Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GE: System nawigacyjny RMP

infoair
26.07.2013 11:18

System nawigacyjny RNP wyznacza precyzyjną i oszczędną paliwowo ścieżkę podejścia w niemal każdych warunkach.

Niektórzy podróżni przylatujący na lotnisko Jiuzhai Huanglong w górzystej prowincji Syczuan w Chinach utrzymują, że w trakcie lądowania nawet nie zatyka im uszu. Położone na wysokości niemal 3.500 metrów pośród urwistych szczytów masywu Min Shan, Jiuzhai jest trzecim najwyżej położonym lotniskiem w Chinach.

Plagą lotnisk w tej części Chin były dotychczas opóźnienia pogodowe, odwołane loty i skomplikowane manewry przed lądowaniem. Wszystko to odeszło w niepamięć wraz z wdrożeniem w Jiuzhai nowego systemu nawigacji lotniczej GE o nazwie required navigation performance (RNP).

Przed wprowadzeniem RNP duża część zachodnich Chin „praktycznie wyłączona była z rozkładowego ruchu lotniczego”, pisał James Fallows, ekspert lotnictwa i znawca Państwa Środka. “Nawigacja przedstawiała tak duże problemy, że samoloty mogły latać właściwie jedynie w idealnej pogodzie –a tej w tej części Chin jest jej jak na lekarstwo”.

Wprowadzenie RNP diametralnie zmieniło tę sytuację. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów wykorzystujących fale radiowe, którym trudno przebić się przez górzysty teren, RNP polega na danych z satelitów GPS. Praktycznie w każdej pogodzie piloci są w stanie ustalić precyzyjną i oszczędną paliwowo ścieżkę podejścia. System sprawdził się na tyle dobrze, że chiński urząd lotnictwa cywilnego postanowił wyposażyć w technologię wszystkie 11 komercyjnych linii lotniczych oferujących połączenia z Jiuzhai. GE dostarczy także dla lotniska technologię, która zsynchronizuje RNP z naziemnym systemem lądowania wykorzystywanym przez kontrolerów lotu w czasie złej pogody. Umożliwi to płynne zejścia przy większości warunków atmosferycznych.

RNP narodził się w latach 90’za sprawą zespołu dowodzonego przez Steve’a Fultona, pilota Alaska Airlines i eksperta technicznego GE. System pozwala ustalić optymalną trasę przelotu oraz ograniczyć konsumpcję paliwa, emisje i hałas, dzięki czemu cieszy się dziś popularnością wśród dziesiątek linii lotniczych i lotnisk, od Limy po Oregon. GE przetestowało technologię na 46 średniej wielkości lotniskach amerykańskich, w tym St. Louis w Missouri, Austin w Teksasie i Salt Lake City w Utah. Badania wykazały, że RNP pozwala zredukować opóźnienia o 750 dni, zaoszczędzić niemal 50 milionów litrów paliwa, i prawie 275 milionów kilogramów emisji dwutlenku węgla.

GE pracuje obecnie nad sposobami, które pozwolą poszerzyć zakres dostępnych danych poprzez zintegrowanie RNP z Internetem przemysłowym, siecią nowej generacji łączącej komputery, urządzenia i czujniki, która przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi do analityki danych umożliwia niskokosztowe gromadzenie danych. Inżynierowie GE zajmują się tworzeniem algorytmów do zbierania informacji odnośnie prędkości wiatru, pozycji, typu i przebiegu lotu samolotów znajdujących się w okolicy, a także stopnia natężenia ruchu na lotnisku docelowym. Po wystartowaniu, piloci będą mogli w porozumieniu z lotniskiem zarezerwować czas lądowania, a następnie wybrać optymalną wysokość przelotową, aby dotrzeć do lotniska w ustalonym momencie.

Linie lotnicze będą mogły zadbać o maksymalną wydajność swoich maszyn już nie tylko na dachu świata, ale i wszędzie indziej.