Umowa na olsztyński System Zarządzania Ruchem

infotrans
18.07.2013 19:39

Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna podpisał z wykonawcą olsztyńską firmą Sprint S.A., umowę na budowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, będącego częścią projektu 'Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie’. Wartość tego zamówienia to 54 450 000 PLN netto, a o kontrakt starało się łącznie 5 firm. Całkowita wartość olsztyńskiego projektu transportowego w zakresie którego wchodzi budowa linii tramwajowej, dostawa taboru oraz system zarządzania ruchem to 412 224 732,12złotych, w tym wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 350 391 022,30 złotych. Wartość podpisanego w dniu dzisiejszym kontraktu opiewa na kwotę około 54 mln zł. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 (Oś priorytetowa III. Wojewódzkie ośrodki wzrostu Działanie III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego.

1_i_front_760

W skład projektowanego i budowanego systemu zarządzania ruchem, który jest także nazywany inteligentnym systemem transportowym (ang. Inteligent Transportation System, w skrócie ITS), wchodzić będą min:
•centrum zarządzania ruchem,
•podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego,
•podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem,
•podsystem monitorowania ruchu pojazdów,
•podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów
•podsystem sterowania ruchem pojazdów transportu publicznego na liniach autobusowych i tramwajowych,
•podsystem informacji pasażerskiej w sieci Internet (WWW) oraz na przystankach i w pojazdach,
•bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem ładowania oraz urządzeniami pokładowymi w tramwajach i autobusach,
•podsystem informacji meteo,
•podsystem kontroli rozpływu strumieni ruchu w układzie komunikacyjnym
Głównym celem wdrożenia systemu ITS w Olsztynie, jest poprawa standardów technicznych i użytkowych sieci transportowej miasta dla zagwarantowania prawidłowych, warunków eksploatacji planowanego układu linii tramwajowej, linii autobusowych, usprawnienia ruchu indywidualnego, poprawy jakości funkcjonowania i wykorzystania komunikacji miejskiej oraz poprawy komfortu korzystania z pojazdów przewoźnika poprzez min. wdrożenie priorytetów dla transportu publicznego, systemu informacji pasażerskiej oraz wprowadzenia nowoczesnego i elastycznego systemu biletu elektronicznego/karty miejskiej. System będzie działał na ponad 80 skrzyżowaniach w mieście, gdzie odpowiednie czujniki zliczając pojazdy i przekazując informacje do komputerów analizujących dane, będą sterowały ruchem oraz zarządzały priorytetami nadanymi komunikacji zbiorowej. System umożliwi również wyświetlanie w czasie rzeczywistym na tablicach informacji pasażerskiej, godziny odjazdów tramwajów i autobusów.Od strony użytkownika komunikacji miejskiej, istotną zmianą będą priorytety dla komunikacji publicznej, które przyczynią się do skrócenia czasu przejazdu autobusami i tramwajami poprzez skrócenie czasu oczekiwania pojazdów na czerwonym świetle. Dodatkowo informacje o czasach przyjazdów pojazdów komunikacji zbiorowej, jakie do tej pory były przedstawiane w formie statycznej na „papierowych rozkładach jazdy”, będą zastąpione tablicami elektronicznymi, dzięki którym pasażerowie oczekujący na dany pojazd, zawsze otrzymają wiarygodną i bieżącą informację o czasie przyjazdu oczekiwanego środka transportu. Takie rozwiązanie poprawi nie tylko komfort podróżowania, skróci czas przejazdu, ale też poprawi bezpieczeństwo w punktach przesiadkowych. Po wdrożenie projektu poprawę powinni odczuć także kierowcy samochodów, gdyż zadaniem systemu będzie optymalizacja pracy sygnalizacji świetlnych na obszarze całego Olsztyna.