Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzka Kolej Aglomeracyjna zintegruje transport w województwie?

inforail
04.11.2013 10:37

Samorządy z województwa łódzkiego z zainteresowaniem patrzą na projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Są gotowe do współpracy polegającej między innymi na integracji lokalnego transportu z pociągami ŁKA, tak, aby mieszkańcy mogli szybko i wygodnie podróżować do pracy czy szkoły. Porozumienie w tej sprawie ma zostać podpisane podczas Europejskiego Forum Gospodarczego-Łódzkie 2013, w programie którego znalazł się specjalny panel, poświęcony Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Z inicjatywy marszałka Witolda Stępnia 30 oraz 31 października w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi odbyły się dwa spotkania z przedstawicielami powiatów, miast i gmin z terenu linii kolejowych: Łódź Kaliska- Sieradz oraz Łódź Kaliska- Łowicz. Już od przyszłego roku połączenia te będzie obsługiwała Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Pierwsze pociągi ŁKA 15 czerwca 2014 roku pojadą do Sieradza.
Jak zapewnił Andrzej Wasilewski prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej spółka jest już w blisko 70 procentach przygotowana do rozpoczęcia pracy przewozowej: W grudniu z fabryki Stadler w Siedlcach na testy wyjedzie pierwszy pociąg FLIRT3 dla ŁKA. Rozpoczęła się już budowa Zaplecza Technicznego na terenie stacji Łódź Widzew. Na zlecenie spółki opracowywany jest obecnie system sprzedaży, ŁKA posiada już certyfikaty i świadectwa niezbędne do rozpoczęcia pracy.
Spotkanie samorządowców w sprawie ŁKA (foto: ŁKA)Spotkanie samorządowców w sprawie ŁKA (foto: ŁKA)
Wraz z uruchomieniem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zwiększy się częstotliwość połączeń
ze stolicą regionu. Jednak jak podkreśla marszałek Witold Stępień- aby mieszkańcy chętnie korzystali z usług nowego przewoźnika potrzebna jest dobra integracja pociągów ŁKA z transportem lokalnym- autobusami, czy busami, które dowoziłyby pasażerów do dworców i stacji kolejowych. Transport taki mógłby być współfinansowany z funduszy unijnych w nowej perspektywie na lata 2014-2020. Mówi się o transporcie niskoemisyjnym, energooszczędnym, intermodalnym. Chcielibyśmy zaproponować taki projekt, który mógłby być realizowany czy to w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego czy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie. Projekt, który pozwoliłby unowocześniać istniejące przedsiębiorstwa transportowe, a tam gdzie ich nie ma wprowadzać nowych przewoźników- powiedział podczas spotkania Witold Stępień.
W niektórych miejscowościach wystarczy zmiana tras istniejących linii lub stworzenie nowego połączenia. Tak ma być w Sieradzu. Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim wiceprezydent miasta Cezary Szydło zadeklarował utworzenie nowej linii autobusowej. Jej rozkład jazdy ma być zintegrowany z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Aby Łódzka Kolej Aglomeracyjna funkcjonowała dla mieszkańców niezbędna jest budowa w ich pobliżu węzłów integrujących różne środki transportu. Potrzebne są parkingi oraz miejsca na rowery. Zachęcamy także samorządy do przystąpienia do projektu Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego- mówiła podczas spotkania Teresa Woźniak- zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego. Urząd Marszałkowski oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna mają wspierać samorządy w przygotowywaniu tych inwestycji.