Tramwaje w Kijowie – historia cz. 2

infotram
23.08.2013 10:12
W trakcie drugiej wojny światowej zdewastowane zostały liczne torowiska, na które tramwaje już nigdy nie wróciły. Ruszyły natomiast kolejne linie trolejbusowe –elektryczne pojazdy na kołach ogumionych docierały do coraz to nowych dzielnic. W 1950 r. w Kijowie były 343 tramwaje –to mniej, niż przed wojną. Do 1960 r. liczba wagonów wzrosła do 464. W taborze pojawiły się typy: KTM-1 (z Ust-Katawia – UKWZ), MTB-82 (produkowane w miejscowości Tuszyno pod Moskwą, a później w RWZ w Rydze), KTW-55 (wyprodukowane w Kijowie), KTP-55, KTW-55-2. Modele z międzywojnia –CH i 2M –  wycofano do 1961 r.
Tramwaje nadal pełniły dość istotną rolę w przewozach ze względu na wciąż znaczną długość torowisk. W latach 50. i 60. budowano też nieliczne nowe trasy, m. in. po wschodniej stronie Dniepru do Rembazy i na ul. Miropilską. Tramwaje dotarły też na Widrawnyj Prospekt po zachodniej stronie rzeki. W 1960 r. w taborze pojawiły się szybkobieżne wagony według koncepcji PCC –czeskie Tatry T2. Od 1964 r. dołączył do nich model T3SU, który wkrótce zdominował torowiska. W rezultacie, do 1966 r. wycofano dwuosiowe tramwaje KTM-1. W taborze w połowie lat 60. dominowały modele MTB-82, T2 i T3SU.
Najważniejszą inwestycją lat 60. było jednak uruchomienie pierwszej linii metra głębokiego. Trasa, rozbudowywana w kolejnych latach, miała kolosalne znaczenie komunikacyjne. Drugą linię metra otwarto w 1976 r.
W latach 70. na świecie dał się w znaki kryzys paliwowy. W państwach wysokorozwiniętych wzrost cen paliw wzbudził świadomość ograniczeń natury ekonomicznej i ekologicznej. W Niemczech już nieco wcześniej forsowano ideę szybkiego tramwaju, teraz jednak dostała ona wiatru w żagle. Idea dotarła do bloku wschodniego i w szeregu miast zaczęto mówić o budowie szybkiego tramwaju. Koncepcję już w latach 70. wdrożono w życie w Kijowie. W latach 1968-1978 powstała pierwsza linia szybkiego tramwaju, wyróżniająca się bezkolizyjnym przebiegiem. Była to też pierwsza taka trasa w Związku Radzieckim (według informacji na stronie Kievpastrans). Wybiegała ona promieniście z placu Zwycięstwa nieopodal dworca kolejowego w kierunku Drogi Pierścieniowej, obwodnicy Kijowa zbudowanej w latach 1965-1977. Linia ta zapewniała obsługę południowo-zachodnich dzielnic mieszkaniowych. Szybką jazdę miały umożliwiać Tatry T3SU.
Nie wszędzie jednak rozwijano tramwaje. W latach 70. poszerzano prospekt Zwycięstwa wybiegający z placu Zwycięstwa w kierunku zachodnim. Niesamowicie szeroka, bezkolizyjna droga ze względów ideologicznych nie mogła iść w parze z linią tramwajową i podobnie jak w Warszawie przy okazji budowy Wisłostrady zlikwidowano tramwaj do Wilanowa, tak i w Kijowie zlikwidowano trasę tramwajową wzdłuż prospektu Zwycięstwa. Tramwaj pod prospektem zastąpiło przedłużenie pierwszej linii metra do stacji Światoszyn, oddane w 1971 r.

tram5831_760

W latach 70. powstały też jeszcze inne trasy tramwajowe. Między innymi w latach 1975-1978 naziemny transport szynowy dotarł do potężnego blokowiska Obołoń, gdzie od 1980 r. kursowało również metro. W latach 80. niewielki odcinek trasy tramwajowej powstał w dzielnicy Trojeszczina.