Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opóźnienia śląskich systemów

infotrans
29.07.2013 20:41
Do końca 2013 r. ma zacząć działać system informacji pasażerskiej organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej – KZK GOP. Pierwotnie budowany przez Asseco Poland system miał ruszyć w połowie tego roku. Niezależnie od tego przedsięwzięcia nadal rośnie opóźnienie innego prowadzonego przez Asseco (wraz z BRE Bankiem) projektu KZK GOP. Chodzi o mającą łączyć funkcje m.in. elektronicznego biletu i elektronicznej portmonetki Śląską Kartę Usług Publicznych, która miała zacząć działać w maju tego roku.
W środę rzeczniczka Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Anna Koteras poinformowała o zamontowaniu w Zabrzu, Gliwicach i Katowicach pierwszych kilkunastu elektronicznych tablic informacyjnych tzw. systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Docelowo ma on objąć 72 przystanki na wybranych odcinkach tras autobusów. Tablice mają działać w sześciu miastach regionu – Będzinie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Zabrzu. Będą informować o bieżącym ruchu autobusów na trasach: między katowickimi osiedlami Tysiąclecia i Paderewskiego, z centrum Sosnowca przez sosnowieckie Zagórze, Dąbrowę Górniczą po dąbrowską dzielnicę Gołonóg, z centrum Będzina do centrum Dąbrowy Górniczej oraz z centrum Gliwic do centrum Zabrza. Rzeczniczka przyznała w środę, że zgodnie z zapisami umowy, system informacji pasażerskiej miał zacząć działać w połowie 2013 r. Pytana o opóźnienie wskazała, że obecna określona przez wykonawcę data oddania systemu do użytku to koniec tego roku. Sprawę opóźnienia ma analizować zarząd Związku. 'Prace nad systemem cały czas trwają’ – powiedziała rzeczniczka KZK GOP. Przypomniała przy tym, że elektroniczne tablice informacyjne to jedyna widoczna dla pasażerów część większego zamówienia. Obejmuje ono również m.in. wyposażenie pojazdów w potrzebne urządzenia oraz dostawę narzędzia informatycznego pozwalającego na analizowanie i planowanie ruchu autobusów. Asseco dostarcza te rozwiązania na podstawie umowy wartej 6,1 mln zł. KZK GOP zdobyło na ten projekt 4,2 mln zł unijnego dofinansowania.
Logo Śląskiej Karty Usług Publicznych
System informacji pasażerskiej jest mniejszym z dwóch przedsięwzięć realizowanych przez Asseco dla KZK GOP. Drugie to warte ok. 190 mln zł dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych. Połączy ona w sobie m.in. bilet komunikacji miejskiej, nośnik podpisu elektronicznego oraz tzw. e-portmonetkę, umożliwiającą płacenie za usługi w urzędach i instytucjach. Asseco Poland pracuje nad Kartą w konsorcjum z BRE Bankiem. Zgodnie z warunkami umowy pierwsza część tego zamówienia – obejmująca m.in. wydanie 385 tys. pierwszych kart – miała zostać wykonana do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, druga – w ciągu ośmiu miesięcy, trzecia – w ciągu 12 miesięcy, a czwarta i ostatnia – w ciągu 16 miesięcy. Wykonawca zgłosił wykonanie pierwszego etapu prac 8 października ub. roku (zamiast 9 maja 2012 r.). KZK GOP uznał wówczas argumentację Asseco, że zdecydowana większość opóźnień powstała z przyczyn niezależnych od wykonawcy. Termin wykonania drugiego etapu prac (obejmującego m.in. okablowanie 650 autobusów i montaż w nich kasowników i terminali) minął 9 września ub. roku. Wykonawca dotąd go nie zgłosił, choć w marcu KZK GOP informował, że etap ten jest już na ukończeniu. Niezgłoszony nadal jest też trzeci etap, choć termin minął 9 stycznia. Poszczególne etapy nie są ściśle powiązane ze sobą, a ich realizacja może być w pewnej mierze prowadzona niezależnie. 'Projekt ŚKUP niestety również jest opóźniony. Prace przy jego wykonaniu cały czas trwają, więc idzie to do przodu’ – zaznaczyła w środę Koteras. W ramach konsorcjum wykonawców Karty BRE Bank odpowiada za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego, dokonywanie rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych, gdzie wykorzystywana będzie karta. Natomiast Asseco Poland ma wdrożyć system pobierania opłat we wszystkich pojazdach zarządzanych przez KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.