Chorzów: Lepsza informacja na Trasie Średnicowej
Na początku listopada powinien zostać w pełni uruchomiony powstający obecnie na chorzowskim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) tzw. odcinkowy system zarządzania ruchem. Rozwiązanie oparte m.in. o tablice świetlne pozwoli informować kierowców o utrudnieniach. Trzypasmowa bezkolizyjna DTŚ to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje ok. 20-kilometrowy fragment trasy – od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza –którym w ciągu doby przejeżdża ponad 50 tys. pojazdów. Budowane obecnie w Zabrzu i Gliwicach brakujące odcinki trasy (łącznie 11,3 km) mają być gotowe w 2014 i 2015 r. Władze Chorzowa uważają, że budowa systemu zarządzania ruchem na tej „aglomeracyjnej autostradzie”jest potrzebna. Wielu kierowców przekracza tam bowiem dopuszczalne 100 km/h, a jednocześnie wielu innych w licznym miejscach wjeżdża lub zjeżdża z trasy. Generuje to sytuacje niebezpieczne i skutkuje zwiększoną liczbą wypadków i kolizji. Takie zdarzenia na DTŚ skutkują nieraz –zwłaszcza w godzinach szczytu –kilkukilometrowymi korkami. Odpowiednio szybka informacja pozwoli kierowcom zawczasu zwolnić i np. zjechać z trasy, by szukać przejazdu alternatywnymi drogami. Zdaniem chorzowskich urzędników, mimo budowy systemu na razie tylko na tamtejszym odcinku DTŚ, jego użyteczność wykroczy poza granice miasta. Umożliwi to np. współpraca z sąsiednimi Katowicami, skąd do systemu mają trafiać informacje o kluczowych dla płynności ruchu w całej aglomeracji zamknięciach tunelu 'średnicówki’ pod katowickim rondem. Jak poinformował PAP Wojciech Osadnik, wicedyrektor prowadzącego inwestycję Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie, trwający montaż urządzeń systemu w terenie powinien zakończyć się w ciągu tygodnia. Testy potrwają do końca października;całość powinna działać bez zastrzeżeń na początku listopada. Dotąd na trasie m.in. zamykano wewnętrzny pas –by zamontować obsługujący system światłowód. Teraz, w nocy z piątku na sobotę, ruch na chorzowskim odcinku DTŚ będzie od północy kilkukrotnie wstrzymywany na 15-30 min. W tym czasie nad jezdniami montowane będą bramownice, na których zawisną tablice informacyjne. Oprócz jednej tablicy działającej już od 2009 r. nad jezdnią w stronę Zabrza dołożone zostaną trzy kolejne – w rejonie ul. Gałeczki, al. Bojowników o Wolność i Demokrację oraz ul. Wolności. Dwie nowe tablice trafią nad jezdnię w stronę Katowic;jedna –w kierunku Zabrza. Nad DTŚ znajdą się też kamery podglądowe oraz kamery wysokiej rozdzielczości umożliwiające np. odczyt tablic rejestracyjnych. Gotowy system ma umożliwiać m.in. automatyczną kontrolę warunków atmosferycznych i generowanie odpowiednich komunikatów ostrzegawczych. System ma być wykorzystywany też przez służby ratownicze i policję do kontroli oraz skutecznego reagowania w przypadku nagłych zdarzeń drogowych. W przyszłości będzie mógł być przystosowany również do prowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Na budowę wartego ponad 1,7 mln zł systemu miasto zdobyło niespełna 1,5 mln unijnego dofinansowania –ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013.
To nie wszystkie prace trwające w Chorzowie w pobliżu DTŚ. W ostatnich dniach w obrębie węzła Gałeczki otwarto nowe rondo, które zastąpiło zakorkowane tam często wcześniej skrzyżowanie ze światłami. Rondo powstało w ramach wartego 4,6 mln zł projektu dofinansowanego w połowie z tzw. programu „schetynówek”. Cały ten projekt –obejmujący również remont jednego z odcinków ul. Gałeczki –powinien zostać zakończony w połowie listopada.