TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
inforail
19.09.2013 10:21
Łódź Fabryczna bez dofinansowania czyli wielka dziura w centrum miasta?
Politycy PiS przestrzegają, że budowa dworca kolejowego Łódź Fabryczna straci unijne dofinansowanie w wysokości prawie 1,2 mld zł, a inwestycja zakończy się pozostawieniem 'wielkiej dziury’ w centrum miasta. Lider łódzkiego PiS, poseł Marcin Mastalerek oraz szef okręgu sieradzko-zgierskiego PiS, poseł Marek Matuszewski przy placu budowy dworca zwołali w środę konferencję prasową, na której poinformowali, że inwestycja najprawdopodobniej straci unijne dofinansowanie co, ich zdaniem, zakończy się jej przerwaniem i pozostawieniem w centrum miasta 'dziury zamiast dworca’.
’Dzięki interpelacji posła Matuszewskiego złożonej do pana Nowaka (minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej – red.) wiemy, że ta inwestycja jest w grupie wysokiego ryzyka i może zdarzyć się tak, że utracone zostaną środki z UE. Jeżeli w oficjalnym piśmie minister Nowak twierdzi, że jest to inwestycja wysokiego ryzyka to, w naszej ocenie, najprawdopodobniej skończy się to odebraniem finansowania z UE’ – poinformował Mastalerek. Dodał, że łódzcy politycy PiS nie wierzą ministrowi Nowakowi, który 'w tym samym piśmie’ poinformował, że inwestycja ma już zapewnione dofinansowanie krajowe.
’Nowak, jako minister, odebrał Łodzi kolej dużych prędkości. Dziś zapewnia, że jeżeli budowa dworca nie będzie miała dofinansowania z Unii, to będzie miała dofinansowanie krajowe. My Nowakowi nie wierzymy, bo to jest człowiek, który pieniądze z Łodzi do tej pory zabierał. Poza tym przy tak dużej dziurze budżetowej, która rośnie z miesiąca na miesiąc, chyba nikt nie ma wątpliwości, że finansowanie krajowe może być bardzo zagrożone’ – powiedział Mastalerek.
W ub. tygodniu plac budowy dworca Łódź Fabryczna odwiedził podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel, który powiedział m.in., że prace przebiegają zgodnie z planem. Dodał również, że nadal możliwe jest rozszerzenie inwestycji o tunel łączący dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska i budowa tego tunelu przy udziale pieniędzy z UE.
’W kolejnej perspektywie unijnej na lata 2014-2020 środki na kolej będą większe niż teraz, więc jest bardzo duża szansa na powodzenie w tej sprawie’ – powiedział Massel.
Zdaniem Mastalerka zapewnienia Massela nie są jednak wiążące i nie mają pokrycia w rzeczywistości. 'Możemy przekazać panu ministrowi informację, jaką dostaliśmy od jego szefa Nowaka o tym, że w tej chwili budowa dworca Łódź Fabryczna to inwestycja bardzo dużego ryzyka i że trzeba na nią zabezpieczyć środki krajowe’ – powiedział Mastalerek. Dodał, że politycy PiS w Łódzkiem w najbliższym czasie zwrócą się do premiera Donalda Tuska o przekazanie szczegółowych informacji dot. finansowania budowy dworca Łódź Fabryczna. 'Chcemy mieć na piśmie zapewnienia, że ten dworzec powstanie, bo jest niezbędny’ – powiedział Mastalerek. W piśmie, na które powoływali się w środę działacze PiS znalazła się m.in. informacja o tym, że zaplanowany na 28 lutego 2015 r. termin zakończenia inwestycji może ulec zmianie. Powodem opóźnienia ma być natrafienie przez wykonawcę na anomalię geologiczną, która 'zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami potwierdzonymi przez niezależnych ekspertów wymaga zmiany budowy tunelu, a co za tym idzie zmian projektowych i zakresu prac’. Znalazło się tam również zapewnienie, że bez względu na ostateczny termin zakończenia oraz źródła finansowania inwestycji, która jest już mocno zaawansowana, resort transportu traktuje ją jako 'priorytetową do realizacji’. Z upoważnienia ministra Sławomira Nowaka 6 września 2013 r. pismo podpisał Andrzej Massel, który sześć dni później przyjechał na plac budowy dworca Łódź Fabryczna. Nowy podziemny dworzec ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Stacja będzie miała cztery perony i osiem torów kolejowych, które będą ulokowane 16,5 metra pod powierzchnią terenu. Budynek dworca, który będzie mógł obsłużyć 200 tys. pasażerów dziennie, ma mieć 350 m długości i 85 m szerokości. Po zakończeniu wszystkich prac dworzec Łódź Fabryczna stanie się jednym z elementów multimodalnego węzła komunikacyjnego łączącego kolej aglomeracyjną, regionalną i dalekobieżną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację autobusową i tramwajową oraz prywatny transport samochodowy.
Szerzej o planach budowy dworca Łódź Fabryczna pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024