Alstom Coradia (cz.1)

inforail
13.05.2013 11:20
Alstom, francuski koncern obecny w 100 krajach świata, zatrudnia 93 tysiące osób, realizując rocznie obroty na poziomie 20 mld euro (to 1/5 budżetu Polski). Firma powstała w 1928 r. i rozwijała się w branży transportu kolejowego i energetyki. Obecnie produkowane są tramwaje, wagony metra, elektryczne zespoły trakcyjne i pociągi dużych prędkości.

coradia1_760

Alstom Coradia to elektryczny zespół trakcyjny skonstruowany jako pojazd modułowy, przystosowany do wszelkich indywidualnych adaptacji. Koncepcja pojazdu jest taka, iż na bazie jednolitej grupy podzespołów mechanicznych i konstrukcyjnych opracowywane są rozmaite pojazdy, dopasowane do potrzeb klientów. W rezultacie, o ile trudno spotkać dwie Coradie z taką samą ścianą czołową, to napęd oraz linia ściany bocznej pozostają podobne we wszystkich wersjach.
Coradie w wersji elektrycznej wykorzystują napęd trakcyjny Alstom ONIX wykonany w technologii IGBT. Wykorzystywane jest oczywiste w dzisiejszych czasach hamowanie rekuperacyjne. Dostępne napędy to spalinowy Dieslowski, hybrydowy i elektryczny w 4 systemach zasilania (1,5 kV DC, 3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC), z opcją zasilania wielosystemowego.  Pojazdy są produkowane jako jedno- lub dwupokładowe, nisko- lub wysokopodłogowe, normalno- lub szerokotorowe. Podstawowe dostępne wersje to:
  • Coradia Continental –elektryczny zespół trakcyjny o liczbie członów od 3 do 6, z możliwością łączenia maksymalnie 4 jednostek
  • Coradia Nordic –szerokotorowy zespół trakcyjny liczący od 4 do 6 członów
  • Coradia Lint –spalinowy  zespół trakcyjny o liczbie członów od 1 do 3, z możliwością łączenia maksymalnie 3 jednostek
  • Coradia Duplex –piętrowy zespół trakcyjny liczący od 2 do 7 członów, z możliwością łączenia maksymalnie 4 jednostek (maksymalnie 12 wagonów).

coradia2_760

Wnętrze pojazdu z jednej strony ma godzić wymogi pasażerów, poprzez uzyskanie dobrego komfortu, a z drugiej strony spełniać wymogi przewoźnika przez możliwość wszechstronnej adaptacji. W środku mogą znaleźć się nie tylko fotele, ale i stoliki w różnych układach, półki na bagaż i automaty z napojami.
W zakresie rozwiązań elektronicznych, zastosowano system automatycznego sterowania pociągiem (ATC) oraz zdalnej kontroli stanu technicznego. Informacja o stanie komponentów i pozycji pociągu (GPS) jest przesyłana poprzez bezprzewodowy Internet do lokomotywowni. W razie zasygnalizowania usterki można od razu zaplanować naprawę w dogodnym czasie i miejscu. Informacja może być kierowana od razu do zarządcy taboru oraz zarządcy linii kolejowej. Pojazd przystosowano też do montażu systemu ochrony pociągu ATP oraz systemu sterowania ruchem ETCS.

coradia3_760

Producent deklaruje niezawodność Coradii na poziomie 95%.
Aparatura elektryczna zabudowana jest na dachu, aby zapewnić jak najwięcej miejsca we wnętrzu. Wysokość peronu, do której przystosowany jest pojazd, to 550 lub 760 mm.
Liczba miejsc w pojeździe elektrycznym sięga od 154 w pojeździe trójczłonowym do 372 w sześcioczłonowym, przy czym długości to 58, 74, 91 i 107 m odpowiednio dla zespołów 3-, 4-, 5- i 6- członowych.
Wersje spalinowe posiadają od 70 do 195 miejsc przy długości 27, 41 i 58 m, są więc pomyślane jako uzupełnienie kolejowego transportu pasażerskiego tam, gdzie nie dociera trakcja elektryczna.
Wersja piętrowa ma od 219 do 810 miejsc siedzących przy długościach od 55 do 187 metrów.
Pojazdy jednopoziomowe oparte są na wózkach wspólnych. Wózki skrajne odróżniają się 2 miechami pneumatycznymi w 2 stopniu odsprężynowania, a wózki pośrednie –4 miechami. Zespoły piętrowe posiadają natomiast wózki indywidualne, co jest wymuszone przez większą masę pudła.
wozek1_760 wozek2_760