69%
|
Razem
|
9
|
100,00%
|
35
|
768,80 m
|
100%
|
I klasyfikacja producentów. Tu bez niespodzianek. Trwa dominacja PESY (55,56%), udziały znacznie zmniejszył Newag. W III kwartale 2013 roku na polskie tory wyjechało siedem jednostek z Bydgoszczy i jedna z Nowego Sącza. W klasyfikacji pojawił się Alstom. W dalszej perspektywie do gry zapewne mocniej wróci Newag, pojawią się także FPS Cegielski i Stadler.
Producent
|
Ilość
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Udział w rynku
|
PESA
|
7
|
77,78%
|
22
|
467,80 m
|
60,85%
|
Alstom
|
1
|
11,11%
|
7
|
187,40 m
|
24,37%
|
Newag
|
1
|
11,11%
|
6
|
113,60 m
|
14,78%
|
Razem
|
9
|
100%
|
29
|
768,80 m
|
100%
|
I podsumowanie trzech kwartałów 2013 roku. Łącznie dostarczonych zostało 28 jednostek, o łącznej długości 2474,55 m. Zostały one przekazane sześciu przewoźnikom i wyprodukowane przez trzech producentów –PESĘ, Newag i Alstom.
Przewoźnik
|
Ilość I kwartał
|
Ilość II kwartał
|
Ilość III kwartał
|
Ilość po trzech kwartałach
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
Koleje Wielkopolskie
|
1
|
4
|
4
|
9
|
32,14%
|
36
|
677,25 m
|
Koleje Śląskie
|
6
|
0
|
0
|
6
|
21,43%
|
36
|
688,50 m
|
Koleje Dolnośląskie
|
2
|
3
|
0
|
5
|
17,86%
|
20
|
372,00 m
|
Przewozy Regionalne
|
0
|
1
|
3
|
4
|
14,28%
|
9
|
208,50 m
|
SKM Warszawa
|
1
|
1
|
1
|
3
|
10,71%
|
18
|
340,8 m
|
PKP Intercity
|
0
|
0
|
1
|
1
|
3,58%
|
7
|
187,40 m
|
Razem
|
10
|
9
|
9
|
28
|
100%
|
125
|
2474,55 m
|
Producent
|
Ilość I kwartał
|
Ilość II kwartał
|
Ilość III kwartał
|
Łącznie po III kwartałach
|
Udział w rynku
|
Łączna liczba członów
|
Łączna długość
|
PESA
|
7
|
5
|
8
|
19
|
70,37%
|
40+18+22=80
|
763,75m+342,70m+467,80 m=1574,25 m
|
Newag
|
3
|
4
|
0
|
7
|
25,92%
|
14+18+0=32
|
262,40m+336,90 m+113,60=712,90 m
|
Alstom
|
0
|
0
|
1
|
1
|
3,71%
|
0+0+7=7
|
187,40 m
|
Razem
|
10
|
9
|
9
|
27
|
119
|
2474,55 m
|
Plany
Poniżej prezentujemy planowane dostawy jednostek. Obejmują one zamówienia, których realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewoźnik
|
Producent
|
Zamówione jednostki
|
Liczba jednostek
|
Lata dostaw
|
PKP Intercity
|
Stadler&Newag
|
Flirt 3
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt V max 160 km/h
|
20
|
2015
|
PKP Intercity
|
planowany
|
Lokomotywy spalinowe
|
10
|
2015
|
PKP Intercity
|
FPS H.Cegielski
|
wagony
|
25
|
2014
|
PKP Intercity
|
w toku
|
wagony
|
20
|
2014-2015
|
PKP Intercity
|
w toku
|
ezt piętrowy
|
10
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
Newag
|
222M
|
1
|
2013
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany (?) – powtórka
|
wagony piętrowe+ lokomotywy
|
22+2
|
2014-2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
spalinowe autobusy szynowe
|
2
|
2014
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (5)
|
40 (12+24)
|
2015
|
Koleje Mazowieckie
|
planowany
|
ezt (2)
|
10
|
2015
|
Warmińsko-Mazurskie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
1
|
2015
|
Lubuskie
|
PESA
|
SA139
|
4
|
2013
|
Małopolskie
|
PESA
|
Elf 41WE, 40WE
|
10 (4+6)
|
2014-2015
|
ZGZ
|
Newag
|
Impuls 31WE
|
9+8 (opcja)
|
2013-2014
|
Pomorskie
|
w toku
|
autobusy szynowe
|
4
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
Elf 21WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
PESA
|
SA134
|
1
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag
|
Impuls 37WE
|
2
|
2014
|
Podkarpackie
|
Newag
|
Impuls 36WE
|
1
|
2013
|
Koleje Dolnośląskie
|
w toku
|
ezt (3) + ezt (4)
|
6+5
|
2014-2015
|
Kujawsko-Pomorskie (BiT)
|
PESA
|
Elf (3) 22WE
|
2+3 (opcja)
|
2014
|
Przewozy Regionalne
|
Newag
|
SA137
|
4
|
2014
|
Przewozy Regionalne
|
PESA
|
szt (1)
|
2
|
2014
|
ŁKA
|
Stadler
|
Flirt
|
20
|
2014-2015
|
ŁKA
|
planowany
|
ezt
|
10
|
2015-2020
|
PGZ
|
Newag
|
Impuls 36WE
|
19
|
2014-2015
|
PKM
|
planowany
|
szt (2,3)
|
10 (3+7)
|
2014-2015
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024