Rozwój technologii utrzymania torowisk (1/3)
inforail
24.10.2013 10:21
Rozwój technologii utrzymania torowisk (1/3)
Podstawę kolei od jej początków w XIX wieku stanowią torowiska podsypkowe, w których szyny przytwierdzone są do drewnianych podkładów, umieszczonych w podsypce z tłucznia. Ta koncepcja nawierzchni jest od 150 lat w większości przypadków najbardziej efektywnym i wytrzymałym rozwiązaniem. Pierwszy raz konstrukcję toru wykorzystano w XVI wieku, kiedy to drewniane szyny zastosowano w kopalniach. Od połowy XVII wieku drewniane szyny zostały wzmocnione przez ułożenie pasków blachy. Przed 1800 r. wprowadzono pierwsze odkuwane szyny stalowe, podparte na kamiennych podkładach. W XIX w. eksperymentowano z różnymi konstrukcjami nawierzchni aż do uzyskania stosowanej do dziś szyny Vignolesa mocowanej do drewnianych podkładów.
Tak jak każda droga, torowisko podsypkowe wymaga regularnej konserwacji. Najważniejsze czynności związane z utrzymaniem torowiska to:
- Regulacja geometrii toru
- Oczyszczanie podsypki
- Ponowne ułożenie torowiska
- Regulacja i naprawa podtorza
Podczas gdy konstrukcja torowiska podsypkowego sięga początków kolei żelaznej, to mechanizacja prac związanych z utrzymaniem torowisk podsypkowych rozpoczęła się dopiero w latach 50. XX wieku. Wprowadzono wówczas wielofunkcyjne maszyny. Wcześniej prace te wykonywano ręcznie, przy czym stosowano specjalne ręczne narzędzia do oczyszczania i podbijania tłucznia.
Pierwsze pojazdy związane z utrzymaniem torowiska były napędzane ręcznie, aż do wprowadzenia silników spalinowych w latach 20. XX wieku. Około 1935-1936 r. zbudowano w Szwajcarii pierwszą mechaniczną podbijarkę, zagęszczającą tłuczeń. W tym samym okresie w USA zdobyły popularność przenośne, elektryczne ręczne narzędzia. Największym krokiem rozwojowym była jednak prawdopodobnie pierwsza hydrauliczna podbijarka Plasser &Theurer z 1953 r. Jeszcze w 1961 r. podbijarka miała 9,3 m długości i ważyła 20 ton, a dziś maszyny te urosły do 45 m długości i 170 ton masy. Niezmieniona pozostała zaś częstotliwość drgań stosowana przy podbijaniu wynosząca 35 Hz.
W 1960 r. wprowadzono do produkcji pierwszą maszynę wielofunkcyjną VKR 04, która umożliwiała wykonywanie jednocześnie unoszenia, regulacji i podbijania torowiska. Pojazd był dwuosiowy, a narzędzia umieszczono przed osiami. Początkowo prędkość robocza wynosiła 300 metrów na godzinę, zwiększono ją jednak do 500 metrów na godzinę.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024