S-Bahn w Norymberdze
inforail
20.09.2013 22:07
S-Bahn w Norymberdze
Norymberga znajduje się w Bawarii i liczy 500 tys. mieszkańców. Miasto jest centrum aglomeracji, do której należą m. in.: Erlangen, Fürth i Schwabach, a także kilka dalej położonych miejscowości. Sprawny transport w rejonie Norymbergii zapewniają autostrady 3, 6, 9 i 73 oraz system szybkiej kolei S-Bahn, na który składają się linie S1, S2, S3 i S4.
Linie obsługują następujące relacje:
- S1 –Bamberg –Fürth –Norymberga – Hartmannshof
- S2 –Roth –Schwabach – Norymberga –Feucht –Altdorf
- S3 –Ansbach –Norymberga
- S4 –Norymberga –Feucht –Neubach
Tak utworzony szkielet obsługuje nie tylko samo miasto centralne –Norymbergę –ale i duże miejscowości satelitarne, odległe o 20-50 km. Linie S-Bahnu zbiegają się na dworcu głównym w Norymberdze. Największa odległość dzieli centrum Norymbergii i Bamberg –ponad 50 km. Należy jednak dodać, iż transport miejski i regionalny w aglomeracji zapewnia nie tylko S-Bahn, ale również metro –U-Bahn (5 linii), pociągi Regio i tramwaje (6 linii).
Obsługę norymberskiego S-Bahnu zapewnia DB Regio Franken.
Linia S1 Bamberg –Norymberga –Hartmannshof ma układ średnicowy, liczy 95 km i funkcjonuje w godzinach 4:21-1:54. Od godziny 4:30 kursy realizowane są w cyklu średnio co 30 minut, przy czym połowa z pociągów zaczyna i kończy bieg na jednym z węzłowych przystanków trasy (najczęściej Forchheim lub z przeciwnej strony Norymbergii – Lauf), nie docierając ani do Bambergu, ani do Hartmannshof. Oczywiście zapewniono rytmiczność kursów pociągów S-Bahn i równolegle kursujących Regio, co daje wspólną częstotliwość ok. 15 minut. Pociągi Regio pomijają jednak część stacji pośrednich. Odstępy między kursami S-Bahn z kierunku Bamberg (Forchheim) wypadają nierówno –na przemian co 24 i 36 minut. Rozkład jazdy z Norymbergii w kierunku Hartmannshof (Lauf) jest zaś skonstruowany w ten sposób, by pociągi kursowały co 20 minut. Ostatnie pociągi przecinają Norymbergę po północy.
Linia S2 Roth –Schwabach – Norymberga –Feucht – Altdorf ma układ średnicowy, liczy 50 km i funkcjonuje w godzinach 4:24-1:30. Częstotliwość kursowania od strony Altdorfu to 20 minut, analogicznie jak w kierunku Roth –z tą różnicą, iż w stronę Roth kursują też liczne pociągi Regio, co zwiększa wspólną częstotliwość kursowania. Pociągi Regio pomijają jednak część przystanków pośrednich. Większość kursów S2 obejmuje pełną trasę, skrócona jest część kursów w godzinach 8-12 i 14-16. Po godzinie 20 częstotliwość spada do 40 minut.
Linia S3 Ansbach – Norymberga ma układ promienisty, liczy 37 km i funkcjonuje w godzinach 4:24-1:58. Częstotliwość kursowania to 20 minut, a w godzinach 8-15 maleje do ok. 30 minut. Z rana na trasie funkcjonuje też kilka pociągów Regio, które później pojawiają się co godzinę, pomijając jednak przystanki pośrednie. Od godziny 19 częstotliwość maleje do ok. 30 minut.
Linia S4 Norymberga –Feucht –Neubach ma układ promienisty, liczy 44 km i funkcjonuje w godzinach 4:29-1:45. Częstotliwość kursowania to 20 minut, a po godzinie 8 pociągi kursują na przemian co 20 i 40 minut, co oznacza nieregularne interwały między kursami. W godzinach 15-18 pociągi znów kursują co 20 minut.
Wszystkie rozkłady jazdy podano na tabelach uwzględniających nie tylko S-Bahn, ale i pociągi Intercity oraz Regio.
Zaletą S-Bahnu w Norymberdze jest szkieletowa budowa układu linii, cykliczne kursowanie pociągów oraz wzajemne skoordynowanie kursów S-Bahnu i kolei regionalnej. W rozkładzie jazdy można zaobserwować niezbyt wyraźnie zarysowane szczyty przewozowe –największy nacisk kładziony jest bowiem na cykliczność kursów przez cały dzienny okres obsługi linii. Prędkość komunikacyjna wynosi ok. 60 km/h. Wszystko to tworzy czytelną ofertę przewozową dla pasażerów.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024