Przez trzy dni stolica Wielkopolski gościła najwyższej klasy specjalistów podczas II Kongresu Transportu Publicznego. W salach Concordii Design dyskutowano m.in. o nowych wymaganiach pasażerów, nowoczesnych systemach komunikacyjnych czy wizjonerskich rozwiązaniach technologicznych. Kongres był znakomitym forum wymiany poglądów oraz doświadczeń, a partnerami w organizacji imprezy było m.in. Miasto Poznań oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu. Gości Kongresu powitał Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. –„Transport publiczny dotyczy nas wszystkich, bo nawet jeśli ktoś z niego nie korzysta, ma on olbrzymi wpływ na cały system transportowy w mieście –powiedział Bogusław Bajoński, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. –Cieszy nas, że tak prestiżowe forum dyskusyjne zostało zorganizowane w naszym mieście, nie ma lepszej możliwości porównania doświadczeń i wymiany poglądów”–dodał. Rolę transportu publicznego najkrócej i najcelniej spuentował Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy, wskazując że zła komunikacja jest jak miażdżyca w rozwoju miast.
Podczas trzech dni Kongresu dyskutowano między innymi o nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, zaletach zintegrowanej taryfy biletowej oraz wpływie transportu publicznego na polskie metropolie przyszłości. Jeden z potentatów wśród polskich producentów pojazdów komunikacji publicznej zaprezentował zalety autobusu z napędem elektrycznym, można także było zobaczyć i przetestować nowoczesne wielofunkcyjne automaty biletowe lub dowiedzieć się o wspomagających komunikację systemach ITS. Nie mogło zabraknąć akcentów poznańskich. Otwierając pierwszy panel dyskusyjny prof. Mirosław Chaberek z Uniwersytetu Gdańskiego wymienił poznańskie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne jako przykład modelowego rozwiązania dużego węzła logistycznego. –„W stolicy Wielkopolski udało się połączyć funkcje komunikacyjne na wielu płaszczyznach takich jak kolej, tramwaj czy autobusy miejskie i dalekobieżne, ale także funkcje handlowe, a nawet towarzyskie. Zintegrowane centra idą w kierunku potrzeb pasażera, a to on zawsze powinien być na pierwszym miejscu, od jego potrzeb trzeba wychodzić”–stwierdził.
Zauważono rosnącą rolę rowerów w systemach transportowych miast. Nie tylko w Poznaniu widać dynamiczny wzrost liczby osób dojeżdżających do pracy lub szkoły na bicyklu, coraz większą popularnością cieszy się system Poznańskiego Roweru Miejskiego, którego operatorem w stolicy Wielkopolski jest firma NextBike. –„Rower może być dobrym uzupełnieniem transportu publicznego”–powiedział Tomasz Wojtkiewicz prezes Zarządu NextBike Polska. Jednym z ciekawszych tematów Kongresu była analiza możliwości wprowadzania bezpłatnego transportu publicznego. O najbardziej głośnym przykładzie takiego rozwiązania opowiedział Tonu Karu –przedstawiciel Tallina przy Unii Europejskiej. Wnioski z dyskusji były jednoznaczne – o ile w małych miastach lub gminach takie rozwiązanie jest realne, co potwierdzają przykłady Ząbek czy Żor, o tyle w aglomeracjach tego typu projekty są utopią. Koszt zorganizowania komunikacji jest bowiem zbyt duży. W 2012 roku wpływy ze sprzedaży biletów w Poznaniu stanowiły około 44 procent kosztów usługi transportowej zamawianej u przewoźnika. Dlatego racjonalna organizacja i zarządzanie komunikacją leży w interesie wszystkich mieszkańców stolicy Wielkopolski. Bo nawet jeśli ktoś nigdy nie jechał tramwajem lub miejskim autobusem, to i tak poprzez swoje podatki finansuje komunikację.
Poznań jako partner Kongresu zaprezentował trzy bardzo istotne projekty w systemie transportu publicznego, które wpłyną zarówno na funkcjonowanie komunikacji zbiorowej, jak i transportu indywidualnego. –„Patrzymy perspektywicznie. Chcąc dobrze zarządzać transportem w aglomeracji, musimy planować na wiele lat do przodu. Jutro zaczyna się dzisiaj”–wskazuje Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. Najpierw Violetta Wabińska-Chmielewska zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Urzędu Miasta Poznania przedstawiła „System transportowy Miasta Poznania –węzły przesiadkowe-parkingi –spojrzenie w perspektywie 2014-2020.”Zadaniem strategicznym programu jest zrównoważanie miejskiego i metropolitalnego systemu transportowego. Chodzi o trzy cele: poprawę jakości rozwiązań integrujących transport w Metropolii Poznańskiej realizowaną poprzez węzły przesiadkowe z parkingami Park &Ride oraz Bike &Ride, ograniczenie uciążliwości w ruchu drogowym realizowane poprzez parkingi Park &Go i Strefę Płatnego Postoju oraz poprawę jakości podróży niezmotoryzowanych realizowaną poprzez budowę parkingów dla rowerów i wypożyczalni rowerów. To przedsięwzięcie przyszłościowe, obecnie Miasto Poznań złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „Badanie powiązań funkcjonalno-przestrzennych w zakresie parkingów dla Aglomeracji Poznańskiej z uwzględnieniem wpływu sąsiadujących powiatów”, które będzie podstawą do podejmowania decyzji w przyszłości.
Podczas Kongresu nie mogło zabraknąć prezentacji dotyczącej systemu Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej. Zalety PEKI przedstawił Tadeusz Szkudlarz, kierownik projektu. Karta aglomeracyjna w I połowie 2014 roku stanie się głównym nośnikiem biletów w komunikacji organizowanej przez ZTM Poznań. PEKA nie tylko umożliwi wprowadzenie bardziej elastycznej, przyjaznej taryfy biletowej, ale także pozwoli lepiej zarządzać komunikacją. Podobną kartę wprowadzono w ubiegłym roku w Białymstoku. Stolicę Podlasia razem z okolicznymi gminami zamieszkuje 370 tys. osób, a z transportu zbiorowego korzysta 100 mln osób rocznie. Projekt dał wymierne korzyści zarówno pasażerom, jak i miastu. –„Białostocką Kartę Miejską posiada około 172 tysięcy osób –powiedział Bogusław Prokop, szef Białostockiej Komunikacji Miejskiej. –Dzięki nowemu systemowi możemy szybko reagować na potrzeby pasażerów, wprowadzać zmiany i racjonalnie zarządzać komunikacją. Godny podkreślenia jest też fakt, że po wprowadzeniu karty o 2 procent wzrosła nam sprzedaż biletów”–dodał.
Podczas towarzyszącemu Kongresowi Forum Inwestycji Tramwajowych, dyrektor ZTM Poznań Bogusław Bajoński zaprezentował Poznański Szybki Tramwaj jako przykład jednego z najbardziej udanych przedsięwzięć komunikacyjnych w Polsce. Po przedłużeniu trasy do Dworca Zachodniego tramwaj pełni niezwykle istotną rolę, nie tylko dowożąc 100 tys. pasażerów dziennie z północnych rejonów Poznania do centrum, ale także umożliwiając szybkie dotarcie do Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Ponadto inwestycja zupełnie zmieniła wygląd okolic ulicy Zachodniej, a także wpłynie na kształt ronda Kaponiera (Poznań zyska nowoczesny węzeł komunikacyjny z przystankiem tramwajowym na miarę XXI wieku) i da impuls rozwojowy dla terenów pomiędzy mostem Uniwersyteckim a Dworcowym, czyli tzw. „dziurze toruńskiej”.