TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
inforail
18.04.2007 14:58
Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
Jak podaje prasa węgierska, koleje MÁV za cenę około 75 milionów euro, planują zakup 25 nowoczesnych wielo systemowych elektrowozów. Powinny odpowiadać one możliwościom korzystania nie tylko z węgierskiej ale również z sieci kolei ościennych. Właśnie w tych dniach Bombardier Transportation zaprezentowała kierownictwu węgierskich kolei swój elektrowóz Traxx, który już w czterystu egzemplarzach przemierza szlaki kolejowe Europy. Ale na Węgrzech bardziej znany jest trój systemowy Taurus Siemensa, który wykorzystywany jest przede wszystkim na liniach węgiersko-austriackiej prywatnej kolei ROeEE-GySEV, lecz kilka egzemplarzy posiada również MÁV. O szczegółach przetargu jeszcze nic nie wiadomo, bo MÁV chwilowo milczy. Ale wiadome jest, że po usamodzielnieniu MÁV Cargo i zwiększeniu ilości pociągów pasażerskich na niektórych głównych liniach, w związku z wprowadzeniem cyklicznego rozkładu jazdy, wystąpiły braki taborowe. A ponieważ rozkładowa jazda pociągów pasażerskich jest priorytetowa, więc przewoźnik towarowy zaczyna wskazywać na zbyt małą ilość lokomotyw trakcyjnych. Oczywiście w chwili obecnej nawet mniemać nie można, czy w przetargu zwycięży Siemens, czy Bombardier, bo gotowi do skoku są inni znani producenci. Przede wszystkim Stadler, który dopiero wtedy zbuduje w Székesfehérvár swój nowy zakład, jeżeli otrzyma od MÁV i GySEV-ROeEE odpowiednią ilość zamówień. Nie do ominięcia jest Alsom, który dostarczy składy do dwóch linii budapeszteńskiego metra. Ale blisko jest jeszcze czeska Škoda, która stała się jedną ze spadkobierców zakładów Ganz-Mávag, których elektrowozy jeszcze do dzisiaj dominują zarówno w parku maszynowym MÁV jak i GySEV-ROeEE. A elektrowozy Škoda już od dawna są wielo systemowe właśnie dlatego, że w Czechach i na Słowacji występują dwa napięcia w sieci. Ważnym atutem przy decyzji może być problem przeszkolenia maszynistów, bowiem łatwiej jest obsługiwać znany typ elektrowozu.
Faktem jest, że Węgry zamierzają zwiększyć swoją obecność na rynku europejskich przewozów zarówno pasażerskich jak i towarowych i dlatego wspomniana ilość 25 elektrowozów to tylko początek serii zakupów. Wraz z modernizacyjną przebudową międzynarodowych korytarzy kolejowych, modernizacja węgierskich kolei kosztować będzie 1000 miliardów forintów, z tego do końca tego roku wydanych zostanie, czy zostało już 200 miliardów forintów.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warmińsko-mazurskie kupuje ezt
07.06.2011
Rosja: RZD kupują pociągi Talgo
07.06.2011
Železnice Desná – kolej samorządowa
07.06.2011
„Teraz Polska” dla Kolei Mazowieckich
07.06.2011
Koleje Wielkopolskie wystartowały
07.06.2011
PKP Energetyka wprowadza LiveChat
02.06.2011
UTK: Decyzja Komisji 2011/291/UE
01.06.2011
Warszawa: Zmiany na linii S9
01.06.2011
PKP Intercity kupują Pendolino
31.05.2011
Katowice: Kompromis na kolei
31.05.2011
30 lat TGV
31.05.2011
Zmiany w Intercity
31.05.2011
Więcej z Działu Producenci
TRAXX AC z silnikiem spalinowym
24.05.2011
PKP Intercity naprawi 34 lokomotywy
07.04.2011
Zastal ponownie na rynku kolejowym?
05.04.2011
Poznań: Majątek ZNTK na sprzedaż
08.03.2011
Dwa kolejne zamówienia dla PESY
14.02.2011
Stadler rozbudowuje berliński oddział
14.02.2011
Siemens w sprawie awarii Husarzy
25.01.2011
Garstka informacji wagonowych z FPS
25.01.2011
Wagony i lokomotywy Bombardiera dla DB
18.01.2011
Spalinowe szynobusy Newagu
26.10.2010
Poznań: 15 wniosków o upadłość ZNTK
15.10.2010
Czy pociągi Pendolino wjadą do Polski?
30.09.2010
InnoTrans 2010: Premiera Elfa
28.09.2010
Rafamet: Japończycy zadowoleni
22.09.2010
Rafamet: Maszyny dla serbskich kolei
26.08.2010
Poznań: Referendum w ZNTK
13.08.2010
Poznań: Komu zależy na upadłości ZNTK?
09.08.2010
Więcej z Działu Infrastruktura
Wrocław: Przebudowa stacji Leśnice
06.06.2011
PKP PLK: Rewitalizacja linii 353
05.06.2011
Wrocław: Prace na linii 143
05.06.2011
Opole: Wizja nowego dworca
01.06.2011
Wybór oferty na Łódź Fabryczną
27.05.2011
Trójmiasto: Kolejne utrudnienia
25.05.2011