Kujawsko-pomorskie: Sesja poświęcona sprawnemu transportowi

inforail
20.10.2013 17:15

Sprawny regionalny transport publiczny to w europejskich warunkach ważny czynnik rozwojowy, istotny czynnik spójności i integralności regionu, a przy tym skuteczne narzędzie rozwoju społecznego. Dlatego urząd chce, by większość mieszkańców województwa mogła nim dotrzeć do Bydgoszczy lub Torunia w godzinę, a pozostali w nie dłużej niż 90 minut. Poświęcona strategii rozwoju województwa sesja sejmiku w najbliższy poniedziałek.
– Wszyscy wiemy, że lokomotywami regionów są największe miasta. To one są najsilniejszymi ośrodkami gospodarczym z najniższymi wskaźnikami bezrobocia, to w nich są placówki medyczne o najwyższych stopniach referencyjności, najlepsze wyższe uczelnie, instytucje wysokiej kultury. To one są także –dzięki lotniskom, węzłom drogowym i kolejowym – regionalnymi oknami na świat. W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego takimi ośrodkami są Bydgoszcz i Toruń. Stąd systemowe założenie 60/90 –wyjaśnia marszałek Piotr Całbecki.
Chodzi więc o dojazdy do pracy, do szkół i na uczelnie, a także o łatwość korzystania z najwyższej jakości usług kulturalnych, medycznych i biznesowych skupionych w Bydgoszczy i Toruniu.
Koncepcja 60/90 zakłada, że z każdego z ośrodków powiatowych do jednej lub obu stolic województwa czas dojazdu w komunikacji publicznej nie powinien przekroczyć 60 minut, a z dowolnej miejscowości na terenie województwa 90 minut. Zakłada się, że przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych „strefa 60 minut”obejmie zasadniczą część województwa. Czynnikami sprzyjającymi są tu centralne położenie obu ośrodków stołecznych, „dośrodkowy”układ najważniejszych dróg i linii kolejowych, zwarty obszar województwa oraz stosunkowo niewielka odległość od Torunia i Bydgoszczy nawet najdalszych rubieży regionu.
Sieciowy, dwustopniowy system dojazdowy –z kilkudziesięcioma węzłami przesiadkowymi z których wychodzić będą bezpośrednie połączenia z Bydgoszczą i Toruniem – oprze się na kolei, bo w rzeczywistości tylko pociąg może zapewnić realnie szybki i bezkolizyjny dojazd do centrów miast. Tam gdzie pociągi nie dotrą, uzupełnią je autobusy. Dopełnieniem będzie specjalna polityka taryfowa (wspólna karta transportu publicznego w województwie), realizująca postulat równego dostępu (koszt dojazdu nie będzie ściśle związany z odległością).
Dla realizacji tych założeń konieczne będą inwestycje dotyczące sieci kolejowej, także te, które łączyć się będą z jej rozbudową. Województwo będzie zabiegać o modernizację linii Toruń- Lipno-Skępe (chodzi o zwiększenie dopuszczalnej prędkości i lokalizację przystanków), przywrócenie połączeń Bydgoszcz-Szubin oraz rozpoczęcie działań na rzecz budowy linii Maksymilianowo-Koronowo (powrót do idei szybkiego połączenia kolejowego Bydgoszczy z Koronowem i Tucholą) i Szubin-Żnin (połączenie Bydgoszczy ze Żninem).
Kropką nad „i”będzie rozszerzenie systemów komunikacji miejskiej pięciu największych miast województwa na ich podmiejskie gminy wiejskie.
Poświęcona strategii rozwoju województwa 2020+ sesja sejmiku odbędzie się w najbliższy poniedziałek (21 października), początek o godz. 10 w Urzędzie Marszałkowskim (sala sesyjna).