TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
inforail
18.04.2007 14:58
Budapeszt: MÁV zamierza kupić 25 wielo systemowych elektrowozów.
Jak podaje prasa węgierska, koleje MÁV za cenę około 75 milionów euro, planują zakup 25 nowoczesnych wielo systemowych elektrowozów. Powinny odpowiadać one możliwościom korzystania nie tylko z węgierskiej ale również z sieci kolei ościennych. Właśnie w tych dniach Bombardier Transportation zaprezentowała kierownictwu węgierskich kolei swój elektrowóz Traxx, który już w czterystu egzemplarzach przemierza szlaki kolejowe Europy. Ale na Węgrzech bardziej znany jest trój systemowy Taurus Siemensa, który wykorzystywany jest przede wszystkim na liniach węgiersko-austriackiej prywatnej kolei ROeEE-GySEV, lecz kilka egzemplarzy posiada również MÁV. O szczegółach przetargu jeszcze nic nie wiadomo, bo MÁV chwilowo milczy. Ale wiadome jest, że po usamodzielnieniu MÁV Cargo i zwiększeniu ilości pociągów pasażerskich na niektórych głównych liniach, w związku z wprowadzeniem cyklicznego rozkładu jazdy, wystąpiły braki taborowe. A ponieważ rozkładowa jazda pociągów pasażerskich jest priorytetowa, więc przewoźnik towarowy zaczyna wskazywać na zbyt małą ilość lokomotyw trakcyjnych. Oczywiście w chwili obecnej nawet mniemać nie można, czy w przetargu zwycięży Siemens, czy Bombardier, bo gotowi do skoku są inni znani producenci. Przede wszystkim Stadler, który dopiero wtedy zbuduje w Székesfehérvár swój nowy zakład, jeżeli otrzyma od MÁV i GySEV-ROeEE odpowiednią ilość zamówień. Nie do ominięcia jest Alsom, który dostarczy składy do dwóch linii budapeszteńskiego metra. Ale blisko jest jeszcze czeska Škoda, która stała się jedną ze spadkobierców zakładów Ganz-Mávag, których elektrowozy jeszcze do dzisiaj dominują zarówno w parku maszynowym MÁV jak i GySEV-ROeEE. A elektrowozy Škoda już od dawna są wielo systemowe właśnie dlatego, że w Czechach i na Słowacji występują dwa napięcia w sieci. Ważnym atutem przy decyzji może być problem przeszkolenia maszynistów, bowiem łatwiej jest obsługiwać znany typ elektrowozu.
Faktem jest, że Węgry zamierzają zwiększyć swoją obecność na rynku europejskich przewozów zarówno pasażerskich jak i towarowych i dlatego wspomniana ilość 25 elektrowozów to tylko początek serii zakupów. Wraz z modernizacyjną przebudową międzynarodowych korytarzy kolejowych, modernizacja węgierskich kolei kosztować będzie 1000 miliardów forintów, z tego do końca tego roku wydanych zostanie, czy zostało już 200 miliardów forintów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024