Torowisko wzmocnione syntetycznymi makrowłóknami
inforail
16.07.2013 18:21
Torowisko wzmocnione syntetycznymi makrowłóknami
Wzmocnienie betonu syntetycznymi włóknami, stosowane między innymi w konstrukcji tuneli, znalazło w ostatnim czasie zastosowanie również na kolei. Kompozytową konstrukcję torowiska wykorzystano na kolei London Docklands Light Railway.
Klasyczne torowisko podsypkowe z szynami ułożonymi na podkładach od dwóch stuleci stanowi podstawę kolei. W ostatnich dziesięcioleciach wprowadzane są nowe technologie bezpodsypkowe, tak aby zmniejszyć koszty budowy i eksploatacji torowiska.
Nowe torowisko w omawianej technologii wykonała firma Elasto Plastic Concrete Europe. Beton wzmacniany włóknami zastosowano w 2004 roku na odcinku London Docklands od Canning Town do London City Airport. Kolejne torowisko w tej technologii wykonano na odcinku London City Airport –linia Woolwich w 2008 r. Inwestycja objęła również torowisko w tunelu pod Tamizą.
Podbudowa jest wykonanie w formie płyty betonowej wzmocnionej syntetycznym włóknem, zastępującym stalowe zbrojenie. W ramach projektu wykorzystano 20 ton włókien, które aplikowano w ilości 6 kg na 1 m3 betonu. Taka ilość włókien zapewnia odpowiednią wytrzymałość płyty betonowej przy istniejących warunkach związanych m. in. z rozszerzalnością termiczną. Grubość płyty wyniosła 15-20 cm, a szerokość –2-3 metry. Całkowita długość wykonanego odcinka bezpodsypkowego podtorza wyniosła 6 km.
Producent podaje następujące zalety rozwiązania:
- zwiększona trwałość w wyniku braku korozji zbrojenia
- obniżone koszty utrzymania
- zmniejszenie prądów błądzących
- wzmocnienie betonu na całej grubości płyty podtorowej
- dowolność w umiejscawianiu dylatacji
- zwiększona odporność na ścinanie i rozciąganie
Zastosowanie wzmocnienia włóknem ma eliminować czasochłonne i kosztowne przygotowanie zbrojenia, realizowane poprzez kształtowanie drutów i spawanie, wykonywane w miejscu realizacji prac budowlanych. Makrowłókna zapewniają monolityczną strukturę kompozytowej płyty betonowej, a także powstrzymują pęknięcia przed propagacją.
Kompozytową płytę betonową zastosowano również na odcinkach linii japońskiej kolei dużej prędkości Shinkansen, gdzie poszukiwano rozwiązań niedrogich w eksploatacji. To niekonwencjonalne rozwiązane zostało zastosowane, gdyż inspekcje i nakłady utrzymaniowe na klasyczne torowisko wynosiły 1/3 ogólnych kosztów eksploatacji.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024