Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Monciak – Krupówki czyli wakacje na torach

inforail
10.07.2013 10:12
Absurdów w polskiej kolej jest wiele. Jednym z nich jest rozkład jazdy pociągu TLK „Monciak –Krupówki”relacji Zakopane –Gdynia Główna, w sierpniu 2013 roku, który całą trasę pokonuje w „tylko”niecałe 17 godzin. Na miejscu Kaszuba, który chce pojechać w góry, albo górala, który chce pojechać nad morze należy nic tylko siąść i palnąć sobie w głowę. Pociąg z Zakopanego wyrusza o godz. 19:14 i po godzinie jazdy zalicza pierwszy stop. W Chabówce rozkładowy czas postoju –10 minut. Wiadomo zmiana kierunku jazdy. Historia powtarza się po następnej godzinie jazdy –w Suchej Beskidzkiej. Stoimy 14 minut. Powody te same. Dalej Kraków Płaszów. Tu pociąg stoi już 18 minut. W Krakowie Głównym prawdziwa sielanka, tylko 7 minut postoju. A potem już prosta droga do Warszawy Zachodniej, przez …Koluszki. Bo Koluszki to ważna metropolia, która musi mieć połączenie bezpośrednie z Zakopanem i z Gdynią. I tak zamiast 3 godzin do Warszawy z Krakowa TLK jedzie 5 godzin. Warszawa. Stolica. Warto zatem zatrzymać się na dłużej. Stoimy na trzech stacjach. Na początek Warszawa Zachodnia. Minuta postoju. Dalej Warszawa Centralna. Stoimy 26 minut. Musimy się chyba wpasować w lipcowy rozkład jazdy, który zakłada przyjazd do Warszawy prawie pół godziny później. No i Warszawa Wschodnia. Tu standardowo, czy to w lipcu czy w sierpniu, 18 minut postoju. A dalej już prosta droga do Gdyni wiecznie remontowaną trasą E65 przez Działdowo. Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, o dziwo nie ma postoju w Modlinie, Nasielsk, Ciechanów, Mława, Działdowo, Iława –5 minut postoju, Prabuty, Malbork –3 minuty postoju, Tczew –2 minuty postoju, i już jesteśmy w Trójmieście. Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot i Gdynia. Prawdziwe Twoje Linie Kolejowe, bo wcale już nie takie tanie! Bilet kosztuje ponad 85 zł.
Standard większości TLK
Zobaczmy ile czasu moglibyśmy zaoszczędzić, dzięki uprzejmości PKP, jadąc z Zakopanego do Gdyni.
Odcinek/Stacja
Możliwe oszczędności
Uwagi
Chabówka
10 minut
Przy założeniu, że pociąg prowadzą dwie lokomotywy (push&pull)
Sucha Beskidzka
13 minut
Przy założeniu, że pociąg prowadzą dwie lokomotywy (push&pull)
Kraków Płaszów
14 minut
Przy założeniu, że pociąg prowadzą dwie lokomotywy (push&pull)
Kraków Główny
5 minut
 
Kraków –Koluszki –Warszawa
120 minut
Dlaczego nie CMK?
Warszawa Centralna
20 minut
 
Warszawa Wschodnia
10 minut
 
Iława
3 minuty
 
Malbork
2 minuty
 
Tczew
1 minuta
 
Łącznie
198 minut
 
Przykładów takich jak TLK Monciak –Krupówki jest pewnie więcej. Czyżby PKP Intercity wychodziły z założenia, że skoro pasażer jedzie na wakacje, to czas nie jest istotny? Jest przecież na urlopie, nie powinien się śpieszyć, a jeśli już to śpieszyć wedle starego (nie wiadomo czy góralskiego) porzekadła „śpiesz się powoli”? A może podróż pociągami TLK jest na tyle przyjemna, że każda dodatkowo spędzona minuta jest na wagę złota? Pytania te pozostawiamy (na razie) bez odpowiedzi.

Zestawienie na podstawie rozkładu jazdy pociągu w dniu 15 sierpnia 2013 roku.