Co dalej z linią Nowy Sącz – Chabówka?
inforail
04.06.2013 14:40
Co dalej z linią Nowy Sącz – Chabówka?
Polskie Linie Kolejowe na ogłoszonej liście tras kolejowych, które przestaną być utrzymywane, a tym samym zostaną poddane naturalnej degradacji, umieściły również odcinek Nowy Sącz –Chabówka. Dlaczego właśnie tego połączenia nie powinno się likwidować przekonuje poseł Edward Siarka w swojej interpelacji, skierowanej do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Szlak kolejowy biegnący z Nowego Sącza do Chabówki sięga swoją historią XIX w. Stanowił on fragment Cesarsko-Królewskiej Kolei Państwowej, drogi żelaznej biegnącej wzdłuż głównego grzbietu Karpat, zwanej także Galicyjską Koleją Transwersalną. Trasa miała swój początek w Cieszynie i biegła przez Zwardoń, Żywiec, Suchą, Chabówkę, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor, Stanisławów do Husiatynia przy dawnej granicy rosyjskiej. Trasa dawnej kolei galicyjskiej przebiega przez urodziwe tereny Małopolski, które są niewątpliwie zachętą dla tysięcy turystów, a dla okolicznych mieszkańców szansą na nowe miejsca pracy. Likwidacja połączenia kolejowego Chabówka –Nowy Sącz jest kolejnym ciosem w perspektywę rozwoju obszarów górskich i podgórskich. Trudno zrozumieć działania likwidacyjne w sytuacji, kiedy cały region boryka się poważnymi problemami komunikacyjnymi. Skreślenie połączenia z listy tras kolejowych to również poważne problemy mieszkańców na rynku pracy, a przecież badania problemu bezrobocia wyraźnie wskazują, że w 30% jest ono spowodowane brakiem dostępności komunikacyjnej. Strategia likwidacji połączeń kolejowych doprowadziła już do degradacji budynków, urządzeń kolejowych, powodując nieodwracalne szkody w majątku PKP. Obecna sytuacja na kolei tworzy obraz nieudolnego zarządzania podległą Ministrowi Sławomirowi Nowakowi spółką PKP. Ponadto w Chabówce znajduje się największy w Polsce skansen taboru kolejowego, niejednokrotnie odwiedzany właśnie przez pasażerów ww. linii kolejowej. Likwidacja połączeń kolejowych może doprowadzić do zmniejszenia liczby odwiedzających muzeum, a nawet do jego upadku. Niestety niedocenianie myśli technicznej polskich kolejarzy to ogromne zaniedbanie i zaprzepaszczenie szansy wzbogacenia atrakcji turystycznych regionu –pisze Edward Siarka.
Walkę o uratowanie linii Nowy Sącz –Chabówka podjęli również członkowie stowarzyszenia z Nowego Sącza. To właśnie oni społecznie sprawdzili całą trasę, stwierdzając, że tory są dobrym stanie. Również Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei złożyło petycję do Ministra Nowaka. Czy to pomoże? Miłośnicy, podobnie jak poseł Siara, zwracają uwagę, na turystyczne walory linii. Jej zamknięcie będzie stratą dla regionu, zwłaszcza, że znacznie utrudni możliwości uruchamiania pociągów turystycznych, prowadzonych przez parowozy z pobliskiego skansenu w Chabówce. Emocje studzi jednak Robert Kuczyński z PKP PLK. Przewozy turystyczne będą mogły być nadal prowadzone według zasad komercyjnych. Co do samej linii nie będzie likwidowana, tylko czasowo wyłączona z ruchu. Nie było zainteresowania ze strony przewoźników przewozami na tym odcinku, tak towarowymi jak i pasażerskimi. Przewozy turystyczne będą mogły być nadal prowadzone według zasad komercyjnych. Linia przynosiła rocznie ponad 2 mln kosztów i tylko 40 tys. zł przychodu. Bilans z roku na rok stale pogarszał się, pomimo starań PLK w zakresie reaktywacji przewozów ta trasą w latach 2005-2006 i poprawienia stanu torów – mówi rzecznik prasowy PKP PLK. Jeśli będzie plan transportowy dla regionu zakładający uruchomienie regularnych przewozów ta linią, PKP Polskie Linie Kolejowe są w stanie przywrócić ruch na tym odcinku – dodaje.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024