Wandale odebrali Warszawie prawie 1,5 mln złotych

infotrans
04.07.2013 12:21
Na terenie stolicy –w pojazdach, na pętlach, węzłach oraz przystankach –w ubiegłym roku doszło do 24 tysięcy aktów wandalizmu. Na usunięcie zniszczeń ZTM Warszawa oraz przewoźnicy musieli przeznaczyć łącznie prawie 1,5 miliona złotych. To mniej więcej odpowiednik dwóch niskopodłogowych i komfortowo wyposażonych autobusów miejskich. Tradycyjnie, najczęściej ofiarą wandali padały elementy infrastruktury przystankowej, a brygady przystankowe ZTM niemal codziennie zajmowały się usuwaniem szkód. W ubiegłym roku w statystykach ZTM odnotowano ponad 9,5 tys. uszkodzonych i wyrwanych słupków przystankowych, ponad 900 wybitych szyb. Zniszczono również 1,3 tys. ławek i ponad 7,8 tys. rozkładów. Uszkodzono różne elementy 2,7 tys. wiat przystankowych. Chuligani nie oszczędzali także węzłów przesiadkowych (40 różnego typu uszkodzeń). Niszczono stacje metra (191 graffiti, 54 wybite szyby, 35 uszkodzonych automatów oraz 88 innych uszkodzeń) jak i elementy wyposażenia wagonów Metra Warszawskiego (7 wybitych szyb, 42 graffiti, 28 uszkodzeń wyposażenia –uchwytów, poręczy, itd.).
Spółka Miejskie Zakłady Autobusowe, odnotowała ogółem 455 dewastacji (m.in. 214 wybitych szyb, 19 zniszczonych kasowników i biletomatów), a Tramwaje Warszawskie –105 (w tym 64 wybite szyby, 9 zniszczonych kasowników i biletomatów). W Szybkiej Kolei Miejskiej doszło w 2012 roku do 78 przypadków niszczenia mienia w pociągach (52 wybite szyby, 11 graffiti).
Plakat akcji `Nie toleruj, powiadom`
Głównym celem kampanii „Nie toleruj, powiadom”, która potrwa do 30 października br., jest uwrażliwienie mieszkańców na wszystkie przypadki wandalizmu oraz zachęcenie do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach. Straty można ograniczyć – dlatego apelujemy i zachęcamy pasażerów, by zadzwonili pod numer 112 lub 986, lub wysłali sms pod numer 723 986 112, gdy zauważą wandali wybijających okna w pojazdach, malujących graffiti, niszczących wiaty. Organizatorem piątej edycji kampanii jest Zarząd Transportu Miejskiego, a partnerami Straż Miejska m.st. Warszawy, Komenda Stołeczna Policji i AMS. Partnerem medialnym akcji – TVP Warszawa.