TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Budapeszt: BKV i MÁV kontynuują wojnę przeciwko gapowiczom, do której włączają się inni przewoźnicy.
Budapeszt: BKV i MÁV kontynuują wojnę przeciwko gapowiczom, do której włączają się inni przewoźnicy.
infotram
04.05.2007 12:09
Budapeszt: BKV i MÁV kontynuują wojnę przeciwko gapowiczom, do której włączają się inni przewoźnicy.
Jak pisze węgierska gazeta giełdowa Tőzsdefórum, według danych stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), ludzie dobrze zarabiający o wiele częściej jeżdżą na gapę, niż biedacy. Z podróżnymi bez biletu największym problemem jest to, że rokrocznie tylko BKV wyrządzają oni szkody w wysokości 10 miliardów forintów. Gapowicze zawsze starają się przechytrzyć kontrolera, a jeżeli to nie udaje się, kupują abonament i wówczas po jego okazaniu opłacają tylko koszty manipulacyjne. A kupowanie abonamentu postfaktum opłaca się dlatego, bo jest on o wiele tańszy od sumy grzywny i nie ma na niej daty zakupu.
Najwięcej gapowiczów jest między osobami w wieku 15-29 lat. Robią oni z tego sport, a jeżeli pojawi się kontroler, zbytnio nie przejmują się tym. Ponieważ wg. aktualnych przepisów prawnych nie można od nich żądać wylegitymowania się podają nieprawdziwe dane. A dla BKV nie pozostaje nic innego, jak pomnażać ilość kontrolerów, którzy obecnie już grupowo okupują wszystkie wejścia i wyjścia stacyjne metra i kolei dojazdowych BHÉV, gdzie po 30 latach znów ogrodzono perony. Codziennie przynosi to wielomilionowe dodatkowe wpływy w kasach biletowych, z procentem rekompensujące wydatki związane z angażowaniem coraz to nowszych ekip kontrolerskich.
Wojnę gapowiczom wypowiedziało nietylko BKV. Akcję zaczęły koleje państwowe MÁV, budując ogrodzenia, okalające osiem peronów dworca Budapeszt Nyugati p.u., z których odchodzą pociągi podmiejskie do Ostrzychomia, Vác, Fót i Veresegyház. Ponieważ przywrócenie biletów peronowych i kontroli dworcowej również i dla MÁV przynosi potężne dodatkowe dochody, zabrano się do budowy ogrodzeń peronowych na wszystkich większych dworcach nie tylko Budapesztu, ale także na prowincji. Dworzec Budapeszt Déli p.u. został już całkowicie ogrodzony, a na pozostałych te perony, które przyjmują lub odprawiają pociągi podmiejskie. Ale już słychać takie głosy, że koleje GySEV-ROeEE oraz towarzystwa autobusowe Volán również włączą się do tej akcji.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022