Pierwsze modernizowane w PESIE wagony dla PKP Intercity gotowe

inforail
10.05.2013 12:18
10 maja br. PKP Intercity oficjalnie odebrały pierwsze wagony zmodernizowane w bydgoskiej PESIE. Łącznie do lipca br. do przewoźnika wróci ich 68. Będą dostosowane do prędkości 160km/h i wyjadą na trasę Przemyśl –Szczecin, skracając podróżnym czas przejazdu o prawie 4 godziny. Koszt modernizacji wyniósł prawie 100 mln zł.  W lipcu zeszłego roku PKP Intercity podpisało z trzema wykonawcami umowy na modernizację 68 wagonów. Z całej puli modernizowanych wagonów w bydgoskich zakładach PESA wyremontowanych zostanie 38. Pozostałe wagony modernizują H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o. o. (20 wagonów) i NEWAG S.A. (10 wagonów).  
Wagon po modernizacjiWagon bezprzedzałowy kl.2
Bydgoska fabryka oddała już 3 bezprzedziałowe wagony drugiej klasy z miejscami na rowery. Pozostałe będą sukcesywnie oddawane do wakacji. PKP Intercity modernizuje wagony pasażerskie przeznaczone do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl –Rzeszów –Kraków –Katowice –Opole – Wrocław –Poznań –Szczecin. Kluczowym elementem modernizacji jest dostosowanie taboru do prędkości 160km/h, dzięki czemu czas przejazdu, po remoncie tras, dla pociągów kursujących w relacji Przemyśl –Szczecin skróci się o 222 minuty. Wśród 38 wagonów modernizowanych przez PESĘ jest 18 przedziałowych wagonów pierwszej klasy, 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami na rowery oraz 10 bezprzedziałowych dostosowanych do obsługi gastronomicznej. W ramach napraw pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dodatkowe stojaki dla rowerów, a także wagony przystosowane do świadczenia usług gastronomicznych. Wszystkie wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. PESA otrzyma za realizację zamówienia 99 627 663,00 zł brutto.
Wagon po modernizacjiWagon bezprzedziałowy z miejscem na rowery
Wagony, które odebraliśmy posiadają wiele udogodnień m. in. w elektryczne tablice informacyjne w każdym przedziale, automatyczne drzwi wejściowe, gniazdka elektryczne, czy klimatyzację. Wszystko z myślą o naszych pasażerach i podnoszeniu komfortu podróży. Odnowa taboru jest bardzo ważnym elementem strategii Spółki. Mam nadzieję, że pasażerowie już niedługo odczują dużą różnicę w komfortu podróżowania na trasie Przemyśl – Szczecin –powiedział Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity S.A.
 Przekazane dzisiaj wagony przypominają, że PESA Bydgoszcz to nie tylko producent nowoczesnych pojazdów szynowych, ale także firma od zawsze modernizująca tabor. To byłą i jest ważna część działalności Pesa i cieszy nas, że z naszych usług korzysta nasz narodowy przewoźnik pasażerski – PKP Intercity – podkreślił Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz SA.
Wagon po modernizacjiWagony przed i po modernizacji
Mieszkańcy Bydgoszczy skorzystają także z innych inwestycji PKP Intercity. W połowie przyszłego roku na trasę Wrocław–Poznań –Bydgoszcz –Gdynia wjedzie 25 nowych wagonów.
Modernizacja 68 wagonów jest realizowana w ramach programu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl –Szczecin”. Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie Przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia –modernizacji 68 wagonów – to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł. Drugim etapem programu, również realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Unii Europejskiej „Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013”, jest przetarg wart 390 mln złotych na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl –Szczecin. Aktualnie złożone oferty poddawane są analizie formalnej. Jest to największa inwestycja modernizacyjna w historii PKP Intercity. Oferty na modernizację złożyły konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego 'Mińsk Mazowiecki’, Janoza CZ (Czechy), H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, Pars Nowa (Czechy), konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Metchem A. Świerczek oraz Newag.