Alstom Axonis – nowa technologia budowy metra
infotram
13.06.2013 20:54
Alstom Axonis – nowa technologia budowy metra
Kongres UITP 2013 r. stał się okazją dla producentów taboru do prezentacji szeregu nowych produktów. Dwa nowe rozwiązania pokazał też Alstom –Axonis i Urbalis Fluence.
Alstom Axonis to system metra o modułowej budowie i maksymalnej zdolności przewozowej 45 tys. pasażerów w jednym kierunku.
Marketingowy wstęp jest następujący: nowe rozwiązania mają być obrazem innowacyjności Alstomu, prześwieca im cel rozwiązania problemów kongestii i zanieczyszczenia powietrza przy uwzględnieniu istniejących realiów budżetowych.
Axonis pomyślany jest do obsługi potoków pasażerskich o zakresie 15-45 tys. pasażerów na godzinę. System jest opracowany jako otwarty, co oznacza możliwość wykorzystania technologii budowy przez różne firmy. Ma to obniżać koszty budowy, dzięki możliwości organizowania przetargów przez władze miejskie inwestujące w rozwój transportu szynowego. Minimalny promień łuku ma wynosić 45 metrów, co ma ułatwić manewrowanie na ulicach. To znaczna różnica wobec istniejących wagonów – Pociągi mają kursować po estakadach lub pod ziemią. Pod konstrukcją nadziemną zabudowane będą sklepy lub zaaranżowana będzie zieleń. Koncepcja przewiduje wykorzystanie wiaduktów z betonowych, prefabrykowanych przęseł firmy Bouygues. Układanie toru ma przyspieszyć szybka technologia budowy torowiska Appitrack, zapewniająca ułożenie 150 metrów torów dziennie wobec 20-50 w technologii tradycyjnej, jak twierdzi Alstom.
W zakresie taboru nie przewidziano nowości –oferowane będą składy z rodziny Metropolis. Wagony te znamy chociażby z Warszawy. Alstom chwali się prędkością maksymalną Metropolisa 80 km/h, zdolnością pokonywania wzniesień 6 % i referencjami na 4000 Metropolisów w 40 miastach świata. Wszystkie wózki w wagonach są napędzane, a koła są stalowe (co we Francji nie jest oczywiste ze względu na występujące wagony metra na kołach ogumionych). Producent wykorzystuje technologię kryjącą się pod nazwą Hesop, która umożliwia odzysk energii hamowania. Mowa tutaj o typowym hamowaniu rekuperacyjnym. Pociągi mogą być bezobsługowe –pozbawione maszynistów.
Axonis to rozwiązanie przewidziane do miast o dużej gęstości zaludnienia, pozbawionych linii metra lub planujących rozbudowę tras. Producent promuje też wykorzystanie modułowej technologii w rejonach chronionych UNESCO, a także poleca ją dla miast pragnących rozbudować system metra przy atrakcyjnym koszcie. Deklarowany czas budowy linii to 3-4 lata. Rozwiązanie ma być dostępne od końca 2013 r.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022