PESA naprawi wykolejonego Elfa SKM Warszawa
Warszawska Szybka Kolej Miejska zleciła PESIE wykonanie naprawy pojazdu SKMWA 409 (27WE-009), który wykoleił się w dniu 23 czerwca 2013 roku, na stacji Warszawa Lotnisko Chopina, podczas wyjazdu w kierunku przystanku Warszawa Służewiec. Po wypadku podjęto decyzję o przetransportowaniu go do producenta – PESY Bydgoszcz, celem dokonania oględzin wielkości zniszczeń i oszacowania kosztów naprawy powypadkowej. Z uwagi, iż wyłącznie producent posiada wiedzę niezbędną do dokonania naprawy, jak również jest on w posiadaniu lub możliwości łatwiejszego dostępu do części zamiennych z uwagi na produkowanie i naprawianie dużej ilości pojazdów tej serii, usługę oceny stanu pojazdu jak i naprawę wykonać powinien producent pojazdu. Tylko producentowi znane są rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające odtworzenie uszkodzonych elementów przedniej części pojazdu, charakter i rozmiar uszkodzeń wskazujący na konieczność ingerencji w poszczególne elementy konstrukcyjne Elfa, co do których niezbędne jest posiadanie szczególnej wiedzy niedostępnej podmiotom trzecim, w tym takiej, której zamawiający nie jest w stanie udostępnić w oparciu o posiadane przez siebie zasoby. Inny dostawca mimo otrzymania dokumentacji eksploatacyjno-utrzymaniowej i technicznej pojazdu nie mógłby dokonać naprawy z uwagi na brak dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej pojazdów tego typu, koniecznej do naprawy powypadkowej jak i budowy nowej konstrukcji członów. Zakres dokumentacji technicznej, przekazanej SKM Warszawa wraz z dostawą pojazdu nie umożliwia wykorzystania jej do należytego i prawidłowego dokonania naprawy. W posiadaniu przewoźnika znajdują się Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru oraz Dokumentacja Techniczno-Ruchowa. Z charakteru tego rodzaju dokumentów wynika, iż nie będą one zawierały szczegółowych danych technicznych obrazujących w wystarczający sposób zastosowane rozwiązania projektowe i technologiczne znane wyłącznie producentowi pojazdu i stanowiące prawnie chronioną tajemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto, inny dostawca musiałby zamówić części zamienne co powodowałoby znaczne opóźnienie w naprawie. Naprawa pojazdu winna być dokonana niezwłocznie z uwagi na charakter usług świadczonych przez SKM Warszawa i potrzeby korzystania z pojazdu. Z uwagi na szeroki zakres naprawy powypadkowej pojazdu żaden inny usługodawca nie podjąłby się dokonania tak poważnej naprawy. Stąd też przewoźnik wskazał PESĘ jako wykonawcę naprawy. Jej wartość to 5 052 836 PLN bez VAT.
Na podstawie dokonanych pomiarów stwierdzono konieczność wykonania dwóch nowych konstrukcji członu E i F oraz naprawy trzech uszkodzonych wózków pojazdu. Nie uszkodzone elementy zabudowy członów E i F takie jak okna, drzwi, siedzenia, urządzenia elektryczne itd. zostaną przeniesione do nowych członów.