Tramwaje w Kijowie – historia cz. 2
infotram
23.08.2013 10:12
Tramwaje w Kijowie – historia cz. 2
W trakcie drugiej wojny światowej zdewastowane zostały liczne torowiska, na które tramwaje już nigdy nie wróciły. Ruszyły natomiast kolejne linie trolejbusowe –elektryczne pojazdy na kołach ogumionych docierały do coraz to nowych dzielnic. W 1950 r. w Kijowie były 343 tramwaje –to mniej, niż przed wojną. Do 1960 r. liczba wagonów wzrosła do 464. W taborze pojawiły się typy: KTM-1 (z Ust-Katawia – UKWZ), MTB-82 (produkowane w miejscowości Tuszyno pod Moskwą, a później w RWZ w Rydze), KTW-55 (wyprodukowane w Kijowie), KTP-55, KTW-55-2. Modele z międzywojnia –CH i 2M – wycofano do 1961 r.
Tramwaje nadal pełniły dość istotną rolę w przewozach ze względu na wciąż znaczną długość torowisk. W latach 50. i 60. budowano też nieliczne nowe trasy, m. in. po wschodniej stronie Dniepru do Rembazy i na ul. Miropilską. Tramwaje dotarły też na Widrawnyj Prospekt po zachodniej stronie rzeki. W 1960 r. w taborze pojawiły się szybkobieżne wagony według koncepcji PCC –czeskie Tatry T2. Od 1964 r. dołączył do nich model T3SU, który wkrótce zdominował torowiska. W rezultacie, do 1966 r. wycofano dwuosiowe tramwaje KTM-1. W taborze w połowie lat 60. dominowały modele MTB-82, T2 i T3SU.
Najważniejszą inwestycją lat 60. było jednak uruchomienie pierwszej linii metra głębokiego. Trasa, rozbudowywana w kolejnych latach, miała kolosalne znaczenie komunikacyjne. Drugą linię metra otwarto w 1976 r.
W latach 70. na świecie dał się w znaki kryzys paliwowy. W państwach wysokorozwiniętych wzrost cen paliw wzbudził świadomość ograniczeń natury ekonomicznej i ekologicznej. W Niemczech już nieco wcześniej forsowano ideę szybkiego tramwaju, teraz jednak dostała ona wiatru w żagle. Idea dotarła do bloku wschodniego i w szeregu miast zaczęto mówić o budowie szybkiego tramwaju. Koncepcję już w latach 70. wdrożono w życie w Kijowie. W latach 1968-1978 powstała pierwsza linia szybkiego tramwaju, wyróżniająca się bezkolizyjnym przebiegiem. Była to też pierwsza taka trasa w Związku Radzieckim (według informacji na stronie Kievpastrans). Wybiegała ona promieniście z placu Zwycięstwa nieopodal dworca kolejowego w kierunku Drogi Pierścieniowej, obwodnicy Kijowa zbudowanej w latach 1965-1977. Linia ta zapewniała obsługę południowo-zachodnich dzielnic mieszkaniowych. Szybką jazdę miały umożliwiać Tatry T3SU.
Nie wszędzie jednak rozwijano tramwaje. W latach 70. poszerzano prospekt Zwycięstwa wybiegający z placu Zwycięstwa w kierunku zachodnim. Niesamowicie szeroka, bezkolizyjna droga ze względów ideologicznych nie mogła iść w parze z linią tramwajową i podobnie jak w Warszawie przy okazji budowy Wisłostrady zlikwidowano tramwaj do Wilanowa, tak i w Kijowie zlikwidowano trasę tramwajową wzdłuż prospektu Zwycięstwa. Tramwaj pod prospektem zastąpiło przedłużenie pierwszej linii metra do stacji Światoszyn, oddane w 1971 r.
W latach 70. powstały też jeszcze inne trasy tramwajowe. Między innymi w latach 1975-1978 naziemny transport szynowy dotarł do potężnego blokowiska Obołoń, gdzie od 1980 r. kursowało również metro. W latach 80. niewielki odcinek trasy tramwajowej powstał w dzielnicy Trojeszczina.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022