Ceske Drahy nie kupią wszystkich Railjetów?
inforail
19.08.2013 11:14
Ceske Drahy nie kupią wszystkich Railjetów?
Miało być ich łącznie 15. Będzie tylko 7, które już zaczęto produkować. Mowa o składach Railjet, jakie Kolejom Czeskim miał dostarczyć Siemens. W miniony czwartek, nowa Rada Nadzorcza przewoźnika zablokowała zakup kolejnych ośmiu składów. Decyzja została wytłumaczona rosnącym zadłużeniem przewoźnika. Ceske drahy za osiem kolejnych zestawów musiałyby zapłacić prawie trzy miliardy koron, za wszystkie piętnaście ponad pięć miliardów. Zdaniem Rady Nadzorczej przewoźnika na tę chwilę nie można sobie pozwolić na taki wydatek, który doprowadziłby do powstania jeszcze większego zadłużenia. Polityka nowych władz Kolei Czeskich jest odmienna od tej, jaką chciał forsować poprzedni prezes. Railjety miały być lekarstwem na poprawę konkurencyjności kolei w przewozach międzynarodowych. To właśnie te składy planowano puścić przede wszystkim do Austrii, a w dalszej perspektywie do Niemiec na Węgry czy później na Słowację. W grę wchodziły połączenia Budapeszt –Wiedeń –Salzburg –Monachium (Stuttgart –Frankfurt nad Menem), Wiedeń –Innsbruck –Bregenz –Zurich, Wiedeń –Klagenfurt –Villach oraz Wiedeń –Graz.
Nowy szef CD zapowiada modernizację starszych pociągów, które są dziś eksploatowane przez przewoźnika. To właśnie one mają pojechać tam, gdzie, jak się wydawało jeszcze kilka miesięcy temu, jeździć będą właśnie tylko Railjety. Przypomnijmy, że w kwietniu do Czech przyjechał pierwszy taki zestaw, w barwach austriackich kolei OBB, promujący przyszłe połączenia, które miały być efektem współpracy czeskiego i właśnie austriackiego przewoźnika. Składy Railjet są produkowane przez Simensa. Każdy z nich jest ciągnięty przez Taurusy. Pierwotnie zakładano, że Ceske drahy miały wzbogacić się o 15 własnych zestawy, mogące kursować z maksymalną prędkością 230 km/h. Na w bez lokomotywy to 185 m, waga 350 ton. Jednorazowo na pokładzie Railjeta (w wersji dla CD) może podróżować 442 pasażerów, z czego 6 w klasie business i 42 w klasie pierwszej. Pozostali pasażerowie mają do dyspozycji miejsca w klasie ekonomicznej. Co jeszcze czeka na pasażerów w pociągach Siemensa? To, co dziś w europejskiej szybkiej kolei jest standardem, a więc klimatyzacja, restauracja pokładowa, WC z obiegiem zamkniętym, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, WiFi, pomoc personelu pokładowego, system informacji pasażerskiej wizyjno-głosowy, z monitorami, na których pojawia się będzie trasa przejazdu, kolejne stacje z godzinami odjazdu czy aktualna prędkość, z jaką pociąg się porusza. Wspominając o toalecie przystosowanej dla osób niepełnoprawnych należny dodać, że Railjet jest wyposażony w pomost dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Dodatkowo sprawę do sądu złożyła Škoda Transportation, która nie zgadza się z wyborem Siemensa. Czeski producent uważa, że mógłby dostarczyć składy tańsze, a przy tym oferujące podobny standard. Nad czeskimi Railjetami zbierają się zatem ciemne chmury. Pierwsze takie składy mają wyjechać na tory w grudniu 2014 roku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024