Ciężki żuraw samojezdny PIMB Scania R400

infotram
28.05.2013 13:04
Tramwaje Warszawskie, z racji na dużą liczbę ciężkich, 5-członowych tramwajów PESA Swing, muszą dysponować żurawiami samojezdnymi o dużym udźwigu. Zadanie to spełniają 3 Scanie R400 z zabudowanym żurawiem, wykonanym przez PIMB z Kobyłki.

sc8_760

Bazowe podwozie Scanii jest trzyosiowe i pochodzi z najcięższej serii R, produkowanej od 2004 r. (dokładny typ – R400CB 6×4 EHZ CR19). Trzy egzemplarze żurawi eksploatowanych przez TW wyprodukowano w 2010 r. Zastosowano 400-konny silnik Scania DC13 o normie czystości spalin Euro 5. Tylne osie posiadają podwójnie ogumienie. Wykorzystano średniej wielkości kabinę o dość dużej wysokości.
Zabudowę pojazdu i specjalistyczne wyposażenie wykonał Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych w Kobyłce.
Żuraw Tram 191B charakteryzuje się znamionowym udźwigiem maksymalnym 19 ton. W praktyce udźwig jest większy (ponad 20 ton) i oczywiście zależny od wysięgu żurawia. Wieża żurawia jest obrotowa i posiada rozkłady wysięgnik, do którego można zamontować hak lub trawersę. Za pomocą trawersy unoszone są człony pośrednie tramwaju przegubowego – Swinga lub 116Na. Wysięgnik unosi się do 10 m w pionie i sięga do 6 m od osi pojazdu.
Pojazd jest dwudrogowy –przystosowano go do poruszania się po szynach. Służą do tego 3 osie o niewielkich kołach, opuszczane hydraulicznie, z których 2 są napędzane silnikami hydraulicznymi. Jedna oś do jazdy po szynach znajduje się za pierwszą osią ogumioną, a dwie umieszczono za ostatnią osią ogumioną. Po osadzeniu pojazdu na szynach koła ogumione nie stykają się z szynami. Praca wózków jest śledzona za pomocą kamer, z których obraz jest przesyłany na wyświetlacz w kabinie kierowcy. Wózki szynowe są sterowane dźwigniami umieszczonymi z boku nadwozia. Maksymalna prędkość jazdy z wykorzystaniem napędu hydrostatycznego to 10 km/h.
sc9_760
sc7_760 sc2_760
Scania posiada 4 podpory, których rozstawienie jest konieczne do wykorzystania pełnego udźwigu i maksymalnego wysięgu żurawia. Podpory są rozstawiane poprzez wykorzystanie dźwigni z boku nadwozia.
sc5_760
W wyniku niektórych wykolejeń tramwaj znajduje się daleko od szyn. W takiej sytuacji konieczne jest kilkukrotne przestawianie członów celem wkolejenia wagonu. Szczególnie wymagające są tramwaje Swing, które można unieść tylko o kilkadziesiąt centymetrów bez uszkodzenia konstrukcji. Dodatkowo, podjazd do wykolejonego tramwaju jest utrudniony przez krawężniki, znaki drogowe, barierki, wiaty przystankowe, słupy i liczne inne elementy. W rezultacie, podstawienie się do tramwaju i jego umiejętne przestawianie wymaga znacznego doświadczenia i sprytu pracowników obsługujących żuraw. Aby było możliwe szybkie wyeliminowanie powstałego zatrzymania, niejednokrotnie trzeba wycinać znaki lub barierki przystankowe.

sc3_760

Zbiornik na olej hydrauliczny znajduje się za kabiną kierowcy. Hydraulicznie sterowane są m. in.: wózki szynowe, silniki do jazdy po szynach, podpory oraz ramię żurawia.

sc6_760

Na tyle pojazdu znajdują się dwa wózki pośrednie, służące do przetaczania tramwajów z uszkodzonym układem biegowym.

sc4_760

Wadą pojazdu jest stosunkowo duża szerokość, utrudniająca manewrowanie w obrębie przystanków. Wymiary Scanii to 8,5 x 2,5 x 3,75 m (długość x szerokość ze złożonymi podporami x wysokość ze złożonym wysięgnikiem).
Specjalistyczny pojazd ma również specjalną cenę –2 miliony złotych. Na sprzęcie ratowniczym trudno jednak oszczędzać –każde zatrzymanie ruchu wiąże się z kosztami idącymi w tysiące złotych. Podobne żurawie są eksploatowane w Poznaniu i Gdańsku.